Stress bij ondernemen? Heb vertrouwen!
Als ondernemer heb je weleens onrustige gevoelens. Deze komen vooral naar boven als je eventjes geen nieuwe opdrachten hebt. Je wacht op nieuwe klanten en je wil ze NU. Je voelt je lichtelijk gespannen als je geen vooruitzicht hebt op inkomsten. Heel herkenbaar, deze gevoelens van stress bij ondernemen.De onzekerheid kan toeslaan, vooral als je er nog niet aan gewend bent. Maar wat als je deze gevoelens zou kunnen omzetten in kalmte en vertrouwen?
Dat kun je doen door je kennis van zaken consequent te delen met de wereld. Natuurlijk kun je daarnaast ook klanten blijven werven en actief netwerken. Maar door constant te bloggen, werk je altijd aan je vindbaarheid en zichtbaarheid. Daardoor wordt jij een kalme eindbaas in je vakgebied.
Bloggen haakt in op wat mensen van jou willen weten
Welke dienst je ook levert, je blog is een perfect middel om je klanten te informeren. Het is het perfecte platform om veelgestelde vragen te beantwoorden. Of om je klanten waardevolle tips te geven. Je kunt jouw klant net dat beetje extra’s bieden, als je weet waar ze naar op zoek zijn.
Stel je voor dat je 1 of 2 keer in de week blogt. Dan heb je na een paar maanden al een schat van informatie, waar je klant echt iets aan heeft. Bovendien kom je steeds vaker naar boven in Google. Dit geeft je als onrustige ondernemer zekerheid, want je bent altijd aan het werk om je blog en bedrijf nog beter te maken. Je werkt aan de toekomst.
Voel je stress bij ondernemen? Blog dan regelmatig en zet door
Veel kleine ondernemers geven snel de brui aan bloggen, als ze het gevoel hebben dat het niets oplevert. “Ik heb weleens een blog gehad, maar ik had er geen tijd voor.” Ah. Jouw gemis – bloggen doe je niet alleen om je dienst of product te verkopen. Je doet het om jezelf en je bedrijf in de markt te zetten. Doe je dit goed, dan vult een blog je bedrijf aan.
Jij weet alles op het gebied van jouw dienst of product. En je kunt daarmee een ander ondersteuning bieden. Dit kun je gebruiken bij het schrijven van een goede blog. Durf je nog niet zo goed? Dan is het goed om eerst te kijken wat je precies tegenhoudt. Ben je bang om zichtbaar te zijn, of heb je angst voor afwijzing?
Deel iets persoonlijks in je blog en deel waardevolle informatie
Een goede blog raakt iemand of geeft iemand waardevolle informatie. Schrijf je je blogs op de automatische piloot? Of met als enige doel om je dienst te verkopen? Dan hebben ze veel minder effect. Schroom niet om ook een persoonlijke ervaring te delen. Vertel over een leermoment of ervaring die jou verder heeft geholpen als ondernemer.
Ondernemen gaat voor iedereen met vallen en opstaan. Besef je dus ook dat het even kan duren voordat je de vruchten plukt van je strategie. Als je gefocust bent en consequent werkt aan je bedrijf, dan komt jouw moment vanzelf weer. Tot zover deze wijze les van de Taaltoerist. Happy blogging!