emotie aanspreken klant

Hoe je emotie kunt gebruiken in je verkoop

Hoe kun je emotie bij je klant aanspreken?

We weten ’t allemaal wel, verkoop wordt gedreven door emotie. Zonder onze emoties zijn we niet in staat om keuzes maken. Maar hoe laat je als ondernemer of klein bedrijf nu echt zien dat je je klant begrijpt? Dat is voor veel mensen echt onwijs moeilijk. Ze blijven de focus houden op hun aanbod, schaven hun diensten bij, maar vergeten iets essentieels. Het maakt in wezen niet uit wat je te verkopen hebt.

Dat is best bruut, maar waar. Als ondernemer denk jij dat je een speciale unicorn bent met je pakket van drie diensten. Maar in wezen ben je gewoon een van de velen en heb je een dienst die niet per se uniek is. Hoe kun je dan alsnog een klant overtuigen om iets van jou te kopen?

Door te onthouden dat jij wel uniek bent. Door te zien dat je niet verkoopt door saaie feitjes en specificaties. En door  te begrijpen dat jouw klant de held is van dit verhaal. Vertel eens, wie is jouw klant en hoe voelt hij zich op dit moment?

Jij begrijpt wat jouw klant op dit moment voelt

Da’s best een lastige, he? Eerlijk is eerlijk, noem jij je bedrijfsnaam wel heel vaak op je website? Grote kans dat je je klant uit het oog verloren bent. Da’s helemaal niet gek, want zelfs grote bedrijven zijn dol op dingen die beginnen met ‘wij’. Maar om echt succesvol te verkopen, moet je jouw klant centraal willen en kunnen stellen. Zonder klant is er geen business.

Begrijp dus vooral dat het allemaal begint met een probleem van de klant. Stel je z’n gevoel wel echt centraal op je website? Heb je genoeg empathisch vermogen om erachter te komen welke emoties hij heeft? Is hij angstig, eenzaam, alleen? Op zoek naar een betere versie van zichzelf? Wat wil hij het liefst voelen?

Weet jij het antwoord op alle vragen van jouw klant? Of denk je ze alleen te weten? Dat maakt het echt verschil als hij na al jouw marketingmoves eindelijk op jouw website komt. Voordat jij emotie kunt gebruiken om klanten aan te spreken, moet je jezelf dus eerst drie cruciale vragen stellen.

Wat voelt jouw klant op dit moment?

Wat wil de klant voelen?

Welke pijn los jij hierin op?

Jij speelt daarop in met emotionele (en niet rationele) content

Wanneer je dit niet zeker weet, loont het om hier onderzoek naar te doen. Baseer het niet alleen op data en Excelsheets, maar bel je klant eens op. Stel eens een directe vraag. Want natuurlijk heb je iets heel bijzonders te koop, waar je klant echt geweldig mee geholpen is. Als ondernemer wil je dolgraag net dat verschil maken.  Vertrouw er daarom niet op dat je product voor zich spreekt, of dat de geweldige specificaties de klant vanzelf binnenlokken.

Maar weet dat je heel makkelijk nog meer zou kunnen verkopen, als je dit wil. Maar je moet je content wel op een andere manier benaderen. Waarde verkopen zou jouw eerste prioriteit moeten zijn, in plaats van je product of dienst verkopen. Geef tips, inspireer, activeer.

Wanneer je de klant raakt, voelt hij een persoonlijke connectie en komt hij weer bij je terug. Richt jouw gehele klantreis in op de klant en zorg ook voor ‘m nadat ‘ie bij je heeft gekocht. Als de klant zich kan voorstellen dat hij dit product in huis heeft. Hoe mooi z’n leven is als hij verlost is van die ene struggle. Hoeveel geld hij aan de tuinman bespaart, doordat ‘ie z’n eigen gazonnetje nu verticuteert.

Met de juiste content kun je hier op inspelen. Een goede verkoper verkoopt namelijk geen product, maar een resultaat. De kern van je verhaal gaat dus niet over jouw product of dienst, maar wat het doet voor je klant en welke impact het kan hebben. Heb jij zelf hulp nodig bij het aanscherpen van dit verhaal? Stuur mij gerust eens een berichtje.