mindset

De groei mindset van een ondernemer

Dit is de bad-ass ondernemers mindset

Natuurlijk voel je je best wel uniek en rebels – anders was je geen ondernemer geworden. Als jij ’s ochtends in je pyjamabroek aan het Skypen bent, voel je je behoorlijk gezegend. Mensen zeggen vaak tegen jou dat ze ook wel hun eigen tijd zouden willen indelen. Maar weinig mensen durven het. En geen wonder, want bij ondernemen komt ook een heleboel kijken.

Soms kom je jezelf tegen. Je voelt je onveilig of onzeker. Je denkt dat je moet doen zoals het hoort.

En net als je denkt dat je het helemaal doorhebt, wordt je weer op jezelf teruggeworpen. Je groeit en dan stagneert het even. Maar wanneer je als ondernemer de juiste mindset hebt, kun je alle obstakels aan. Er is dus geen gouden oplossing voor alle ondernemersproblemen. Alles draait om continu je boodschap uitzenden, herhalen en blijven doorgaan..

De juiste mindset  helpt je ook als het even niet goed voelt..

Let’s face it, niet elke dag kan er altijd eentje met glitters en cupcakes zijn. Heb je zo’n dag, waar je je afvraagt waarom het je als ondernemer allemaal niet snel genoeg gaat? Voel je je niet helemaal senang en kruip je het liefst weer terug onder de deken? Juist dan is het tijd om je innerlijke rebel te zoeken en weer door te gaan. Eenmalig scoren is makkelijk, maar consequent komen opdagen is dat zeker niet. Het kost tijd, commitment en effort. Niet alle ondernemers zien daar het belang van in. Daarom zijn niet alle ondernemers succesvol in wat ze doen.

Als ondernemer ben jij je wel bewust van het feit dat je elke dag kunt bouwen aan jouw future imperium. Je geeft niet op als iets niet meteen werkt. Maar blijft ook niet hangen in kansloze situaties. Je kunt jezelf altijd blijven  motiveren, ook als je meer zin hebt om Friends te kijken of een dutje te doen.

Je neemt verantwoordelijkheid voor je eigen rol in het grotere geheel.

Eerlijk kijken naar wat je aan het doen bent, wat goed gaat en wat niet zo goed gaat. Waar mag jij je verantwoordelijkheid nemen? Soms is er zo’n klant waarmee het proces helemaal niet zo soepeltjes verloopt. Soms ben jij een niet zo toffe samenwerking of niet zo realistische deadline aangegaan. Of pakt het gewoon helemaal niet uit zoals je had gehoopt.Daar kun je in blijven hangen. Daar mag je even boos over zijn. Je mag de ander de schuld geven. Da’s heel verleidelijk. Je mag jezelf ook zielig vinden.

Maar als je deze pity party succesvol hebt uitgemolken, kun je hiervan leren en je rol hierin erkennen. Ook dit soort obstakels zijn namelijk mega waardevolle leermomenten, ook al zie je dat soms niet direct. Opstaan en weer doorgaan dus. Dat wil overigens niet zeggen dat je je moet laten piepelen door een klant of opdrachtgever. Jij kiest zelf met wie jij samenwerkt en hoe jij dat doet. Wil je je niet laten uitbetalen in exposure? Laat dat duidelijk zijn! Je uitspreken is onwijs belangrijk.

Je zegt meteen nee als het niet bijdraagt aan je missie.

Ik kan het weten, want toen ik drie jaar geleden ontslag nam, had ik m’n grenzen zeker niet genoeg aangegeven. Ik dacht destijds dat ik heel bewust ontslag nam. Ik wilde namelijk aan m’n eigen bedrijf werken en m’n eigen tijd indelen. Dit bleek ook zo te zijn, maar wat ik pas veel later kon zien is dat ik eigenlijk niet meer anders kon. Ik was namelijk lichtelijk overspannen. Ik wilde namelijk heel graag iedereen helpen. Dat was een groot leerproces. Sindsdien geef ik zowel zakelijk en privé steeds vaker m’n grenzen aan en zeg ik vaak nee.

Dat gaat bij mij steeds makkelijker, Ik denk namelijk dat je als ondernemer gewoon heel vaak ‘nee’ mag zeggen. Krijg je een aanbod, vraag jezelf dan af of dit je dichter bij je grote doel zal brengen. Dit is vaker een ‘nee’ dan een ja, ben ik al achter gekomen. Kun je dus nee zeggen zonder bang te zijn dat iemand je niet leuk/aardig/gezellig vindt? Dan blijf je jouw focus houden op je eigen business – dat draagt enorm bij voor je persoonlijke en zakelijke groei.

Je stopt ook wanneer je het niet voelt of wanneer het klaar is. 

Niet alle zakelijke acties lukken meteen. Jammer, maar helaas. Ik geloof wel dat sommige acties pas effect hebben op de lange termijn. Daardoor ligt de focus (en mindset) bij mij niet meteen op snelle resultaten. Ik zie nog regelmatig ondernemers die wel continu de aandacht gevestigd hebben op snel scoren. Dit maakt ze vaak afhankelijk(er) van de (grillen van) anderen en kwetsbaarder dan eigenlijk nodig is. Een duurzame strategie is essentieel bij het creëren van een groei mindset.

Sommige aspecten van ondernemen (zoals SEO) kosten nu eenmaal moeite en tijd. Een lange adem hebben is dus essentieel. Maar dat wil ook niet zeggen dat ik (of jij) eindeloos moet doorgaan met dingen die weinig opleveren. Of blijven doen waar je geen energie van krijgt. Want je mag best even wachten op resultaat. Maar als het na een tijdje nog steeds niet is wat je ervan verwacht? Stop er dan gerust mee.

Waar je wel mee mag doorgaan? Eindeloos je verhaal en je missie blijven herhalen! Wil je meer weten over een krachtige brandmessage neerzetten? Stuur me dan een berichtje op litza@taaltoerist.nl.