Wat moet je niet doen als je copy schrijft?
Toeval of niet? Afgelopen Valentijnsdag was Bladerunner 2049 eindelijk te huur bij iTunes. Onder het genot van een Ben & Jerry’s (iets met karamel, was wel okee) genoot ik van dit moment. En hoewel je zeker kon spreken van een visueel spektakel, kwam het inhoudelijk wat te kort. Lichtelijk teleurgesteld bedacht ik me dat ook in de wereld van copywriting dingen gebeuren die niet strikt noodzakelijk zijn. (Mooi brugje, hè?) Er zijn talloze gevallen van nutteloze content en overbodige tekst op het wereldwijde web. Maar stel je voor dat jij een succesvolle webtekst wil schrijven.. Wat moet je dan zeker niet doen?
Lange opsommingen gebruiken
Iedere zichzelf respecterende ondernemer heeft wel een lijstje met voordelen of opsommingen op zijn website. Maar dit lijstje is geen vrijbrief om zoveel mogelijk tekst op te sommen. Idealiter heeft jouw lijstje niet teveel punten en staan de meest belangrijke punten NIET in het midden. Je punten bovenaan en onderaan worden namelijk het meest gelezen. Ook het symbool wat je gebruikt aan het begin van je lijst, werkt ondersteunend voor je tekst.
Alleen voor SEO schrijven
Natuurlijk is de Yoast plugin je vriend als je met WordPress werkt. Misschien ben je net zoals ik gek op die fijne bolletjes en wil je ze allemaal ‘groen hebben.’ Maar terwijl je lekker in de weer bent met je zoektermen, houd dan ook je klant in gedachten. Zorg ervoor dat jouw tekst nog steeds lekker leest en aantrekkelijk is voor jouw klant. Je klant komt uiteindelijk op deze pagina en hij prikt zo door je onnatuurlijke gebabbel heen.
Alleen logo’s gebruiken voor je streetcred
Op veel website is er de mogelijkheid: logo’s van bedrijven laten zien. Dat is natuurlijk fijn, want je kunt dan precies laten zien met welke bedrijven je allemaal samenwerkt. Veel ondernemers en start-ups denken dat deze logo’s van hippe en bekende bedrijven voor zichzelf spreken. Maar naast deze superhippe logo’s heb je nog steeds ondersteunende content en een goede omschrijving van je diensten nodig. Het liefst verrijk je je social proof website met verschillende oprechte testimonials.
Je tekst wanhopig in een design proberen te passen
Er zijn veel ondernemers en kleine bedrijven die gebruik maken van een aangepast thema in WordPress. Dat kan best wel fraai uitpakken als je voor een veelzijdig thema kiest. Als je een nieuw thema wil kopen of met een webdesigner samenwerkt, denk dan eerst na over wat je op je website wilt zetten. Probeer niet hopeloos jouw verkorte zin in een tagline te proppen. Schrijf zoveel mogelijk copy al uit – het thema moet ondersteunend werken voor jouw tekst en niet andersom.
Alleen over je eigen bedrijf praten
Vaak willen bedrijven zo veel over zichzelf zeggen, dat ze de klant vergeten. Daardoor komt er vaak veel overbodige en standaard tekst op de homepage. Maar dingen zoals “Welkom bij bedrijf X”. daar waagt niemand zich meer aan. Toch zien wij copywriters veel varianten die daarop lijken, zoals “Wij zijn bedrijf X” of “Dit is team X”. Als je een succesvolle tekst wil schrijven, zul je dit toch om moeten draaien. Wat levert het jouw klant op om zich aan jouw bedrijf te binden? Welk gevoel krijgt hij of zij, als hij met jullie in zee gaat?
Zoals je ziet zijn er veel don’ts op het gebied van copywriting. Wil je weten wat je wel moet doen? Schakel dan eens een goede copywriter met uitstekende smaak in. 🙂