conversiefouten op je website

De meest gemaakte conversiefouten op websites

Maak je deze conversiefouten op je website?

Daar zit je dan met je knappe website, beschikbaar te wezen. Je doet nog maar eens een rondje LinkedIn en Insta. Alles om die succesvolle bubbel in stand te houden. Maar ondertussen blijft het daadwerkelijke kopen van jouw potentiële klant uit. Hij bezoekt je website wel, maar neemt geen contact met je op, hoewel je wel gezegd hebt dat ‘ie dit gerust mag doen.

Dit is geen horrorverhaal over conversiefouten op je website. Het is wat heel veel ondernemers overkomt. Het is moeilijk om gevonden te worden door Google. En het is moeilijk om de bezoeker daadwerkelijk iets te laten doen als ‘ie op je site is. Moeilijk, maar niet onmogelijk.

Waarom zou je meer conversie willen? Nou, dat beschreef ik al eens in dit artikel. Kort gezegd is dit de formule van de Taaltoerist:

Meer conversie = doorgaans meer omzet = meer euro’s/keiharde poekoe’s voor jouw business. 

Dat wil elke ondernemer natuurlijk wel. Maar hoe realiseer je dit zonder er een duur bureau voor in te huren? Wat zijn nu de conversiekillers op je website? Dat zal ik je hieronder zeggen. Pas op, dit zijn maar een paar voorbeelden. Het gaat om het totaalplaatje van je website. Is je structuur duidelijk? Heb je de klantreis helder uitgezet? Dit zijn bijvoorbeeld veelgemaakte conversiefouten op je website:

  • Je hebt geen call-to-action buttons

Dit is echt de meest makkelijke aanpassing ooit. Heb je geen buttons op je website, onderaan je pagina’s? Dan weet je bezoeker dus echt niet wat ‘ie moet doen! JIJ hebt de verantwoordelijkheid om jouw bezoeker door je website heen te loodsen. Maak dus met buttons duidelijk waar je hem heen wil sturen. Dat hoeft overigens niet altijd naar je contactpagina te zijn. Soms wil iemand gewoon eerst lezen over wat je doet. Lastig? Teken dan eerst uit hoe jouw bezoeker van bezoeker naar verkoper moet gaan en gebruik dit vervolgens op je website.

  • Je gebruikt vage taal, het is niet helder wat je doet

Ik ondersteun .. Ik help .. Op het gebied van…

Maak jouw aanbod zo concreet mogelijk. Wat is het wat je doet? Waarom is het uniek dat jij dit doet? Het moet in een oogopslag duidelijk zijn wat ik bij je kan kopen en wie jij precies bent. Vergeet knappe sliders of te lange slogans. Ik wil gewoon weten waarom je zo goed bent in wat je doet en wat het mij als klant oplevert. Als je niet concreet genoeg bent, verlies je hiermee waardevolle potentiële klanten. En als je er wel in slaagt concreet te zijn, ben je al een stapje dichterbij een betalende klant.

  • Je gebruikt geen data en staat niet open voor feedback

Geeft een klant of connectie je feedback over je website? Gebruik dit dan om je website nog duidelijker te maken. Neem niet alles zomaar aan, maar vraag je telkens af of het waardevol is voor jouw gebruiker of potentiële klant. Niet idereen

Maak je gebruik van Google Analytics? Data liegt niet. Gebruik gegevens om te kijken waar je bezoeker afhaakt en vraag jezelf af waar dit aan ligt. Is het de gebruiksvriendelijkheid? De tekst op je website? Of een combinatie ervan?

Dit zijn drie conversiefouten die je heel makkelijk zelf kunt oplossen en kunt aanpassen. Wil je met mij in gesprek gaan over je tekst of maak je je zorgen over de afwezigheid van je buttons? Neem dan contact met mij op, dan praten we erover. (Ah, daar deed ik het weer.)