salesfunnel

Salesfunnel

Wie of wat is een salesfunnel?

Wie of wat is een salesfunnel? Da’s een goeie vraag. Ik merk dat veel ondernemers nog niet op de hoogte zijn van dit fenomeen. Of dat ze er over gehoord hebben, maar het nog niet weten toe te passen in hun bedrijf. Misschien verkoop je wel uit je losse pols. Dat kan natuurlijk. Maar als je een salesfunnel hebt, dan heb je precies uitgedacht hoe je jouw omzet kan maximaliseren. Je leid je klant met deze ’trechter’ in een bepaalde richting.

Je hebt het misschien zelf al gemerkt: je ontmoet wat mensen die misschien geïnteresseerd zijn in je product. Je benadert ze, maar ze willen nog niet ‘happen’. Ze hebben jouw hulp nodig! Ze willen je eerst beter leren kennen, voordat ze hun waardevolle centjes aan jou geven. Hoe kun je ze verleiden om met je in zee te gaan?

Zaait en gij zult oogsten met uw salesfunnel.

Ik merk dat veel ondernemers ongeduldig zijn, eager om een deal te sluiten. Het zijn net proppers die je proberen binnen te halen. Vaak bieden ze niet eens een gratis drankje aan! 😉 Een klant voelt zich vaak ongemakkelijk bij een dergelijk aanbod. Misschien ervaart hij of zij het zelfs als opdringerig. Met een goede salesfunnel wordt de klant die wel interesse heeft, maar een beetje hulp nodig heeft, in de juiste richting geduwd.

Stel je voor: je klant is op je website gekomen. Da’s al knap op zich. Hoe kun je hem verleiden om contact met je op te nemen? Je kunt dat bijvoorbeeld doen door iets gratis weg te geven. Een advies, een kennismakingsgesprek, een e-book. You name it. In ruil voor zijn of haar e-mailadres, uiteraard. Zo’n aanbod is een goede tactiek om in contact te komen met je klant. Een weggever is dus zeker geen doel op zich, het is een middel om zoveel mogelijk mensen in je funnel te krijgen.

Wat denk je van jouw communicatie automatiseren?

Sommige ondernemers gaan nog een stapje verder en maken gebruik van geautomatiseerde salesfunnels. Als je hun e-book download of bij hun webinar bent, kom je automatisch in een soort flow van automatisch gestuurde e-mails terecht. Dit wordt ook wel automation genoemd. Als je zoiets goed doet, heb je op een hele efficiënte wijze een klant binnengehengeld.

Als je dit minder goed doet, gaat de hoeveelheid e-mails of het extreem commerciële karakter je klant irriteren. Dan schrijft hij zich uit en zul je hem niet zo snel meer terugzien. Mocht je dus zoiets willen opzetten, wees voorzichtig en lees je in over de mogelijkheden.

salesfunnelHoe ziet jouw salesfunnel eruit?

Een salesfunnel is dus niet meer of minder dan een omgekeerde trechter waarin je klant steeds dichter bij de verkoop komt. Misschien maak je hier onbewust al gebruik van. Wil je een salesfunnel succesvol inzetten, zorg dan voor een goede weggever. Eentje die de interesse van een klant prikkelt, maar die niet gelijk al je geheimen weggeeft. Vraag bij het inschrijven bij de nieuwsbrief niet teveel gegevens van jouw klant, houdt de drempel laag.

Vergeet ook niet om een opvolger op je weggever in te stellen. Het kan voor een klant lang duren als hij moet wachten op je volgende maandelijks nieuwbrief. Stel je klant gerust in een van de eerste e-mails een vraag, zodat het makkelijker wordt om contact op te nemen. Hopelijk heb je iets opgestoken over de salesfunnel en kun je deze methode de komende tijd succesvol toepassen binnen je onderneming.

[post_ender]