conversiedoelen

Geen idee van je conversie? Dan loop je omzet mis!

Conversie: weet jij wat je klant doet op je website?

Heb je doelen gesteld voor 2018? En kritisch teruggekeken op 2017? Goed bezig, joh. Dikke kans dat je omzet verhogen komend jaar één van je doelen is. In deze blog vertel ik je kort over conversie en wat het voor jouw omzet kan betekenen.

De letterlijke betekenis van conversie? Omzetting. Maar je kunt het beter zien als het behalen van een vastgesteld doel. Stel je voor, je bent in een fysieke winkel. Daar meten ze ook hoeveel mensen er binnenkomen en hoeveel mensen daarvan er daadwerkelijk iets gekocht hebben. Zo kun je conversie op jouw website ook bekijken!

Hoeveel mensen waren er op je website en hoeveel mensen namen er contact op/schreven zich in voor je e-book/belden jou meteen?

Dat is heel waardevol om te weten. Stel je voor dat je een bezoeker hebt op je website… Welk doel heb je daarvoor gesteld? Wil je dat deze bezoeker je belt of een contactformulier invult? Maak je geen zorgen, kunt meerdere conversiedoelen instellen. Door je conversie te meten, met bijvoorbeeld Google Analytics, kun je dit concreet maken. Je kunt een conversiecijfer uitrekenen, dat vaak in percentages wordt uitgedrukt.

Daarvoor is een hippe website niet noodzakelijk.

Veel ondernemers hebben de focus op een hippe, flitsende website. Maar net zo belangrijk als hoe je site eruitziet, is hoe je site converteert. Is je conversie steeds beter, dan krijg je namelijk doorgaans meer centjes binnen. Je kunt zelf veel invloed uitoefenen op de conversie van je website. Daarvoor is het heel belangrijk hoe jouw website is ingericht. Is je website ingericht? Hebben de kopjes ‘logische’ titels? Zijn er niet teveel mogelijkheden, zodat de klant van z’n padje afraakt?

Wat zijn jouw conversiedoelen?

Wat wil je dat je klant doet als hij op je website komt? Je kunt als conversiedoel bijvoorbeeld hebben:

  • ​contact opnemen via het contactformulier
  • inschrijven op mijn e-book en e-maillijst
  • op de ‘bel’ knop drukken

Het moet voor jouw ideale klant in ieder geval heel snel duidelijk zijn wat jij doet en wat je van hem verwacht. Heb je net plannen gemaakt voor 2018, dan heb je wellicht ook aan reflectie gedaan voor 2017. Je weet dan waarschijnlijk waar het wel goed is gegaan (redelijk aantal websitebezoekers, bijvoorbeeld) en waar het minder goed ging (weinig inschrijvers op je nieuwsbrief, bijvoorbeeld). Werk je met Google Analytics, dan kun je meten hoeveel bezoekers er op je website kwamen. Dit aantal kun je dan afzetten tegen het aantal inschrijvers op je lijst of aantal mensen dat contact met je heeft opgenomen.

Hoe kun je jouw conversie verhogen?

Goeie vraag! Dit is geen supermakkelijk proces, maar wel eentje waar je waardevolle resultaten uit kunt halen. In de eerste plaats zou ik je aanraden om in kaart te brengen hoe het pad van de bezoeker gaat. Hoe wil jij jouw bezoeker van de homepage naar jouw conversiedoel brengen? Daarbij maken veel mensen gebruik van een salesfunnel. Voordat je aanpassingen gaat doen, vraag je jezelf af:

Wat wil ik dat mensen op mijn site doen?

Wat zijn mijn meest belangrijke conversiedoelen?

Is het voor mijn klant duidelijk genoeg?

Hoe gaan de bezoekers op mijn website dit doel bereiken?

Heb je het pad van je bezoeker in kaart gebracht, vergeet dan niet om kritisch te kijken naar je gehele website. Zijn al je menu-items nodig? Hoe ziet dit eruit op mobiel? Werkt je contactformulier wel prettig?

Heb je een goed idee van je sterktes en zwaktes, dan is het tijd om je conversie te proberen te verhogen! Door te doen, wordt je telkens wijzer. Blijf meten via Google Analytics en verander weer als je ziet dat het niet werkt. De komende tijd zal ik nog meer schrijven over conversie en hoe je daar met copywriting op kunt inspelen.