Ga naar de inhoud

Personal branding en copy

Hoe kun jij opvallen door copywriting met humor?

Je hebt het vast al gemerkt, de afgelopen jaren deden veel awesome brands aan goeie grapjes! Heel geslaagd, bij Rumag, Coolblue en Bol. Zelfs Hema trok goede tekstschrijvers aan die bijzonder sterk waren in copywriting met humor. Soms minder geslaagd, zoals bij DubbelFriss. (Sorry Dubbelfriss, love ya!)

Niet zo gek, want humor werkt als een trein als je indruk wil maken op je klant.

Humor zorgt ervoor dat een klant verbinding met je voelt. Humor is een blije emotie, waar je graag mee geassocieerd wil worden. Jouw klant vindt je grappig, hij ervaart herkenning. Je prospect gunt je een koop sneller, omdat hij je sympathiek vindt. Als je het goed doet tenminste. Wil je humor gebruiken in je copy en social media? Goed idee!

Toch zie ik nog niet superveel ondernemers die dingen met humor benaderen. Hoe kan dat?

Misschien hoeft het voor jou niet.

Misschien heb je het gevoel dat het niet hoort, superserieus ondernemer enzo.

Misschien denk je dat je niet grappig bent.

Natuurlijk hoef je niet te doen alsof. Maar als je juist in het dagelijks leven heel grappig bent, of je dingen met humor benadert, dan voelt het verkeerd om jezelf anders te profileren. Want het is uiteindelijk heel jammer als je onderneemt zonder jezelf te laten zien. Het is zonde als je jezelf niet durft te zijn, omdat je denkt dat je vanaf nu alleen nog maar professioneel over moet komen.

Neem je jezelf heel serieus? Da’s kei-jammer.

Da’s echt jammer, joh. Want wat heeft het voor zin om je eigen baas te zijn als je niet doet wat je eigenlijk zou willen? ALs je het telkens op safe speelt? In de afgelopen jaren heb ik geleerd dat jij als ondernemer moet doen waar jij je goed bij voelt. Dat hoeft ook niet bij iedereen hoeft te passen. Je hoeft geen opdrachten aan te nemen waarvan je geen energie krijgt. Je hoeft niet formeel over te komen, als jij ook niet zo met je klanten omgaat.

Soms wil je gewoon roze gebruiken in je tekst, of met confetti strooien in je video. 

Dan moet je dat gewoon doen. Net zoals je af en toe een leuk grapje wil plaatsen of een moeilijk verhaal op een makkelijke manier wil benaderen. Jouw potentiële klanten zullen je door je humor sneller herinneren. Je prospect zal je sneller aardig vinden en je aanwezigheid associeren met iets fijns. Niet verkeerd, toch? Vind je jezelf van nature niet zo grappig? Dat is helemaal niet erg. Blijf dan gewoon dichtbij jezelf, online en offline. Misschien is een tekst luchtiger maken voor jou dan al genoeg.

Soms past humor gewoon niet bij je.

Kijk, ik moet wel eerlijk tegen je zijn. Niet iedereen zit te wachten op luchtige en grappige teksten. Van sommige mensen hoeft humor gewoon niet.

Er zijn absoluut ook situaties waarin copywriting met humor niet gepast is, dat geef ik ook toe. Als je bijvoorbeeld iets met uitvaarten of de dood doet, dan heeft het soms geen zin om dit grappig te benaderen. Maar in heel veel andere traditionele hoeken is een beetje humor zelfs heel gewenst! Doe je bijvoorbeeld iets technisch, of is de theorie vooral saai, dan kan humor het net iets begrijpelijker of lichter maken.

Denk dus eens buiten de kaders, als het gaat om je content of je e-book. Je kunt jouw workshop de titel ’taakmanagement’ geven, maar je kunt er vast ook iets beters bedenken. Vraag jezelf al welk resultaat je klant zou willen. Verzin een spannende werktitel en wees niet bang om het gaandeweg aan te passen. Remember, saaie teksten kun je altijd nog schrijven!