Contentstrategie: ben je wel zichtbaar in 2019?

Contentstrategie in 2019: ben je volgend jaar minder onzichtbaar?

Pas kreeg ik van HBO een mailtje met de kop ‘Game of Thrones: the final season is coming!’. Enthousiast opende ik ’t mailtje met de prikkelende subtitel: ‘this is what you’ve been waiting for..’ Nu moet je misschien weten dat ik niet eens een Game of Thrones superfan ben. Ik ben al meer dan eens in slaap gevallen tijdens het kijken en kan vaak de namen niet uit elkaar houden. Toch werd ik blij van het vooruitzicht van dit nieuwe seizoen, het is tenslotte het laatste!

Mijn fear of misssing out zorgde ervoor dat ik dit mailtje eens op m’n gemakje wilde bekijken. Helaas kwam ik eenmaal in ’t mailtje zelf bedrogen uit. “Get ready for the final season, coming in April 2019. ” 

Over vijf maanden pas te bekijken, maar ik kon nu al lekker terugblikken, stond er.

Net alsof ik niet meer weet van die ene scène tussen Jon Snow en de moeder der draken. Teleurgesteld sloot ik het mailtje.

Maar ondertussen zorgde deze e-mail ervoor dat ik weer even dacht aan de serie en HBO zelf. Het was een contactmoment met een klant, wat natuurlijk enorm belangrijk is als bedrijf.  Dat deed me weer inzien hoe belangrijk het is om regelmatig van je te laten horen, ook als kleinere ondernemer. Ik hoorde er pas nog over in de online marketing cursus die ik volgde bij Tineke Zwart.

In deze blog vraag ik me af of de Marketing rule of 7 nog steeds opgaat en bekijk ik waarom veel ondernemers moeite hebben met het uitstippelen van een contentstrategie.

Nu uitstippelen en straks scoren met een contentstrategie

Misschien heb je dit weleens gehoord, hoor. Volgens de marketing rule of 7 moet een prospect tenminste liefst zeven keer van je horen, voordat ze daadwerkelijk actie ondernemen en jouw product of dienst te kopen. Hoe bizar is dat? Deze regel vindt z’n oorsprong trouwens ergens in 1930.

Tegenwoordig moet je misschien wel vaker dan zeven keer van je laten horen, voordat je klant van je koopt. Er is onwijs veel informatie beschikbaar en de kans is groot dat je verdwijnt in iemand z’n nieuwsfeed. Het is dus echt belangrijk om een contentstrategie te hebben waarmee je klanten blijft bereiken in alle stappen van het koopproces.

Met een doordachte contentstrategie kun je trouwens het besluitproces van je klant deels beïnvloeden. Je komt namelijk regelmatig bij je klant in beeld met waardevolle content. Dat is bijvoorbeeld handig als je graag meer klanten zou willen. Maar ook als je regelmatig grote pieken en dalen hebt in je verkoop. Zonder zo’n strategie blijf je altijd afhankelijk van externe factoren, terwijl je zelf meer invloed hebt dan je denkt.

Blijf die interessante verhalen vertellen en delen op al je kanalen

Okee, daarvoor heb je een contentstrategie en content nodig. Maar hoe zorg je dat deze content interessant en relevant is? Je vertelt verhalen! Gatver, denk je, misschien, dat heb ik nu al zo vaak gehoord. Ik zou je ook niet kwalijk nemen als je helemaal klaar bent met hippe termen als storytelling. Maar waar het hier om draait, is dat je potentiële klanten laat zien hoe het is om met jou samen te werken.

Je neemt mensen mee in het proces. Misschien laat je blije klanten aan het woord of geef je een kijkje achter de schermen. Je maakt een persoonlijke verbinding met je prospect. Je laat meer van je persoonlijkheid zien.

Natuurlijk kun je dit connecten op vele manieren doen, niet alleen met tekst, maar ook met foto en video. Al jouw digitale content moet in ieder geval van waarde zijn voor je (potentiële klant.) Het uitgangspunt moet dus zeker niet zijn om alleen hoogtepunten te delen of snelle verkoopjes te doen.

