vertrouwen van je ideale klant

Hoe krijg je als ondernemer het vertrouwen van je ideale klant?

Hold your horses! “Vertrouwen komt te voet en gaat te paard!” las ik pas ergens. Vertrouwen, het is een van de meest belangrijke elementen van het ondernemerschap. Als een klant je zijn cash gunt, floreert je bedrijf. Hoe krijg je als zzp’er het vertrouwen van je ideale klant? Deze dingen kun je als ondernemer doen waardoor mensen je business gunnen.

Publiceer je content regelmatig en maak een betrouwbare indruk

Dit zou een no-brainer moeten zijn, maar voor veel ondernemers nog lastig. Want soms heb je het als ondernemer heel rustig en publiceer je lekker veel. En dan heb je het opeens MEGADRUK, waardoor je blogjes en blogjes even blijven liggen. Voor het vertrouwen van een potentiële klant is het goed om regelmatig (liefst op een vaste dag) van je te laten horen. Zo ziet hij of zij dat jij je zaakjes op orde hebt. Als je elke week iets publiceert of een e-mail stuurt, is de kans ook groot dat je een opdracht ook op de afgesproken tijd afrondt.

Ook foto’s en video’s verhogen het vertrouwen van je ideale klant

Laten we wel wezen, een video van jezelf maken is doodeng. Je ziet jezelf terug, hoort jezelf praten en denkt: ‘ben ik dit?’. Maar deel je regelmatig video’s, dan wordt het schijnbaar vanzelf makkelijker. En als jouw klant je ziet op een video, heeft hij het gevoel dat ‘ie je al een beetje kent. De drempel om contact op te nemen is daardoor lager. Je wordt dus instant toegankelijker als je jezelf laat zien. Zijn video’s nog een beetje ver van je bed? Bekijk dan eens of je lekker veel foto’s van jezelf op je website kunt zetten. Dat werkt ook als een magneet voor vertrouwen.

Laat zien aan je ideale klant dat je een probleem kunt oplossen

Hoe je het ook aanvliegt, het heeft allemaal pas effect als jij het probleem van je klant op kunt lossen. Hoe meer je over het probleem weet, hoe beter je een oplossing kunt bieden. Wees vooral niet bang om negatief over te komen, zonder een probleem voelt de klant niet de noodzaak om het aan te pakken.

Het meest belangrijke: heb ook vertrouwen in jezelf

Als ondernemer is het soms lastig om altijd vertrouwen in jezelf te houden. Je bent bijvoorbeeld al een tijdje bezig als opeens de zaken minder goed gaan. Je gaat twijfelen aan jezelf of je nog steeds de juiste dingen doet en de juiste producten biedt. Ik schreef hier al eens dit artikel over. Vergeet dan alsjeblieft niet dat jij een unieke ondernemer bent, met een waardevolle oplossing.

Soms helpt het om even een korte pauze te nemen om uit je ondernemersdip te komen. Als jij overtuigd bent van de waarde van je bedrijf, is het veel makkelijker om hierbij matchende klanten te vinden. Jij trekt dan geen koopjesjagers of vage geïnteresseerden meer aan, maar ontvangt het vertrouwen van je ideale klant!