Home » Waarom je niet iedereen kan bedienen

je kunt niet iedereen bedienen

Waarom je niet iedereen kan bedienen

Er is niets zo erg als goedkope champagne.

Stel je voor, je bent een enthousiaste ondernemer met een awesome dienst. Je wil iedereen laten kennismaken met dit product. DOE HET MAAR NIET. Waarom niet? Nou, omdat het niet voor iedereen geschikt is. Je kunt niet iedereen bedienen en dat moet ook zeker niet je uitgangspunt zijn. Voor je het weet zit je jouw kostbare energie en tijd te verdoen aan mensen die nooit klant bij je zullen worden. Stop met champagne verkopen aan iemand die alleen vies bier kan betalen.

Je kunt niet iedereen bedienen. En da’s niet erg.

Jouw ideale klant aantrekken? Dat begint met jezelf kritisch afvragen wie wil jij eigenlijk wil als klant. Het kan zijn dat je dit nog een moeilijk onderwerp vindt, omdat je nog niet helemaal helder hebt voor wie je het nu doet. Of omdat je het best spannend vindt om je te specialiseren. Het is dan heel verleidelijk om iedereen aan te spreken, zodat je in ieder geval niemand buiten beschouwing laat. Maar vaak als je iedereen aan wil spreken, spreek je juist niemand aan. Omdat je tekst of content gewoon veel te algemeen is en daardoor niet herkenbaar.

Wat moet je weten om een goede tekst te schrijven?

Kort gezegd: je moet weten wie precies je potentiële klant is en waar hij zich mee bezig houdt. Bij welke titels voelt hij zich aangesproken? Is jouw klant een ‘ervaren succesvolle ondernemer’? Of nog concreter, een ‘aanstaande moeder’? Daarnaast is het handig om te noemen wat de voordelen zijn voor je klant. Wat is herkenbaar voor jouw potentiële klant? Het is tegenwoordig veel te vaag om te zeggen dat iemand er tijd of geld mee bespaart. Je moet echt met concrete voorbeelden komen, wil je jouw potentiële klant aanspreken.

Waar ben je bang voor?

Jouw klant aanspreken betekent ook andere klanten buitensluiten. Daardoor voelt een doelgroep kiezen soms best eng – je sluit er tenslotte ook mensen mee buiten. Maar stel je voor dat je enorm veel volgers hebt op Facebook en Instagram. Dan is de kans relatief klein dat al deze mensen zaken met je willen gaan doen. Je kunt dan beter een beperkt aantal volgers hebben, die fan van je zijn en graag interactie met je hebben. 

Dat je veel bezoekers op je website hebt wil nog niet zeggen dat ze allemaal geschikt zijn voor je product. Sommige mensen hebben geen idee wat ze zoeken of passen qua budget niet helemaal bij je. Zoals ik al zei: je kunt niet iedereen bedienen, dus focus je op de doelgroep die voor jou interessant is. Kies je woorden zorgvuldig en spreek die klant aan, die je zou willen hebben.

Wil je nog veel duidelijker je ideale klant aanspreken?

Het slim afbakenen van je doelgroep en focus op je tekst kan je enorm veel brengen. Er blijven aan het eind van je funnel alleen nog mensen over moeten blijven met wie JIJ wil werken. Klanten die jou weten te waarderen en waar jij blij mee bent. Met slimme copywriting kun je potentiële klanten eerder aan je binden, terwijl je de mensen die niet interessant voor je business zijn. Score!

Wil je weten hoe dit precies in z’n werk gaat? Later dit jaar start er een online training over dit onderwerp. Via de Taaltoerist onderonsjes ben je hier meteen van op de hoogte!



Nog even dit:

Zou je willen dat je beter tot je recht komt met LEUKE teksten?

Staat het al een tijdje op je lijstje, maar verdwijnt het telkens weer naar de achtergrond?

Dan moet je je echt even voor m'n mails inschrijven, hoor. Fun en gifjes included! HIER dus!

XOXO, de Taaltoerist

Hi, leuk dat je dit leest, zeg. Wist jij dat je webteksten niet saai HOEVEN te zijn? Dat leuke teksten misschien beter bij jouw business passen? Het is tijd om iets anders te kiezen. Stop met doen alsof het zo hoort.

Start met JEZELF laten zien! Mail naar litza@taaltoerist.nl om je awesome plannen te bespreken. Of volg mij eerst via Facebook en Instagram als je dit te ver gaat. See you on the dark side, crazy unicorn!