Hoe jij je webtekst zo concreet mogelijk maakt

Exit vage Frida: maak je webtekst concreet

Twijfel je of jouw webteksten wel concreet genoeg zijn? Of heb je eigenlijk altijd gedacht dat je duidelijk was, maar begrijpen anderen toch niet wat je doet? Dan kan het zijn dat je last hebt van het Vage Frida syndroom. Er komen dan onbewust niet erg heldere webteksten uit je toetsenbord. Geen zorgen, want je kunt Vage Frida ook zo weer wegjagen. In deze blog vertel ik je over concrete webteksten – en waarom dit zo belangrijk is voor je bedrijf.

Vertel wie je bent en wat je doet. Wees specifiek!

Eerlijk is eerlijk, de Taaltoerist heeft al een boel vage online praatjes voorbij zien komen. Dit zag ik bijvoorbeeld recent in een van mijn online netwerken. Een ondernemer vraagt advies over haar business:

“Ik heb een salon.

Maar ik word niet gevonden door Google.”

NO SHIT SHERLOCK! Dacht ik eventjes. Je vertelt niet eens wat voor salon je hebt of waar het is. Het is voor jezelf misschien al best logisch en vanzelfsprekend. Maar voor Google en voor veel anderen in je buurt is het toch handig als je als ondernemer online op te sporen bent. Concreet zijn over jezelf en wat je doet.. dat vindt Google natuurlijk awesome. Maar je klant ook. Hoe komt dat?

Ben je concreet en helder, dan begrijpt je klant je makkelijker. Hij kan zich er een beeld bij vormen. En daardoor zal hij jouw informatie eerder als ‘waar’ beschouwen.

Pas op, jij schrijft altijd vager dan dat je denkt

Simpel gezegd, Taaltoerist. Maar ik snap je best, want concreet schrijven kan toch nog best lastig zijn. Want vaak denk je dat je iets duidelijk en helder hebt neergepend. Maar als je het onderwerpt aan een kritische blik, zie je dat dit toch nog dubbelzinnig kan worden opgevat. Je bent niet specifiek genoeg.

Je houdt het onbewust vaag, waardoor de klant niet precies begrijpt welke resultaten je biedt. Dit zag ik bijvoorbeeld pas op een website van een social media specialist:

” Ik ga je online identiteit verbeteren” 

Dit is voor mij als potentiële klant niet duidelijk. Eerlijk gezegd is het een typisch geval van Vage Frida Aan Het Werk. Want wat betekent dat, mijn online identiteit? Ga je vaker op mijn socials posten? Ga je werken aan mijn personal branding of positionering? Zorg je voor meer bereik? Want heeft dat voor impact om mijn zichtbaarheid? En nog belangrijker, wat doet dat voor m’n omzet?

Wat betekent jouw oplossing voor het dagelijkse leven van je klant?

Telkens als je iets op je website zet, vraag je jezelf dan af hoe dit het leven van jouw klant verandert. Stel je voor in welke situatie hij nu zit. Beschrijft wat er concreet voor je klant zal anders is nadat jij hem van dienst bent geweest. Dus niet:

“Een goede strategie kan jou vooruit helpen”

Deze vage beloftes zie ik trouwens ook in andere vormen terugkomen. Maar daar koop ik nu eenmaal niks voor. Ik wil weten:

Hoe word ik vooruit geholpen?

Wat geeft dit mij concreet voor resultaat?

Zullen meer mensen mij kennen?

Ga ik meer geld verdienen?

Heb ik meer overzicht in mijn dagtaken?

Pas als je jouw webtekst zo concreet mogelijk maakt, gaat het leven in het hoofd van je ideale klant. De klant zal weten dat je hem begrijpt en dat je zijn probleem herkent. Je klant gaat nadenken over waar hij mee worstelt en hoe het zou zijn als dat niet meer het geval was.

Hoe kun je dit bij jezelf checken?

Hoe kun je nu weten of je tekst heel concreet is? Kijk eens kritisch naar je geschreven teksten. Less is more. Vraag jezelf af:

Is het voor een klant echt duidelijk wat ik bedoel?

Geeft het mijn klant meteen een beeld in z’n hoofd?

Heb ik het resultaat zo concreet mogelijk opgeschreven?

Hoe ziet het er in het dagelijks leven van m’n klant uit?

Kan ik hier nog korter/bondiger/duidelijker over zijn?

Hopelijk heb ik je een aantal praktische tips gegeven voor het schrijven of herschrijven van je webcontent. Heb jij mijn hulp nodig? Stuur mij een bericht, dan zorgen we samen dat jouw Vage Frida voor altijd verdwijnt!