Na hard werken verdien je een cooling down
Gisteravond was ik weer eens bij m’n favoriete les bodypump.
Extra fijn, was dat er dit keer maar tien mensen waren waardoor er heel veel bewegingsruimte was.
Vorige week had ik bij diezelfde les een vage pijn in m’n knie. Yes, dacht m’n innerljke saboteur heel even, een blessure. Een perfect excuus om de komende tijd met chocola op de bank te liggen.
Helaas werkt het niet zo en deed ik het die week rustig aan, zodat ik gisteren weer aan de bak kon.
Tijdens de les denk ik vrij weinig. Ik denk aan de gewichten, de volgorde van de opdrachten. En soms vloek ik in mezelf, omdat het zo zwaar is dat ik denk dat ik het niet ga redden. Ik heb pijn in m’n bovenarmen en kan het bescheiden gewicht aan de halter toch heel moeilijk naar boven krijgen.
Maar dan is er altijd weer de cooling down. Tijdens dit relaxmoment kwam er opeens een heel tevreden gevoel naar boven. Een ontzettend voldaan gevoel, wetend dat ik weer m’n uiterste best had gedaan om te doen wat ik kon.
De beste ideeën ontstaan onder de douche
Het gevoel van extreme ontspanning was overweldigend.
Het is precies in dit gevoel dat de beste ideeën ontstaan.
Niet voor niets bedenk je de meest creatieve oplossing onder de douche of tijdens het wandelen.
Je bedenkt opeens hoe iets wel zou kunnen werken. Je hebt het druk en besluit een lange wandeling te maken. Er ontstaat ruimte in je hoofd, doordat je jezelf de ruimte gunt om na te denken.
Deze ideeën komen niet uit het niets. Ze komen nadat je je er al weken of maanden je hoofd over hebt gebroken. Misschien weet je al een tijdje dat je niet blij wordt van wat je nu doet. Of heb je een vaag idee over waar je zou willen dat je bedrijf heen gaat.
Maar het lukt maar niet om het tastbaar te maken. Je blijft hangen in details zoals hoe jouw titel op Linkedin of Instagram zou moeten zijn.
Of welke diensten je nog meer zou moeten aanbieden en hoe ze dan zouden moeten heten.
Blijf niet verder micro-managen
Als je een ambitieuze ondernemer bent, is dit je grootste valkuil. Je bent op microniveau bezig om alles te controleren of te overzien. Dan je vergeet uit te zonen en in te tunen op wat je eigenlijk al weet.
Dikke kans dat je per ongeluk een baan voor jezelf hebt gecreëerd of zet je jezelf in een hokje zet.
Maar jij mag ondernemen op een manier die bij jou past. En communiceren op een manier die voor jou fijn voelt. Je hoeft namelijk geen Amerikaanse methodes te volgen om succesvol te worden. Je mag gewoon roze op je website hebben, of de volgende dag op je e-mail antwoorden.
Luister en voel waar je blij van wordt
Je hoeft alleen te luisteren naar jezelf en te voelen wat jou voldoening geeft. Vraag je af hoe jij wil praten met je klant en wat je nodig hebt om meer als jezelf te klinken.
Voel wat je eigenlijk wil creëren, waar je gelukkig van wordt. Wil je dit liever communiceren vanuit een gevoel van plezier?Wil je dat ene verhaal vertellen, waar jij enthousiast van wordt?
Waar raak je niet over uitgepraat?
Laat alle gedachten los over hoe je denkt dat het zou moeten.
Tune gewoon eens wat vaker in op je innerlijke radio.