Hoe maak ik een contentkalender, Taaltoerist?
“Hoe maak ik een contentkalender, wat kan ik er allemaal mee, hoe moet het eruitzien?” Spookt het idee van je eigen content plannen al een tijdje door je hoofd? Vorig jaar heb je misschien al mijn post gelezen over dit onderwerp. Ben je nog niet op het punt van uitvoeren beland? Vat de koe bij de hoorns, sla spijkers met koppen en omarm die kalender. (Eventuele bedankjes kun je sturen naar litza@taaltoerist.nl.)
Wil je van in het wilde weg bloggen naar je blogjes plannen? Goed bezig! Een contentkalender geeft je rust in je hoofd, doordat je precies gepland hebt wat je de komende tijd op je social media en je blog gaat doen. Staat de contentkalender al eeuwen op je to-do-list, lees dan vooral verder.
Een contentkalender zelf ontwerpen of downloaden?
Je kunt een contentkalender zelf ontwerpen in Excel of een voorbeeld van internet halen. Ik vind het persoonlijk fijner om deze in Word bij te houden, vooral omdat ik niet zo’n Excel-wizard ben. Belangrijk is dat jij het prettig vind om mee te werken. Google voor voorbeelden vooral even op Contentkalender 2017. Je komt dan bijvoorbeeld bij deze kalender van Presenter uit. (#nospon)
Welke content wil je gaan maken?
Heb je jouw strategie bepaald? Dan kies je welke content het best bij jou past. Hou je van schrijven? Dan zou ik je van harte aanbevelen om 1 of 2 keer in de week een blog te schrijven. Maar je kunt natuurlijk ook kiezen om video’s te plaatsen. Of tips, of quotes. Belangrijk is om te kijken op welke kanalen je dit allemaal gaat delen. Wil je hiervoor alleen je eigen kanalen gebruiken of aas je op samenwerkingen met anderen? Denk hier rustig over na en geef ook dit duidelijk aan in je kalender.
Wat zijn precies je doelen?
Wat is jouw belangrijkste missie? Wil je meer bezoekers op je website? Of meer interactie met je klanten? Stel concrete doelen en vergeet ze niet in de gaten te houden. Je kunt je strategie nog altijd bijstellen.
‘Hoe maak ik een contentkalender met weinig tijd?’ (Door oude koeien uit de sloot te halen!)
Goed, je weet hoe je je content gaat delen en welke kanalen je daarvoor gaat inzetten. Nu is het tijd om alles samen te vatten in deze prachtige contentkalender. In jouw kalender heb je precies staan wat en wanneer je met je klant gaat delen. Vergeet vooral niet om eens oude blogjes of berichten te delen met je lezers. Je hoeft niet altijd nieuwe content te maken voor je nieuwsbrief of website. Je kunt eerdere blogjes gewoon opvoeren als nieuw materiaal – dat doen andere populaire ondernemers ook.
Gemak dient de mens: deze tools kun je ook gebruiken bij contentplanning
Er zijn trouwens ook tools die jouw eerder geschreven content helemaal automatisch delen, bijvoorbeeld Meet Edgar. Veel gebruikers zijn te spreken over Edgar, doordat ze snel meer interactie en meer volgers kregen op social media. Bovendien besparen ze kostbare tijd. Ik maak er zelf nog geen gebruik van, ook omdat ik het met de 50 dollar per maand nog aan de prijzige kant vind, knieperd die ik ben. Maar wie weet is het precies wat jij nodig hebt.
Een ‘hoe maak ik een contentkalender’ blogje van de Taaltoerist is niet compleet zonder de inhaalkalender van BuzzCapture. Op deze kalender staan de belangrijke momenten van een heel jaar afgebeeld. #No spon, zeg ik maar weer eens: ik vind dit gewoon een fijn hulpje. Hopelijk heb ik je zo een stapje dichterbij gebracht bij een echte contentkalender.
Ik ga dit blogje ook maar eens inplannen. 😉