branding

Gebruik storytelling als instrument voor je branding

Breng storytelling terug in je branding

Gut, het lijkt alweer even geleden toch, dat we allemaal massaal in de ban waren van storytelling? Bedrijven en ondernemers waren druk op zoek naar mensen die hun verhaal gingen vertellen. Er ontstonden workshops, boeken, alles over hoe je jouw verhaal of brand story ’t best moest vertellen. Toch is de trend nog niet dood, hoor.

We zijn namelijk als ondernemers nog steeds elke dag druk bezig met ons verhaal vinden. Da’s belangrijker dan ooit, zeker nu we op zoveel mogelijke manieren onze missie en visie kunnen delen. Je kunt een story op Insta maken, je artikel delen op LinkedIn, over jezelf vertellen op je over mij pagina. Elke keer doe je aan storytelling, of je het wilt of niet.

Wanneer je dus niet meer zeker weet waarom je doet wat je doet, of wat het verhaal is achter je merk, lijk je al een punt achter te staan. Dan trek je niet de klanten aan die je wil aantrekken. Okee, met storytelling voor je branding kun je dus de juiste klant aantrekken en verbinden. Als je focus ligt op het verhaal van je bedrijf en niet op ’t aanbod of de diensten. De ironie? Da’s dus wanneer je die diensten gaat verkopen.

Wat kan storytelling betekenen voor je personal brand?

Grottekeningen, klassieke verhalen, fabels, sprookjes. Verhalen vertellen doen we al eeuwenlang, da’s zeker niets nieuws. Een tijdje geleden kreeg de kracht van het verhaal een nieuwe lading toen Simon Sinek begon met ‘Start with why’ en ’the Golden Circle.’ Maar hoe komt het dat het verhaal achter je bedrijf en je merk nog steeds zo belangrijk is? Waarom focussen op het verhaal en niet op de keiharde feiten, vragen sommige sceptici onder ons af.

Ik geloof dat storytelling nog leeft – en een verhaal nog een uitstekende manier is om je met je klant te verbinden. Juist nu we onze social media kanalen gratis en onbeperkt kunnen inzetten, geeft dit een kans om te delen waarom je doet wat je doet. Natuurlijk kun je LinkedIn gebruiken om jouw successen en partnerships op zakelijk gebied te vieren. Maar er zijn nog zoveel meer kansen die je kunt benutten.

De kracht van het vertellen van ’n verhaal ligt in de mogelijkheid om je lezer of prospect mee te nemen naar een andere plek. Op deze magische plek (misschien zijn er eenhoorns) bestaat en mag alles en kunnen we de beste zijn.

Constructies die wij copywriters graag gebruiken: ‘Stel je voor dat…’ en ‘Hoe zou het zijn als…’ helpen de klant te zien dat er een andere werkelijkheid is.  Een oplossing voor z’n probleem. Een wereld waar alles voor hem ook in bereik ligt en z’n struggles eindigen. In gedachten is je klant dan even op die plek. Gut, wat is het daar fijn. En da’s nu eenmaal het psychologische principe van transportatie, waarover ik eerder schreef.

Wat dit alles voor jouw persoonlijke brand betekent? Een verhaal vertellen maakt het voor jou als merk en bedrijf makkelijker om herkend te worden. Mensen horen nu eenmaal dolgraag verhalen en verbinden ze heel makkelijk met hun eigen persoonlijke ervaringen. Het resultaat van storytelling in je branding? Ze zullen zich jouw verhaal zich sneller en beter herinneren! Het blijft nu eenmaal veel langer hangen dan het simpelweg quoten van harde feiten.

Dit heb je nodig als je als ondernemer een storyteller wil zijn

Een verhaal vertellen is dus perfect als je een bedrijf hebt waarmee je een dienst of product te verkopen hebt. Sterker nog, het is een belangrijke skill om te leren als ondernemer. Wanneer je vasthoudt aan het verkopen van je producten of specificaties? Dan lekt er elke dag geld weg bij je business, want je communiceert niet op een manier die mensen emotioneel raakt. Er ontstaat geen interactie en verbinding, wat je wel kunt bereiken met goede storytelling.

Mooi, maar hoe zorg je nu dat je klant ook echt geraakt wordt door je schrijfsels? En hoe haal je er dus het meest uit? Ten eerste moet je zorgen voor een duidelijk begin en eind. Dat lijkt heel logisch, maar dat is wat de meest ondernemers vergeten.

Begin met een probleem, een haakje, een verassend woord of een originele vergelijking. Zorg dat de klant jouw held is in dit verhaal. Visualiseer z’n probleem of strijd en wat zijn gevoel is als hij dit kan overwinnen. Neem hem mee naar die magische plek van resultaten die jij alleen kunt bieden. Sluit af met het gevoel wat jouw klant krijgt als ie jouw  oplossing gebruikt. Deel eens een persoonlijke ervaring. Maak je verhaal fun, persoonlijk – maar niet onnodig ingewikkeld.  Alleen concrete en simpele boodschappen komen goed bij een klant binnen.

Gebruik storytelling om jouw merk te versterken 

Vertel je een goed verhaal, dat aansluit bij je kernwaarden en business? Da’s awesome, want dat kun je als kapstok gebruiken voor al je uitingen. Maar pas op, want het is best moeilijk om vanuit je verhaal te blijven inspireren en communiceren. Het klinkt misschien gek, maar het helpt als je jouw kernwaarden en verhaal uitschrijft en  op je kantoortje hangt.  Vraag bij alles wat je wil publiceren af of het verhaal interessant is en bijdraagt aan je grotere doel.

Waar moet je nog meer op letten bij het vertellen van je verhaal? Maak je verhaal niet mooier dan het werkelijk is, want juist eerlijk en oprecht communiceren is waardevol voor je klant. Welke moeilijke keuzes heb je gemaakt? Waar liep je tegenaan? Wat waren jouw echte struggles? Authenticiteit in je verhaal is extreem belangrijk. Daardoor herkent de klant zich, voelt hij zich verbonden en kan hij oprecht voor jou kiezen.

Heb jij ook veel te vertellen, maar weet je niet zo goed hoe? Schrijf je dan in voor m’n nieuwsbrief of stuur mij eens een berichtje.