content kunt maken

Waarom je altijd nog meer content kunt maken

Waarom je altijd nog meer content kunt maken.

‘Nee dank je, ik heb al genoeg waardevolle content – zei niemand ooit.’

Dat was de openingszin bij een van m’n blogjes over content. Het blijft voor veel ondernemers moeilijk om content te maken, terwijl het zo GAAF is om te delen.  Maar eerlijk is eerlijk, het is steeds vaker iets wat je als zzp’er tegen gaat staan. Soms MOET je van jezelf een blog schrijven of een video maken. Het wordt dan steeds lastiger en moeilijker en je begint steeds meer weerstand te voelen. Je hebt geen inspiratie. Hoe kun je het voor jezelf makkelijker maken?

Je hebt weinig tijd. Maar je kunt het ook gewoon doen.

Besluiten dat je het gewoon gaat DOEN. Aha, dat lijkt misschien een open deur. En ik heb makkelijk praten, want ik ben tekstschrijver. Jij hebt ook nog opdrachten, e-mails, administratie.. Er zijn tal van redenen die misschien belangrijker lijken dan content. Maar als je van content een routine kunt maken, gebeurt het vanzelf. Je kunt bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je elke dag een blog wil schrijven.

Dat klinkt nu misschien nog iets te ambitieus. Maar als je regelmatig een blog schrijft, gaat het ook steeds sneller. Waar ik eerder 2 uur over een blog deed, heb ik er nu soms in een half uur of drie kwartier iets heel zinnigs ‘uitgeknald.’ Ik gebruik dit woord, omdat ik wil aangeven dat het steeds makkelijker en sneller zal gaan. En dat het gewoon iets is wat je moet besluiten om te doen, net als naar de sportschool gaan of de vuilnis buitenzetten.

Heb je een contentplanning en loop je hier op achter? Dan raak je er misschien van in de stress. Maar het kan ook zo zijn dat je planning even niet werkt. Dat je creatief beter bent als je jouw contentkalender even loslaat. Dat kan natuurlijk ook prima. Als je de keuze hebt gemaakt dat je nieuwe content wil maken, komen de ideeën waarschijnlijk zelf wel weer.

Waarom je ook niet-zo-perfecte content kunt maken.

Ieh, als ik mijn eerdere blogjes uit 2016 lees zie ik dat er een hele hoop te verbeteren is. Hoewel ik mijzelf een uitstekende copywriter vind, ben ik geen bijzonder goeie redacteur. En dat zie ik terug in mijn eigen stukjes. Mijn innerlijke criticus wil deze stukjes allemaal offline halen, nieuwe plaatjes maken en ze helemaal perfect maken. Gelukkig negeer ik deze stem.

Anyhow, ik drijf af van wat ik eigenlijk wilde zeggen: HET HOEFT NIET PERFECT TE ZIJN OM HET ONLINE TE KNALLEN. Waarom gebruik ik deze hoofdletters? Omdat ik zie dat ondernemers, en vooral vrouwelijke ondernemers, denken dat het helemaal tot in detail uitgewerkt moet zijn. Het moet er gladjes uitzien. Het moet helemaal super zijn.En er is niets mis met kritisch zijn op jezelf. Maar wel als je je door je innerlijke perfectionist laat tegenhouden.

Want als je wacht tot iets perfect is, kun je soms lang wachten. Er is altijd wel een reden of een excuus om het niet te doen. Niet online te zetten. Of niet live te gaan. Want stel je voor dat het beter kan. Maar voor je het weet ben je twee jaar en wat voorhoofdrimpels verder. En heb je nog steeds niet met de wereld gedeeld wat je nu eigenlijk wil zeggen. Omarm jezelf en al je imperfecties dus en AAN DE BAK!

Zie jij de waarde van content? Jij hebt zelf de keuze..

Je kunt altijd nog meer content maken. Maar je moet het wel willen. Niet iedereen wil superveel content maken en dat is natuurlijk ook prima. Maar als je het wel zou willen, maar vind dat je te druk bent, dan moet je ophouden met excuses maken. Er is altijd een moment dat je kunt gebruiken om iets te schrijven of iets te delen. Zit je zo een kwartier of een halfuur op FB te scrollen? In die tijd kun je ook zelf iets moois creëren.

Heb je naast ondernemen nog een parttime baan of is er een andere reden waarom content produceren voor jou lastig is? Heb je bijvoorbeeld fysiek ergens last van? Dan kun je daar natuurlijk niet zoveel aan veranderen. Maar je kunt nog steeds binnen jouw mogelijkheden denken. Je kunt binnen jouw kaders alsnog prioriteiten stellen. Het is niet makkelijk, maar het hoeft ook niet MOEILIJK te zijn. Het is zoals je het zelf wil.

Maar als je voor je bedrijf kiest en je maakt content daar onderdeel van, voel je er dan niet schuldig over. Maak er een prioriteit van. Richt je dagen zo in, dat jij het meest uit je tijd kunt halen. Laat vooral de gedachte los dat het meteen af moet, of dat het perfect moet zijn. Jij hebt de keuze om je potentiële klant aan te spreken met jouw unieke content. Ga ervoor!