De mindset van een succesvolle ondernemer

Welke mindset maakt een ondernemer succesvol?

Misschien vind je die ene ondernemer wel heel sterk in beeld. Misschien zou je ook wel willen vloggen. Of elke dag iets online willen zetten. Maar waarom lukt dat dan nog niet? Nou, omdat jij zelf jouw grootste saboteur bent. Er zijn veel verschillende redenen waarom iets nog niet gaat of niet lukt. Maar vaak ligt het probleem niet buiten jezelf. Het ligt binnen jezelf.

Als ondernemer zijn jij en je business met elkaar verweven. En daardoor kom je veel van je persoonlijke issues weer in je bedrijf tegen. Dat leidt tot veel momenten en situaties met klanten waarin je jezelf tegenkomt, boy o boy.. Soms voelen je obstakels zo moeizaam, frustrerend, verdrietig. Waarom heb jij nog niet de omzet en de klanten waarvan je vindt dat je het verdient? Misschien lukt het je niet om jezelf te motiveren. Lukt het niet om vanuit jezelf te communiceren.

Alle ondernemers komen onderweg emoties tegen, angst, eenzaamheid, boosheid. Oude issues, patronen, onzekerheden, waardoor ze zich afvragen of ze nog wel op de goeie weg zitten. Maar niet alle ondernemers lukt het om dit aan te gaan en succesvol te zijn of te worden. Ze hebben te weinig klanten of te weinig omzet. Maar ze nemen soms ook gewoon te weinig verantwoordelijkheid.

Wat als het niet wil lukken of stromen in je business 

Stel je voor, je bedrijf loopt wel ‘aardig’ en opeens stopt het met stromen. Je krijgt geen nieuwe aanvragen en geen geld binnen. Het lukt maar niet om je verhaal nog helder te vertellen. Da’s natuurlijk een bekend probleem. Daar is geen snelle oplossing fix van buitenaf voor, hoewel het natuurlijk wel fijn is om hulp te ontvangen.

Maar het echte antwoord ligt vaak ook binnen jezelf. Mag je van jezelf wel ontvangen? Communiceer je vanuit je ‘why’? Geef je wel aandacht aan datgene dat moet groeien? Wordt je nog blij van wat je doet? Veel ondernemers denken dat ze met een sporadische shout-out enorm veel bereiken. Maar om echt te groeien en impact te maken, moet je consistent en consequent zijn in je communicatie.

Doe je dit niet, dan merk je niet veel of weinig van je uitingen. Soms kom je hierdoor in een slachtofferrol terecht. Veel ondernemers hebben dit vroeg of laat meegemaakt. Je snapt maar niet waarom klanten niet van je kopen. Eigenlijk ben je fucking boos omdat je concullega wel klanten heeft en jij niet. Dan kun je de schuld buiten jezelf zoeken.

Maar soms moet je gewoon nog iets harder je best doen.

Heb je er echt alles aan gedaan wat als ondernemer in je bereik lag?

Dat klinkt natuurlijk best wel lomp. Maar laten we wel wezen, als je twijfelt over je bedrijf of je succes maar de oplossing niet kunt zien.. Als je denkt dat er een quick fix is voor al je problemen.. Of als je de redenen altijd buiten jezelf legt..

Kun je dan zeggen dat je er ALLES aan gedaan hebt om succesvol te worden? Heb je duidelijk laten zien waar jij en bedrijf voor staan? Ben je consequent op komen dagen? Of heb je vooral anderen de schuld gegeven dat ze jou niet begrijpen of niet genoeg betalen?

Het kan moeilijk zijn om dit onder ogen te zien. Jij bent je bedrijf en je bedrijf ben jij. Soms heb je last van een blinde vlek, waardoor je niet eerlijk naar jezelf en je bedrijf kunt kijken. Misschien voel je je net als een goudvis die rondjes zwemt in een kom. Maar denk eraan dat jij ook weer het verschil kunt maken. Kom je er zelf niet uit, wees dan ook niet bang om hulp in te schakelen om tot inzicht te komen. Als je maar inziet dat jij zelf de motor bent achter jouw succes.

Stop juist met er aan trekken en neem tijd voor wat reflectie

En soms.. moet je alles ook gewoon even loslaten. Een pas op de plaats maken. Dat lijkt misschien haaks te staan op wat ik hiervoor net zei. Want wanneer moet je nou stoppen en wanneer nu net iets harder je best doen?  Maar ik denk dat je het subtiele verschil zelf ook wel ziet of voelt. Het ligt er helemaal aan hoe jouw bedrijf en hoe jij zelf in elkaar zit. In welke fase jij zit van je bedrijf. Waarom het even niet loopt. Vaak is de reden waarom je even geen klanten hebt, juist zodat je tijd hebt voor wat (zelf)reflectie.

Als je het gevoel hebt dat het even niet werkt, maar wel voelt dat je op het juiste pad zit? Dan heeft het geen zin om heel hard ergens aan te gaan trekken. Gras gaat er ook niet van groeien, zeggen ze. Da’s makkelijker gezegd dan gedaan. Soms is jouw oplossing om meteen nieuwe acties te bedenken en uit te voeren. Maar is dat vanuit iets wat je zelf wil? Of neem je deze stappen vanuit oude issues, zoals angst en controle? Word je opeens heel zenuwachtig van het idee dat je geen geld mag ontvangen? En ga je dan altijd als een wilde nieuwsbrieven uitsturen of kijken wie je zou kunnen helpen?

Sommige patronen zijn heel hardnekkig.Voor veel ondernemers is het lastig om te ondernemen vanuit vertrouwen. Neem eens wat afstand om te bekijken hoe dit voor jou werkt. Denk eens aan wat je zelf doet om dit patroon in stand te houden. Dit leidt tot waardevolle inzichten, die je kunt helpen op je reis als ondernemer. Het loont altijd om even stil te staan en ruimte te maken. Vertrouw op jezelf en waar je nu bent.

Laat controle los en wees dankbaar voor wat er wel goed gaat

Durf je tijd te nemen om aan je ontwikkeling en je business te werken? Dan zul je merken dat alles langzaam weer duidelijk wordt. Je laat controle los en durft ook kritisch naar jezelf te kijken. Misschien is er iets wat niet loopt, waar je besluit om mee te stoppen. Dat is ook prima. Wees dankbaar voor alle dingen die al wel goed gaan en de stappen die je al wel hebt gezet. Bekijk rustig wat jij de komende tijd wil uitstralen naar je potentiële klant. En vraag je dan af wat je kunt doen om nog meer impact te maken.

Wil je dat ik je help bij je communicatie? Stuur mij gerust eens een berichtje of schrijf je in voor m’n gezellige nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *