Home » Empathie in je copywriting

empathie in copywriting

Empathie in je copywriting

Dit is waar empathie in copywriting om draait

Hi, leuk dat je weer op m’n blog bent. De afgelopen tijd heb ik mijzelf weer verder verdiept in de wereld van conversiecopy. En ik vertel het je maar meteen, er is iets essentieels dat conversie triggert. Maar het is minder makkelijk dan de kleur van je button veranderen of het euroteken weglaten. Het is schrijven met een bepaald gevoel, waardoor je klant ziet dat je hem snapt.

Als het gaat om empathie, denken we als ondernemer als snel dat we dit hebben. We weten al dat we de pijn van onze klant moeten onderzoeken om een goede tekst te schrijven. Wij denken al dat we onze klant begrijpen. Maar is dat echt zo? Hebben we daar echt ALLES aan gedaan? Eerlijk is eerlijk, het succesvol integreren van empathie in copywriting begint met luisteren.

Begrip in m’n tekst, waarom zou ik dat willen?

Waarom zou je meer empathie willen in je tekst, vraag je je misschien af? Heel simpel, empathie is de basis voor betere communicatie met jouw klant! Wanneer je laat zien dat je het gevoel van je klant begrijpt, versterkt dat de vertrouwensband met je klant.  Telkens als je schrijft over een herkenbare situatie, voelt jouw klant een klik. Het brengt je telkens een stapje dichterbij een aankoop.

Maar soms vergeet je dat je niet aan een klant verkoopt, maar aan een levend wezen. Het is niet genoeg om jezelf af te vragen waar je klant mee worstelt. Je moet het echt willen voelen en daarvoor moet je iets ONWIJS moeilijks doen. En da’s luisteren.

Empathie is dus het begin van alles en niet het eind, jongens. 

Laten we wel wezen, luisteren is zo ongeveer een van de moeilijkste dingen die we tegenwoordig moeten doen. Iedereen denkt van zichzelf dat ‘ie het heel goed kan. Maar hoe vaak laat je echt iemand uitpraten, zonder in te haken op je eigen ervaringen? Hoe vaak luister je, gewoon om te luisteren? Wanneer heb je voor het laatst echt de moeite gedaan om je klant te begrijpen? Als ondernemer doen we wel vaak alsof we weten wat er in onze klant leeft.

Maar weet je bijvoorbeeld echt hoe het voelt, om een succesvolle zakenvrouw te zijn met te weinig tijd? Kun je je echt verplaatsen in haar situatie? Of ben je te druk met haar vertellen hoe goed JIJ bent en HOE je haar probleem op kan lossen? Dat is wat veel ondernemers en bedrijven doen, wat eigenlijk heel bizar is. Ze doen alsof ze de klant begrijpen. Maar wat ze daarna doen is op LinkedIn telkens hun diensten of oplossingen aanbieden. Jammer, want het is soms veel nuttiger om een relevante ervaring te delen. Soms heeft je klant meer behoefte aan herkenning, dan aan jouw commerciële praatjes.

Wat kan empathie in copywriting jou opleveren?

Geduld hebben en luisteren is dus essentieel voor het schrijven van goeie tekst. Wat zou er gebeuren als je nog eens met je klant in gesprek gaat en simpelweg vraagt hoe het voelt? ZONDER dat je daarbij zelf meteen aan het woord wil zijn. Laten zien dat je je klant begrijpt en weet wat er in hem of haar leeft? Dat begint echt met gedegen research doen.

Ken je jouw klant nog niet goed? Zoek dan online naar ervaringen. Sta open voor het idee dat je eigenlijk heel weinig weet en wees nieuwsgierig naar je klant. Wanneer je met empathie naar je klant kunt luisteren, geeft dat jou een enorm waardevol middel. Ben je er echt achter waar je klant mee zit? Dan kun je het probleem gebruiken in al je teksten. Je hoeft dit overigens niet telkens opnieuw te bedenken. Denk bijvoorbeeld eens aan deze populaire formule PAS, een fijn hulpje bij je tekst. Zo werkt deze formule:

Problem

Agitation

Solution

Dus het bestaat uit drie stappen: identificeer het probleem, benadruk het probleem en geef daarna de  oplossing. Zo ziet dat er ongeveer uit als je deze stappen opdeelt:

Problem

Hier gebruik je het probleem van de klant. Hoe concreter je dit kan beschrijven, hoe meer je demonstreert dat je het begrijpt. De klant moet voelen dat jij precies omschrijft, wat hij al een tijdje in z’n hoofd heeft. En daardoor zal hij je gaan vertrouwen.

