Hoe breng jij als ondernemer jouw persoonlijkheid over?

Breng meer creativiteit in je tekst en je bedrijf

Guttegut, weet je nog toen je net begon met ondernemen? Misschien was je net als ik een tikje onzeker en deed je graag hoe het hoorde. Luisterde je naar anderen die een bedrijf hadden, ook als ze niet zo succesvol waren. Kwam je braaf opdraven om een bitterbal te halen en visitekaartjes uit te wisselen.

Maar na een tijdje zag je dat anderen niet altijd een goedlopend bedrijf hebben en dat je niet naar iedereen hoeft te luisteren. Gaandeweg leerde je en kreeg je meer inzicht in jezelf. Ik voel het helemaal.

Fijn hoor! En nu, is dan de vraag. Als je zakelijk overleeft komt misschien ook de wens om jezelf meer te laten zien. Om iets mee te geven of uit te stralen. Misschien zoek je meer diepgang of creativiteit in hetgeen wat je maakt. Misschien wordt je missie steeds concreter en kan je niet wachten deze verder uit te dragen. Misschien zou je andere klanten of opdrachtgevers willen en meer plezier in je werk ervaren. Nu er steeds meer ondernemers zijn en bijkomen, wordt het verlangen ook groter om het anders te doen.

Neem het voortouw in je branche en durf op te vallen

Misschien heb je het gevoel dat je het voortouw neemt in een traditionele branche. Of zou je dit graag willen, maar ben je bang wat anderen ervan vinden. Zelf denk ik dat steeds meer ondernemers ervoor kiezen om het anders te doen. Dat kan in de breedste zin van het woord. Sommige ondernemers kiezen om alleen online te werken of juist face-to-face contact aandacht te geven. Andere ondernemers nemen een dienst en bieden hem op een hele andere manier aan dan de markt gewend is. Maar wat ze vooral gemeen hebben, is dat ze een heel duidelijk idee hebben over wat ze willen uitstralen en ze niet bang zijn te kiezen.

Ze zien uiteraard dat je HOW, WHAT, WHY belangrijk is. En ze zien dat je rol als ondernemer in dit verhaal ook steeds groter wordt. Jezelf laten zien en durven te profileren geeft je enorm veel voordeel als je moet concurreren met anderen in je branche. Je hoeft dan niet meer vooraan te staan als iemand op Facebook of Linkedin een oproepje plaatst. Je krijgt minder te maken met koopjesjagers en andere vage geïnteresseerden. Het wordt steeds duidelijker wie je bent en wat je doet, maar ook waar je niet voor te porren bent.

Voel je je een speciaal sneeuwvlokje? Dit hoef je niet te verbergen..

Daarvoor moet je wel durven om anders dan anders te werken of te praten met je klant. Dat kan in het begin eng aanvoelen, als je dit niet gewend bent. Maar het geeft je ook de kans om eerlijk naar jezelf te kijken en je af te vragen hoe je nu graag wil werken. Want heb jij je klanten gekozen of wordt jij vooral gekozen? Met wie zou jij ECHT graag willen werken?

Ondernemers die zichzelf durven te onderscheiden, nemen verantwoordelijkheid terug over hun eigen business. Ze laten zien wie ze zijn, ook als dat een beetje vreemd of anders is. Of juist als dat een beetje vreemd of anders is, want dat is tegelijkertijd wat veel mensen aanspreekt. Door anders-dan-anders tekst, design en fotografie te kiezen,

Iedereen kan van zijn eigen visie een succesvol bedrijf maken, hoe anders deze visie ook is, zei Hunter S. Thompson ooit. When the going gets weird, the weird turn pro!