Emotioneel verbinding maken is in. Alleen focussen op producten is uit.

Al eerder schreef ik dat veel ondernemers nog steeds alleen praten over hun product of dienst. Of juist iets heel nadrukkelijk proberen te verkopen op Linkedin.  Het is op de lange termijn veel beter (en ook financieel interessanter) om te praten over welke waarde jij aan je klant kunt bieden. Schrijven over je waardepropositie en cases kan bijvoorbeeld uitstekend op je blog.  Jij bent zelf het middelpunt van je bedrijf en jij kunt zorgen dat mensen hier iets bij gaan voelen.

Het verbaast je vast niet, maar ik vind zelf een zakelijke blog nog steeds een geweldige manier om regelmatig van je te laten horen. Je kunt potentiële namelijk heel goed verleiden met interessante informatie.

De tijd die je in bloggen investeert, levert je ook ontzettend veel op

Op je blog kun je trouwens ook vragen beantwoorden van bestaande klanten. Jouw huidige klanten zijn een belangrijk onderdeel van je business, dus maak je hen ook altijd blij met relevante (insider) tips en trucs.

De waarheid is natuurlijk dat veel ondernemers een blog hebben en er ooit iets mee gedaan hebben. Maar dat ze het daarna hebben laten versloffen. Misschien is dat jou ook gebeurd. En dat snap ik deels wel, want bloggen kost tijd. En het levert in de korte termijn niet altijd meteen iets op. There, I said it.

Maar een blog onderhouden is naar mijn mening wel een hele waardevolle techniek voor de lange termijn. Want wat brengt er regelmatig bezoekers naar je website via Google? Wat levert potentiële en bestaande klanten een schat van informatie? Wat maakt je zichtbaar voor je online publiek? Da’s natuurlijk je blog!

Regelmatig een blog publiceren zal dus echt z’n vruchten afwerpen. Maar de kracht zit ‘m dus in herhaling.

Jij kunt nu nog aan je contentrategie werken en meer controle nemen 

Heb jij als ondernemer wel die lange adem en een goede strategie? Dan heb je een aantal voordelen boven ondernemers die niet of nauwelijks structureel iets aan marketing doen. Een doordacht proces leidt namelijk uiteindelijk tot meer en soms kwalitatief betere leads. Het zorgt ervoor dat je altijd actief aan je business werkt, ook als je het iets rustiger hebt.

Als je dan echt even niets te doen hebt, ben je minder gestresst, want je weet dat je al van alles doet aan je business. Je krijgt via verschillende kanalen business binnen, wat de risico’s van een ondernemer verlaagt.

Laten we wel wezen, je hebt als ondernemer geen eindeloze invloed op het hele besluitproces van je klant. Je kunt ‘m moeilijk dwingen om iets bij je te kopen. Maar je hebt wel meer eigen verantwoordelijkheid dan je soms denkt.

Sommige ondernemers zijn hier op een bepaald punt tot stilstand gekomen. Ze zouden wel anders willen, andere klanten of meer klanten, maar doen eigenlijk niets concreets om dit ook daadwerkelijk te bereiken. Ze bedenken allerlei redenen waarom ze hier geen tijd, geld of zin in hebben. Zo houden ze zichzelf rustig en tevreden.

Naar mijn mening is het nooit te laat is om het anders te doen. Het is altijd mogelijk en nuttig om een contentstrategie uit te stippelen. Het is altijd mogelijk om een blog te schrijven. Je hebt altijd wel een verhaal om te delen. Maar je moet er wel zelf iets aan doen, want jouw verantwoordelijkheid ligt bij jou zelf.

Stel dus niet alleen zakelijke doelen voor 2019, maar bedenk ook welke (content)strategie er bij past. Deel komend jaar eens foto’s, video’s en blogs om anderen te inspireren en motiveren. Laat zien hoe geweldig jouw bedrijf is en wat voor verschil jij maakt. Dan werk je ook op de lange termijn aan een gezond bedrijf.

Laat jij ook eens van je horen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *