Selecteer een pagina

Hoe maak je jouw website klaar voor de lente?

Hoera, het is lente! Hoewel het deze week nog wel wat aan de frisse kant is, heb ik zelf de lentekriebels al helemaal te pakken. Bij de boerderij in de buurt worden er lammetjes en kalfjes geboren. De andere boer verkoopt alweer Hollandse aardbeien. (Wel voor €4,- per doosje..) Misschien ben je zelf ook al vlijtig bezig geweest met je huis of tuin. Maar als jij al een tijdje geen aandacht hebt besteed aan je website, is dit ook het juiste moment! Controleer je website en loop je tekst, je links, je foto’s eens na..

controleer je websiteControleer je website op overbodige teksten

Ben je enthousiast en wil je veel vertellen, vraag jezelf dan af of je niet teveel informatie geeft. Volgens marketinggoeroes worden alinea’s met meer dan 4 of 5 regels nauwelijks gelezen. Een moment van bezinning is dus zeker op z’n plaats. Andersom geldt dit overigens ook: geef je te weinig informatie, dan weet de klant moeilijk wat hij of zij kan verwachten. En dan raken ze de interesse al snel weer kwijt. Zijn de teksten dus nog wel up-to-date? Controleer je website hierop, of laat het aan een bekende of professional over.

Maak je website persoonlijk met naam en foto

Ook als je bedrijf redelijk formeel van aard is, kan het goed zijn om een foto van jezelf  te gebruiken. Heb je weinig budget? Kijk dan eens of je een deal kunt sluiten met een fotograaf binnen je netwerk. Het is niet raar om iets te ruilen of korting te geven op een dienst. Laat bij deze fotograaf gelijk een stuk of 5 of 6 foto’s maken die je telkens kunt hergebruiken. Je kunt ze ook meteen inzetten bij LinkedIn en social media, zodat je overal herkenbaar bent. Vergeet ook niet op je eigen website jouw naam te zetten, dat lijkt misschien een open deur, maar toch kom ik regelmatig websites tegen waar het daaraan ontbreekt.

controleer je websiteBenader oude klanten opnieuw

Een nieuwe periode betekent nieuwe kansen. Trek je nog geen nieuwe klanten aan, stuur dan eens een vriendelijk mailtje naar klanten die je vorig jaar van dienst bent geweest. Wellicht hebben ze nu even niets, maar denken ze dan in de toekomst weer vaker aan je. Wat je ook kunt doen is een nieuwsbrief sturen om je klanten op de hoogte te brengen van alle dingen die op de planning staan! Veel kleine ondernemers hebben de neiging te weinig nieuwsbrieven te sturen, dus doe hier zeker je voordeel mee.

controleer je websiteCheck of al je links het nog doen

Als je net zo wispelturig bent als ik, heb je ook weleens een paginatitel aangepast. Niet altijd verandert de URL automatisch mee. Ben je dus bezig met een grote schoonmaak, kijk dan ook even of alles technisch nog helemaal werkt zoals het hoort. Gebruik je WordPress, dan is dit ook een ideaal moment om overbodige plug-ins te verwijderen en je Dashboard eventueel op te schonen. Controleer je website op alle fronten, dan kan je er weer even tegenaan.

Vond je het fijn dat er bij deze schoonmaak geen dweil of allesreiniger aan te pas kwam? Ik ook! 🙂

[post_ender]