Automatische e-mails oppoetsen voor de feestdagen
De feestdagen komen eraan. Dit is echt de perfecte reden om eens kritisch te kijken naar jouw automatische e-mails. Hoe zien jouw e-mails en opvolgingen eruit? Als je een webshop hebt, dan is het helemaal feest. Want dan heb je ook orderbevestigingen, verzendbevestigingen en andere e-mails die je aandacht extra verdienen. Stuur jezelf al deze e-mails en bekijk ze met een kritische blik. Wat kan er beter, waardoor je meer gaat converteren? Ik vertel je graag wat ik als copywriter vaak zie.
Iemand verkeerd aanspreken of teveel afstand gebruiken
Spreek je op je website iemand aan met zijn voornaam, stuur dan niet opeens een orderbevestiging met zijn volledige voor en achter naam! Dit is echt zeer verwarrend voor je klant. Ditzelfde geldt natuurlijk voor iemand ‘u’ en je’ noemen. Helaas komen deze ‘fouten’ nog heel regelmatig voor, ook bij grotere webshops. Pas noemde iemand mij bijvoorbeeld ook beste klant, terwijl ze al mijn gegevens hebben. Jammer, want het is de ultieme mogelijkheid voor een webshop om van ‘dubieus’ naar ‘superprofessioneel’ te gaan.
Je welkom of onboarding e-mail onderschatten
Voor veel bedrijven en ondernemers is de welkomstmail snel in elkaar geflanst. Terwijl dit vaak het eerste contact is voor jouw klant. Besteed meer aandacht aan deze e-mail, want je hebt daarmee de kans om een persoonlijke indruk te maken. Personalisme bijvoorbeeld de aanhef. Gebruik eens wat vaker ‘jij’ in plaats van ‘wij’. Focus op het delen van tips en content, in plaats van het stimuleren van keiharde verkopen. Jouw klant wordt daardoor blij dat hij bij jouw clubje mag.
Geen interesse tonen of niet genoeg vragen stellen
Veel traditionele bedrijven willen teveel, te snel. Hoe kan dit anders? Stel je klant in de welkoms e-mail eens een VRAAG. Je creëert daarmee onmiddellijk engagement met je klant. Daarnaast krijg je door het antwoord gelijk inzicht in wat er bij je klant speelt.
Dit zijn dingen die mij regelmatig opvallen als ik e-mails van bedrijven ontvang. Ik ben heel benieuwd wat jij een hele goede nieuwsbrief vindt. [post_ender]