copywriting technieken

Je klant is een mens, gelukkig ben jij dat ook!

Je klant is het mens achter het cijfertje

Pas was ik op bezoek bij een hele getalenteerde ondernemer.

We hadden ’t over mijn werk als copywriter, contentstrateeg en unicorn.

Maar vooral over zijn werk als analist.  Hij is namelijk gezegend met dat zeldzame talent om data begrijpelijk te maken.

Fijn, want alles wat met cijfers te doen heeft vind ik lichtelijk intimiderend. En ook ontzettend interessant.

Als emotioneel wezen (volgens mijn man superGROEN in DISC) hebben cijfers niet altijd m’n nummer 1 prioriteit.

En tegelijkertijd weer wel, want voor mij is het ook belangrijk om de effectiviteit van m’n schrijven te testen.

En terwijl ik driftig door mn analytics scroll, vraag ik me af…

Zijn we de mens achter de cijfers vergeten?

De echte klant, van vlees en bloed, met al z’n problemen, emoties, twijfels?

Die ene klant die wij zo goed kunnen helpen en ondersteunen?

Zo praat je met je klant en niet tegen je klant

Dat menselijke aspect vergeten is niet moeilijk. Je raakt als ondernemer snel ondergesneeuwd in cijfers, doelgroepen, analyses. Je meet je succes. Misschien focus je wel heel veel op technische voordelen en eigenschappen.

Dat doen veel mensen – niet alleen diegenen die in traditionele vakgebieden verkeren.

Maar als je geen probleem of conflict van je klant kunt benoemen, dan heb je geen verhaal.

En als je niet weet wat de klant echt voelt, dan kun je hem nooit echt aanspreken.

Wist je dat het woord JIJ nog steeds het meest krachtige woord is dat je kunt gebruiken op je website?

Gebruik je empathische vermogen in je copywriting

Er is namelijk een heel groot verschil tussen MET je klant praten, een dialoog aangaan, luisteren naar z’n emoties, twijfels en drempels..

En TEGEN of OVER je klant praten, waardoor ‘ie nooit een klik met je zal voelen.

Elke keer dat je jouw klant persoonlijk aanspreekt, een gevoel raakt, gaat er een klein lichtje aan.

Hij ziet dit als een teken dat je hem niet alleen iets dringend wil verkopen.

Hij voelt dat je hem begrijpt. Het is de basis van een betekenisvolle relatie.

Eentje waarbij jij met de juiste woorden verbinding maakt.

Hoe kun je laten merken dat jij je klant snapt?

Natuurlijk moet je in de eerste plaats je klant echt WILLEN begrijpen. Daar heb ik al eerder over geschreven, bijvoorbeeld in dit artikel. Empathie voor je klant opbrengen en echt willen luisteren geeft je een goede voorsprong.

 Zo spreek je je klant concreet en effectief aan 

Maar met deze tips kun je jouw klant laten zien dat je hem begrijpt:

  1. Als je weet hoe je klant heet, noem ‘m dan bij naam, da’s de meest effectieve techniek om z’n emoties te triggeren.
  2. Wanneer dit niet lukt? Spreek je klant dan direct aan, met JE OF JOU of JIJ. Vergeet niet dat de klant altijd ster is van ’t verhaal. (Ik zie nog veel mensen die OVER hun klant schrijven op hun website, dat doet me echt verdriet.)
  3. Betrek je klant bij jouw speciale groep en gebruik (meervouds)vormen zoals WE, ONZE om te laten zien dat je snapt wat hij voelt. ‘We willen nog weleens..’ ‘We zijn geneigd om..’ Daarmee trigger je ook heel subtiel z’n menselijke verlangen om erbij te horen.

Je klant is niet alleen een cijfertje.

Hij is menselijk.

Het goede nieuws is dat jij dat ook bent.

Dus, wat kun jij vandaag nog doen om je klant beter te begrijpen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *