Home » Klop, klop, wie is daar? Je ideale klant, misschien.

voor wie schrijf jij op je website

Klop, klop, wie is daar? Je ideale klant, misschien.

 

Voor wie schrijf jij op je website?

Als je pas kort je website hebt, is dit een goede vraag om jezelf te stellen. Gebruik je U of jij? Is je toon formeel of informeel van aard? Welke termen gebruikt jouw doelgroep? Met de juiste tekst herkent een potentiële klant zich in jouw verhaal. Begin dus niet in  het wilde weg te schrijven, maar denk eerst na over het volgende: voor wie schrijf jij op je website?

Wie wil jij als klant binnenhalen?

Als het goed is, weet je dit ongeveer. (Als je dit niet weet, is nu een goed moment om aan je businessplan te werken). Ligt jouw focus bij een jonge, creatieve ZZP-er? Of een groot bedrijf in een specifieke branche? Het hoeven geen klanten te zijn die jij nu meteen al hebt, het zijn klanten die je graag zou willen hebben. Klanten waarmee het leuk is om samen te werken.

Van welke klant zou jij nu echt blij worden? Hoe spreek jij deze toekomstige klant aan?Ik zeg ‘je’ tegen potentiële klanten op mijn website. Zo spreek ik namelijk ook met mijn  echte klanten. Mijn klanten bevinden zich vaak in de creatieve sector, het zijn vaak jonge bedrijven en start-ups. Ze houden van korte lijntjes, snel schakelen, net als ik! En ze spreken met ‘je’ en ‘jij’.

Ik ben blij met mijn website. Met de keuze om ‘je’ te gebruiken en mijn eigen stijl overal door te voeren. Want hiermee spreek ik deze groep jonge professionals aan. En misschien jaag ik hiermee ook wel een bepaalde soort bedrijven weg. Dat vind ik niet erg, want niet iedereen zoekt het soort content dat ik leuk vind om te schrijven.

Waar voel jij je fijn bij?

Het gaat natuurlijk niet alleen om wat je denkt dat je klant wil horen. Het gaat ook om de lange-termijn visie van jouw bedrijf. In welke branche bevind je je? Hoe vind jij het fijn om met klanten om te gaan? Wat past bij de aard van je werkzaamheden? Wil je afstand creëren, of juist niet? Laat je vooral niet door je moeder of schoonmoeder vertellen of je u of jij moet zeggen. (Ik zou je sowieso dringend aanraden om niet naar mensen te luisteren die niet succesvol ondernemen. Angry owl warns you!)

voor wie schrijf jij op je website

Wat het ook is, voer het consequent door! Niet alleen op je website, maar ook op je Facebook, Instagram en in je e-mails natuurlijk. Pas kreeg ik weer een e-mail met als titel: ‘Hallo Litza, Dank U wel!’ Daarna werd er gesproken over ‘je factuur’ en ‘je bestelling’. Ik raakte er helemaal van in de war. Hoe kun je me nu met mijn voornaam aanspreken en mij dan ‘U’ noemen? Tragisch.

Spreek de taal van je ideale klant

Voor wie schrijf jij op je website – dat is de centrale vraag van dit blogje. Weet je wat je klanten zoal bezig houdt? Is je taal daar op afgestemd? Dat klinkt misschien vaag, maar is het zeker niet. Door op je website vaktermen te gebruiken die je klant ook gebruikt, schep je vertrouwen. Jij begrijpt de klant en de klant ziet dat. Hierdoor zal hij sneller een dienst van je afnemen.

voor wie schrijf jij op je website

Door een duidelijke doelgroep voor ogen te hebben, gebruik je taal effectiever. Maar sleutel niet te lang aan je website. Kom je er nog niet helemaal uit? Je weet mij te vinden!



Nog even dit:

Zou je willen dat je beter tot je recht komt met LEUKE teksten?

Staat het al een tijdje op je lijstje, maar verdwijnt het telkens weer naar de achtergrond?

Dan moet je je echt even voor m'n mails inschrijven, hoor. Fun en gifjes included! HIER dus!

XOXO, de Taaltoerist

Hi, leuk dat je dit leest, zeg. Wist jij dat je webteksten niet saai HOEVEN te zijn? Dat leuke teksten misschien beter bij jouw business passen? Het is tijd om iets anders te kiezen. Stop met doen alsof het zo hoort.

Start met JEZELF laten zien! Mail naar litza@taaltoerist.nl om je awesome plannen te bespreken. Of volg mij eerst via Facebook en Instagram als je dit te ver gaat. See you on the dark side, crazy unicorn!