Jouw klant verleiden met contentmarketing
Nog niet zo lang geleden sprak ik met een ondernemer over kennisdeling. “Tja, zei hij, ik snap niet dat je allemaal kennis gratis deelt. Dan gaat toch niemand je meer inhuren?” Natuurlijk begreep ik wel ergens wat hij bedoelde. Het kan onwijs eng voelen om jouw waardevolle kennis met vreemden te delen. Maar contentmarketing kan je juist veel klanten opleveren. Het is een van de meest waardevolle dingen die je als ondernemer kunt doen.
Niet voor niets zijn er duizenden ondernemers die hun kennis delen via een blog, podcast of video. Ze zien dat je daarmee zichtbaar bent voor andere ondernemers en potentiële klanten. Maar helaas zijn niet alle mensen die je aanspreekt, ook ‘leads’ van hoge kwaliteit.
Wat gebeurt er als je jouw kennis op jouw vakgebied deelt op een blog of video? Natuurlijk trek je dan allerlei soorten mensen aan. Een flinke groep die je aanspreekt, zal NOOIT iets van je kopen. Het zijn koopjesjagers, op zoek naar gratis informatie. Maar er is ook een grote groep die wel interesse heeft in wat je doet. En je uiteindelijk zal inschakelen om voor hem of haar te werken. En deze groep spreek je zeker aan met contentmarketing.
Contentmarketing: kan iemand echt doen wat jij doet?
Hoe werkt dat nu precies? Nou, in mijn blogs geef ik wekelijks adviezen over copywriting. Ik vertel hoe je overtuigende teksten kunt schrijven, hoe je social Proof kunt inzetten en hoe je creatieve blogs tikt. Toch is het niet voor iedereen haalbaar om kwalitatief goede en/of grappige teksten te schrijven.
Sommige ondernemers hebben er simpelweg geen tijd of zin in om het zelf te proberen. Sommige ondernemers proberen het wel zelf, maar komen daarna toch bij mij terecht. En dat is helemaal prima! Vind je het spannend om kennis te delen? Laat dus vooral het idee los, dat iemand PRECIES kan wat jij doet. Je hoeft ook niet ALLE inzichten die je ooit hebt gehad te delen. Deel net genoeg kennis om mensen nieuwsgierig te maken en ervan te overtuigen dat jij een expert bent.
Wanneer is dit type marketing het meest effectief?
Misschien blog je al een tijdje, of deel je jouw kennis op een andere manier. Heb je soms het idee dat er meer uit te halen valt? Contentmarketing werkt het best als je er in je hele bedrijf op een consequente manier mee omgaat. Zien mensen dat je regelmatig blogt, ook als je het zelf even heel druk hebt? Vertrouwen ze je, omdat je altijd op de afgesproken tijd iets oplevert? Dan zullen ze eerder geneigd zijn om business met je te doen.
Wanneer verstuurde je voor het laatst een nieuwsbrief? Ook als je maar 20 of 30 inschrijvingen hebt, loont het om regelmatig iets van je te laten horen. Zo gaan mensen gericht aan jou denken, wanneer ze ergens een klus voorbij zien komen. Je komt daarnaast betrouwbaarder over, omdat je op een vast moment contact met ze hebt.
Kost content maken en contentmarketing je veel tijd?
Eh, ja. Maar het scheelt wel als je een duidelijk plan hebt om je doelen te bereiken. Uit het wilde weg bloggen is misschien leuk, maar uiteindelijk bezoekers naar je blog krijgen, nog leuker! Breng daarom interessante zoektermen in kaart en ga aan de slag. Stel voor jezelf een haalbaar doel, als je niet zo bedreven bent in bloggen, is videocontent voor jou misschien beter. Contentmarketing gaat er dus niet om dat je alleen zichtbaar bent als je het druk hebt, maar dat je altijd relevante informatie met jouw potentiële klant deelt. Deze strategie kan je als ondernemer veel goeds brengen.
[post_ender]