Agitation

Hier benadruk je zijn probleem nog een beetje. Waar je hem nog een beetje extra pijn doet, die arme klant. Maar niet teveel, want je klant mag er niet onder gaan lijden of een pityparty gaan houden. Je moet hem ook een uitweg bieden.

Solution

Hoera, dit is waar jij eindelijk je oplossing mag aanbieden die het leven van je klant zal veranderen.

Zo kun jij deze formule eindeloos hergebruiken (yay!)

Dit is een copywriting formule waarvan de mogelijkheden echt eindeloos zijn. Dit gaat je helpen bij het schrijven van al jouw copy. Zo kan het er bijvoorbeeld uitzien:

DIT IS VERZONNEN: SOCIAL MEDIA VOOR COACH OF TRAINER 

Problem

Je bent al een tijdje actief als coach en jouw healings zijn enorm waardevol. Je hebt af en toe wel werk, maar de momenten tussendoor zijn nog erg rustig. Social media, daar zet je af en toe wel iets op, maar niet echt vanuit een plan. Het lukt niet om je bijzondere gave om te zetten in concrete marketing.

Agitation

Je hebt superveel ideeën, maar krijgt het maar niet helder. Er is geen duidelijk plan en daardoor weet je niet wat je aandacht moet geven. Eigenlijk zou je wel willen weten hoe je een consistente stroom aan clienten kunt aantrekken.

Solution

Daarom bied ik je nu socialstrategiesessies. Dan kijken we in 3 uur naar jouw business en social media kanalen. Daarna zetten we vervolgens concrete stappen uit om meer omzet te creëren voor je business.

EIND VERZINSEL: SOCIAL MEDIA VOOR COACH OF TRAINER 

Zoals ik al zei, kun je deze formule voor heel veel doeleinden gebruiken. Je kunt zelfs je tekst ermee checken voordat je ‘m online zet. En remember, wanneer je empathie in copywriting toepast, kunnen daar hele mooie dingen uitkomen. (Zoals meer conversie!)

Je klant begrijpen is een bijzonder iets. 

Met empathie naar een ander kijken is een schitterende eigenschap. Dat helpt je natuurlijk niet alleen in je copywriting. Als je jouw klant niet alleen ziet als klant, maar als mens, helpt dat je in alle aspecten van je business. En natuurlijk in je dagelijkse leven, als je iemand bent of kent die vaak oordeelt over een ander.

Jezelf verplaatsen in een ander geeft je houvast bij het schrijven van al je tekst. Of het nu gaat om je website of om je e-mails. Wanneer jij jouw klant echt WIL begrijpen en je jezelf onderdompelt in z’n wereld? Wanneer je klant denkt: DAT IS PRECIES WAT IK VOEL, EN DAAR WIL IK NU VANAF! Dan heb je extreem goeie converterende tekst te pakken. Nou, hup, trek dat blik met emoties open en laat die conversie maar komen.



Nog even dit:

Zou je willen dat je beter tot je recht komt met LEUKE teksten?

Staat het al een tijdje op je lijstje, maar verdwijnt het telkens weer naar de achtergrond?

Dan moet je je echt even voor m'n mails inschrijven, hoor. Fun en gifjes included! HIER dus!

XOXO, de Taaltoerist

Hi, leuk dat je dit leest, zeg. Wist jij dat je webteksten niet saai HOEVEN te zijn? Dat leuke teksten misschien beter bij jouw business passen? Het is tijd om iets anders te kiezen. Stop met doen alsof het zo hoort.

Start met JEZELF laten zien! Mail naar litza@taaltoerist.nl om je awesome plannen te bespreken. Of volg mij eerst via Facebook en Instagram als je dit te ver gaat. See you on the dark side, crazy unicorn!