geen inspiratie

Even geen inspiratie

Even geen inspiratie en toch die blog schrijven

Stel je voor, het is maandagochtend. Het is redelijk fris op je kantoor, maar je wil de verwarming nog niet aanzetten. Je hebt straks afspraken, maar expres pas om 11.00 uur gemaakt. Waar ga je dan over schrijven op je blog? Goeie vraag! Zoals veel ondernemers wil ik graag bloggen, maar zelfs als copywriter en woordkunstenaar weet ik soms even niet waarover.

Toch denk ik dat je vaker kunt bloggen dan je zelf denkt, ook als je geen inspiratie hebt. Vroeger dacht ik dat eens per twee weken een blog produceren het hoogst haalbare was. Sinds ik efficiënter ben gaan werken, produceer ik meer content dan ooit tevoren.

Waar ligt dat aan? Nou, ik heb mijzelf en content maken een extreem hoge prioriteit gegeven. Dat klinkt verwend en misschien ook wel egoïstisch. Maar het is gewoon nodig. Want het is zo onwijs makkelijk om afgeleid te raken door een hoeveelheid informatie en social media. Elke dag kan ik een webinar of online training volgen, als ik dit wil. Ik zou tussendoor nog een wasje kunnen draaien. Vanmorgen zou ik koffie kunnen drinken met een vriendin. Hoe zit dat bij jou?

Jij bent de producer van je eigen content

Dankzij mijn gemaakte keuzes produceer ik meer content dan ooit, naast m’n gewone opdrachten. En laten we wel wezen, content maken en delen, dat is de basis van je bedrijf.

Als je waardevolle content maakt, is het veel makkelijker om informatie te delen en te verkopen. Je hoeft niet telkens je diensten op Linkedin te plempen of vragen aan mensen of ze je willen bellen. Want je werkt regelmatig aan je contentmarketing, waardoor je altijd op de radar kunt blijven. Natuurlijk is het niet alleen fijn om alleen gratis kennis te delen. Blijf vooral kritisch en vergeet niet dat je uiteindelijk ook mag (moet!) verkopen.

Stel je voor dat je een funnel hebt opgezet. Je hebt eindeloos nuttige en gratis informatie gedeeld met je klant. Dan is het handig die funnel wel zo in te richten, dat je klant uiteindelijk ook je product koopt. Anders ben je gewoon een koekerd die gratis informatie weggeeft. Toch?!

Hoe kun je nu meer blogs gaan schrijven?

Goed verhaal, denk je misschien. Maar ik heb het hartstikke druk met klanten en m’n privé enzo. Hoe kan ik nou meer content maken, als ik er eigenlijk geen tijd voor heb? Nou, ik zal je vertellen hoe ik dat doe. Dat wil niet zeggen dat het precies zo voor jou werkt. Ik denk dat je er zelf je eigen weg in moet vinden. Maar wat bij mij werkt, is dat ik dus minder vaak mijn e-mails bekijk, op vaste tijdstippen mijn mailbox open en ze sneller beantwoord. Dat scheelt al ontzettend veel tijd.

Bovendien werk ik voornamelijk online en is Skype m’n vriend. Dat is een keuze die overigens niet voor iedereen werkt, maar wel voor mij. Als ik (koffie)verzoekjes krijg, ga ik er niet altijd op in. Elk kwartaal houd ik bij wat bij mij wel werkt en wat niet werkt. Ik houd mijn uren trouwens bij met Toggl, zodat ik precies weet waar en hoelang ik ergens mee bezig ben.

Maar wat vooral het verschil maakt? Ik geef content prioriteit. Content maken kan je namelijk ontzettend veel brengen. Mijn ervaring is dat continu bloggen een stroom aan bezoekers oplevert. Bovendien heb ik ervaren dat je veel meer kan produceren dan je denkt, als je jouw taken maar efficiënt inricht.

En als je natuurlijk besluit dat content maken bij jou ook meer aandacht verdient. Je hoeft er niet altijd superveel tijd voor uit te trekken. Soms blog ik gewoon als ik een halfuurtje ergens tussendoor heb. In het weekend, als ik opeens inspiratie voel. Als ik onderweg ben en ik voel dat ik weer iets kan schrijven.

Vraag je dus af waar je over kunt schrijven en laat het gewoon ontstaan, ook als je even geen inspiratie hebt. Soms moet je gewoon beginnen met schrijven, zonder dat je weet waar het naartoe gaat. Je hoeft er niet perse vier uur voor uit te trekken, want korte informatie doet het ook heel goed. En je blog of nieuwsbrief hoeft niet meteen perfect te zijn, dat idee mag je zeker loslaten. Het hoeft zelfs niet meteen af! Gaandeweg leer je en zal schrijven je telkens sneller en beter afgaan.

Geef veel minder om wat anderen van je denken

Hoe vaker je schrijft of gewoon iets deelt, hoe makkelijker het dus uiteindelijk zal gaan. Maar wat houdt je dan nog tegen? Jij hebt een bijzondere boodschap en die kun je gewoon altijd delen. Maak je geen zorgen om je aanwezigheid of dat je teveel ergens bent. Wanneer jij iets deelt wat waardevol is en wat klanten raakt, is het nooit teveel. Behalve misschien als je alleen snelle verkoopjes wil doen of je iemand lid wil maken van een piramidespel. Wat ik je sowieso af zou raden.

Wanneer je unieke content maakt en produceert, dan zul je zien dat je mensen in beweging brengt. Niet altijd meteen, natuurlijk. Dat kan soms frustrerend zijn, want we zijn tegenwoordig gewend om snelle resultaten te krijgen. Maar als je aan gras trekt, dan groeit het niet harder, is nu eenmaal het gezegde. Vertrouw dus op jezelf en jouw unieke talent. Produceer zoveel content als je kunt. Je merkt vanzelf dat alles bij je terugkomt!