nieuwsbrief

Een effectieve nieuwsbrief waar je klant blij van wordt

Een nieuwsbrief sturen waar je klant warm van wordt?

Pas kreeg ik er weer eentje: een nieuwsbrief van een zelfstandig onderneemster uit de regio. Gelukkig komt er maar 3-4 keer per jaar in mijn mailbox, want echt spannend is het niet. Deze dame maakt geen gebruik van foto’s, of opmaak. En ze schrijft haar tekst met veel uitroeptekens!!!! Kid you not. Maar, wat kan jij  van deze tragedie opsteken? Ik vertel je graag hoe je snel een effectieve en goede nieuwsbrief stuurt.

nieuwsbriefWerk met Mailchimp en een vaste opzet voor je nieuwsbrief

Er is niets leukers dan lekker knutselen in Mailchimp en Canva. Zeker als je een creatieve ondernemer bent, krijg je hier een kick van. Maar wil je regelmatig effectieve nieuwsbrieven versturen, dan kun je beter zorgen voor een vaste opmaak. Plaats alvast je logo en vaste onderdelen in je template. Dan hoef je alleen maandelijks nog wat kleine dingen aan te passen. Dat scheelt!

nieuwsbriefGebruik voldoende aantrekkelijke foto’s

Je nieuwsbrief gaat pas echt spreken als je foto’s gebruikt. Het liefst je eigen foto’s natuurlijk. Ben je hier niet zo’n ster in, vraag dan eens een bekende of een deelnemer of ze de foto met je willen delen. Zorg dat je altijd voldoende beeldmateriaal hebt en dat je dit kunt afwisselen. Heb je dringend wat rechtenvrije afbeeldingen nodig, neem dan een kijkje op Unsplash.

Verander van boodschap

Veel ondernemers doen altijd dezelfde oproep, je kunt er bijna de klok op gelijk stellen. Zou het niet leuk zijn als jij eens wat inspiratie of een leuke tip zou delen? Jij kunt hiervan leren, door te brainstormen over wat er allemaal in je mailing past:

  • je kunt een aanbod doen (sowieso een goed idee)
  • een tip of idee waarmee je de klant helpt
  • manier waarop je product of dienst kan gebruiken of proberen
  • leuke evenementen of workshops die je hebt gedaan
  • iets wat je hebt gemaakt of georganiseerd
  • nieuwe samenwerking die eraankomt

nieuwsbriefInkoppertje. Let op je spelling en kijk of je tekst lekker loopt

Natuurlijk maakt iedereen weleens een foutje. Dat is menselijk.

Maar als je de hele tijd, zo praat!! Met dubbele uitroeptekens!! Dan doet dit de boodschap, niet veel goed!!

(Pff, dat was best moeilijk.) Laat dus je mailing altijd een dagje liggen of laat hem even door een bekende nakijken. Maak niet overdadig gebruik van leestekens, ook niet als je heel enthousiast bent. Ben je dyslectisch, dan gebruik je misschien minder leestekens dan gewenst. Laat je nieuwsbrief dan ook echt even bekijken. Dan wordt ‘ie vanzelf een genot om te lezen!

Wees concreet: Wat wint jouw klant ermee?

Veel mensen willen iets verkopen in hun nieuwsbrief. Dat is prima natuurlijk. Maar wees dan ook concreet over wat je de klant kan bieden. Vaak zie ik dingen zoals ” complete oplossingen voor zus en zo”. Dan denk ik: lekker voor je. Ik wil weten wat ik er nu aan heb. Maakt het mijn leven makkelijker? Bespaart het me tijd of geld? Of zie ik er dan gewoon nog cooler uit dan anders? Pas als je een aanbod doet en mensen raakt, gaan ze iets van je willen kopen.

Wil je meer weten over teksten voor je nieuwsbrief? Neem dan eens contact met mij op, dan kijk ik wat ik voor jou kan doen. Of lees mijn eerdere blog over mailings sturen.

[post_ender]