Tekstschrijver voor millennials, anyone?
Tekstschrijver voor millennials gezocht! Wat een oproep.. Op LinkedIn kom ik het steeds vaker tegen. Zelfs de woorden blitse tekstschrijver zijn bij een opdracht al gevallen. Er zijn heel wat mensen die op zoek zijn naar teksten die millennials aanspreken. Maar waarom zijn millennials zo’n interessante doelgroep?
Heb je niet onder een steen gelegen, dan ben je vast bekend met de term Millennials. Al is het maar omdat Simon Sinek niet kan ophouden over deze bijzondere generatie. Een millennial is een jongeman of vrouw, geboren tussen 1980 en 2000. (Zoals ik!) Als je de clichés moet geloven is het een jongere die idealistisch is, houdt van flexibiliteit, veel reist en altijd online is.
Er zijn pak ‘m beet 4 miljoen millenials in Nederland die je met goede marketing zou kunnen verleiden. Geen wonder dat veel bedrijven speciale campagnes inrichten voor millennials. Hoe spreek je deze doelgroep aan? Als aardige (tekstschrijvende) millennial die ik ben, help ik je daar een klein beetje op weg.
Hoe bereikt je tekstschrijver voor millennials deze hippe vogels?
Millennials bereiken is volgens velen een taak voor creatieven. Dat hoef je natuurlijk niet zelf te zijn. Als je een tekstschrijver inhuurt, moet die persoon wel de juiste snaar raken bij deze (kritische) doelgroep. En niet proberen om krampachtig taal van deze tijd aan te slaan. Termen zoals SWAG of SWAGGERBOY dienen dus alleen sarcastisch te worden gebruikt.
Zoek naar een ervaren tekstschrijver of copywriter die wel precies weet wat je zoekt. Het kan even duren voordat je een tekstschrijver aan de haak slaat die informeel schrijft en jouw publiek aanvoelt. Schroom vooral niet om andere teksten of blogs van de schrijver te lezen, voordat je een keus maakt. En schroom ook niet om deze taalvirtuoos goed te belonen, want if you pay peanuts, you get monkey’s.
Een traditionele manier van verkopen is een verloren zaak.
Dan de tekst of content zelf, natuurlijk. “Een commerciële tekst in een vlot jasje is natuurlijk zo geschreven, Taaltoeristje.” Dat klopt als een zwerende vinger. Maar denk maar niet dat je deze doelgroep kunt volplempen met contextloze advertenties.
Een eenzijdige en traditionele manier van verkopen, daar houdt men tegenwoordig niet meer van. Millennials zitten niet te wachten op mensen die alleen maar hippe taal uitslaan om vervolgens hun product erdoor te drukken. Ze gaan liever een lange relatie aan met een geloofwaardige speler. Eerst zaaien dus en dan pas .. oogsten.
Hoe pas je jouw content aan op deze millennial?
Naast het juiste taalgebruik is de manier waarop je content brengt heel belangrijk. Verkoop je een product, noem dan niet alleen de eigenschappen van het product. Plaats je product in een herkenbare situatie, waardoor een millennial zich aangesproken voelt. Herkenning is key in deze situatie. Bekijk ook op welke manier je millennials uitnodigt om een bijdrage te leveren aan deze content.
Het is natuurlijk niet allemaal over een kam te scheren.
Voordat je als een wilde millenials gaat bombarderen tot je doelgroep, nog even dit. Enige nuance is natuurlijk op zijn plaats. Niet alle millenials kun je over een kam scheren, net zo min als je senioren allemaal op dezelfde manier kunt benaderen. Belangrijk? Millenials moeten niet gezien worden als eendagsvlieg. Het is een grote groep jonge volwassen waarmee het loont om een langdurige relatie opbouwen.
Een tekstschrijver voor millennials moet deze doelgroep serieus nemen. Daarnaast moet deze woordkunstenaar zich kunnen inleven in dit publiek. Hip, zonder popiejopie te doen. Vlot, zonder een snelle jongen te zijn. Kort en bondig, zonder de echte boodschap te missen.
Het valt niet mee, dus. Heb je hulp nodig met het schrijven van je teksten, neem dan zeker even contact met mij op.
Voor het schrijven van deze blog maakte ik gebruik van deze bronnen: