Is je webtekst gericht op je ideale klant?
Natuurlijk ben je al sinds jaar en dag bezig met je ideale klant. In den beginne wilde je alle klanten wel bedienen, maar later kom je erachter wie er wel en niet bij je past. Misschien heb je al een heel duidelijk beeld van de klant waarmee je het liefst zou werken. Maar kom je toch telkens in contact met mensen die daar totaal niet op lijken. Hoe kan het dat je droomklant je nog niet herkent?
Je online verhaal is misschien nog niet helder, of je webtekst nog niet gericht op je ideale klant. Goed nieuws, want je kunt daar iets aan doen. Blijf dus niet mokken over die koopjesjagers die je aantrekt, je hebt zelf veel meer invloed dan je denkt. Lees meer over je webtekst inzetten als lokroep voor die ene speciale klant.
Zie je webtekst als een lokroep voor die ene droomklant
Stel je voor, dat je een steengoeie webdesigner bent. Je wil meer kwalitatief goede klanten die precies met jou samen willen werken. Lastig, in een tijdperk waarin iedereen graag zelf alles met Canva ontwerpt. Er zijn natuurlijk verschillende soorten klanten die op zoek zijn naar design. Sommige klanten willen niet te veel betalen en eisen eindeloze revisies. Sommige klanten vinden juist eigenlijk alles prima en knap wat je doet.
Maar jij wil juist alleen DIE klanten, die specifiek MET JOU willen werken, omdat je zo’n bad-ass vormgever bent.
Dat begrijp ik best. Er zijn er een heleboel van dit soort klanten die juist wel op zoek zijn naar uniek en kwalitatief maatwerk. Wil je ze aantrekken, dan moet je hiervoor weten wie je bent en wat je anders doet dan alle anderen. Het gaat niet ver genoeg om jezelf te omschrijven als ‘klantgericht’ of ‘flexibel’.
Je moet echt diep graven om te laten zien wat jouw unieke kwaliteiten zijn en deze helder verwoorden. Doe je dit niet, dan blijf je altijd overgeleverd aan een random klant die ‘een willekeurige designer’ zoekt die z’n klusje even kan klaren.
Laat duidelijk merken welk type klant je nu echt zoekt
Zo’n klant wil je natuurlijk liever niet. Je wil bijvoorbeeld werken met iemand die jouw eerlijke en kritische advies op prijs stelt. Die graag wil dat je met hem of haar meedenkt, niet alleen over je logo, maar over je hele branding. Iemand die een ander geluid waardeert? Wil je een bepaald soort klant aantrekken, dan moet dit blijken uit jouw online boodschap.
Formuleer wat belangrijk is voor jou en voor de klant die jij wil aantrekken. Wat hebben jullie gemeen? Welke gedeelde waarden hebben jullie? Omschrijf dit vervolgens expliciet op je website. Formuleer een lokroep voor de mensen die je wil aantrekken.
Blijf hierbij altijd beleefd – je wil wel mensen afschrikken, maar niet bot zijn. Formuleer je jouw wens concreet en positief. Is je webtekst gericht op de ideale klant, dan spreek je de prospect aan die zich hierin herkent. Bijvoorbeeld:
Ik werk graag (alleen) met ..
- Gedreven ondernemers die het belang zien van een goede branding
- Ondernemers die net als ik het milieu heel belangrijk vinden
- Bedrijven die de waarde zien van een goede converterende tekst
- Andere fans van FC Twente
Focus op alle onderdelen van je online verhaal
Het kan best spannend zijn om mensen uit te sluiten. Maar het maakt onderdeel van een groter geheel. De manier waarop jij online communiceert, zegt alles over jouw bedrijf en je visie. Wat verdien jij? Durf jij een statement te maken en het anders te doen dan anderen? Jouw brand message, je verhaal, je boodschap is je eigen tone-of-voice, hoe jij klinkt online. Het geeft je klant een beeld van wie jij bent en hoe het is om met jou te werken.
Klopt jouw verhaal niet met wie je bent en wat je wil zeggen, dan trek je wellicht de verkeerde mensen aan. Weet dat het niet erg is als je verhaal of je ‘why’ tijdelijk niet klopt met wat jij wil uitdragen. Als ondernemer ben je voortdurend in ontwikkeling en daardoor is je bedrijf dit ook. Het kan zijn dat je wensen en doelen op den duur verschuiven – daarmee verandert soms ook je online verhaal.
Twijfel je, zie het dan als een mooi moment om erachter te komen hoe jij praat over jezelf en hoe jij jezelf positioneert. Wanneer jij weer duidelijk hebt wat jij wil vertellen en hoe je dat wil doen? Formuleer dan een 100% heldere boodschap die jij kunt blijven herhalen. Met een webtekst gericht op je ideale klant trek je vaker de juiste types aan. Lees ook eens mijn tips over je contactpagina finetunen met je ideale klant in ’t achterhoofd.
Wil je meer tips over copywriting? Volg mij dan ook op Instagram.