conversie copy

Wat precies conversie copy of tekst om te converteren is.

Conversie copy is als confetti voor je business

Niet te geloven, het is alweer een hele tijd geleden dat ik schreef over copy! Hoogste tijd om een fijn onderwerp als conversie copy weer eens op m’n blog te bespreken. Niet meteen afhaken hoor, er is al veel geschreven over dit soort wervende teksten die je klant moeten overtuigen. Misschien heb je ook al weleens een (saaie?) blog gelezen over dat je converteren kunt leren. En dat is trouwens echt zo, want als jij je eenmaal hebt verdiept in deze tak van copywriting kun je de techniek vaker herhalen.

Toch merk ik dat veel mensen nog niet precies weten wat de kracht is van dit soort copywriting. Jeetje, dat vind ik wel ZO JAMMER! De juiste woorden, op de juiste plekken, kunnen je conversie een mooie boost geven. Het is leuk dat je een knappe website hebt, of een goed uitgedachte funnel, maar uiteindelijk wil je er ook goeie cash (€€€€) mee verdienen. Daarin kan converterende copy een uitkomst bieden. Voor wie is het geschikt? Voor iedereen dus, die op zoek is naar meer rendement uit z’n verkooppagina of e-mailcyclus.

Teksten die je klant weten te verleiden (rrrr) 

Want laten we wel wezen, het zijn vaak de teksten die uiteindelijk je klant weten te verleiden. En conversie copy schrijven is een ideaal samenspel van tekst, gevoel en techniek. Want bij het schrijven van deze e-mails moet je bijvoorbeeld rekening houden met:

  • het bewustzijn van je klant (wat weet hij wel, wat weet hij niet, wat voelt hij op dit moment)
  • de twijfels en drempels die hij ervaart (twijfels over nut, waarde, gebrek aan tijd, geld etc.)
  • het doel van de pagina of e-mail (hoe verlaag je de drempel en creëer je urgentie)

Heb je voor het schrijven van je verkooppagina of e-mails een extreem goeie copywriter opgesnord? Neem zeker de tijd om alle twijfels en drempels met je copywriter door te spreken. Het is namelijk supereffectief als hij of zij echt begrijpt wat je klant bezighoudt. Je woordkunstenaar kan zich dan verplaatsen in jouw klant en waarschijnlijk nog betere teksten schrijven.

In echt goeie copy zie je techniek, flow en logica terugkomen – maar gevoel overbrengen is minstens zo belangrijk. Natuurlijk kun je zeggen dat iemand binnen 1 uur moet bestellen voordat z’n aanbieding verloopt. Dat werkt soms. Maar soms is het ook goed om juist te kijken naar die twijfels van je klant. En is het aan jou om empathie te tonen voor wat erachter zit. Als je met je tekst op kunt inspelen op weerstand.. dan ben je echt een bijzondere wordwizard.

Want hoevaak krijg jij e-mails met een TE GEK aanbod dat VANAVOND OM 12.00 uur afloopt? En hoevaak laat je ze aan je voorbij gaan, zonder ooit daadwerkelijk een keuze te maken?! Dan ben je echt niet de enige. In heel veel van dit soort gevallen kiest een klant er dan gewoon voor om het voorbij te laten gaan. Gewoon, omdat de keus zelf niet veilig genoeg voelt.

Je klant maakt een veilige keuze

Daar kan jij of je copywriter dus iets mee. Jij weet waardoor je klant weerstand voelt en dat is de grootste kracht die je hebt. Doordat je heel zorgvuldig woorden kiest, kun je deze klant overtuigen van jouw product of dienst. Want laten we wel wezen, je klant ziet misschien wel dat je een fijn aanbod hebt. Hij ziet zelfs de waarde ervan. Maar hij moet zich dus ook nog veilig genoeg voelen om deze keuze te maken.

Niet alleen ijzersterke copy, maar ook de timing en plaats van de tekst zijn daarbij van belang. Maak je bijvoorbeeld gebruik van testimonials of reviews? Dan kun je ze het best in de buurt van je button plaatsen. Gut, dan hebben we het nog niet eens over de tekst op de button zelf of de kleur ervan. Goed design en goede conversie copy kunnen elkaar daar nog flink versterken.

Okee, nog even een korte opsomming van dit stuk, want het is ondertussen nog best lang geworden. Wat is belangrijk als je je gaat bezighouden met conversie copy?

1. Je hebt idealiter een goed inzicht in het gedrag en eventuele drempels van je klant. (Luisteren is essentieel!)

2. Je gebruikt overtuigingstechnieken die je klant motiveren om een volgende stap te zetten. 

3. Je houdt het doel van je e-mail of pagina in het oog, elke tekst moet op de juiste manier bijdragen aan je doel.

4. Je besteedt aandacht aan de opmaak, vorm en plaatsing van de tekst en buttons.

5. JE GEVOEL! Wil en kun jij je echt inleven en durf je gevoel te laten zien? Dan straalt je tekst dit uit. 

Wil je meer lezen over conversie copy? Frankwatching schrijft er ook vaak over, bijvoorbeeld over microcopy. Ik wens jou heel veel succes bij het overtuigen van je klant! Wil je meer weten over dit soort copy of heb je zelf nog een tip, stuur mij dan gerust een e-mail, dat vind ik leuk om te horen.