Home » Hoe voelt mijn bezoeker zich welkom op mijn website? – Taaltoerist

welkom

Hoe voelt mijn bezoeker zich welkom op mijn website? – Taaltoerist

Een warm welkom, zonder het woord ‘welkom’ echt te gebruiken.

‘Hoe kan ik mijn bezoeker welkom laten voelen op mijn website?’ Dat is een vraag die ik regelmatig tegenkom op social media. In ieder geval is hem of haar daadwerkelijk welkom heten uit den boze. Vraag jezelf in plaats daarvan de volgende dingen af: Wat wil je dat je bezoeker ervaart op je website? Waardoor voelt hij of zij dat jullie op één lijn zitten? Hoe voelt je bezoeker zich op zijn gemak en neemt hij sneller contact met je op? Zet alvast een virtuele Nespresso klaar en ga aan de slag!

Een overzichtelijke website maakt het je bezoeker makkelijk

Als ondernemer denk je misschien dat je  website een hip en flitsend ontwerp dient te hebben. Maar niets is minder waar. Bezoekers voelen zich juist welkom op een rustige website. Zo kunnen ze veel makkelijker navigeren.

Vraag je dus bij elke knop kritisch af of deze duidelijk is voor je lezer. Jij neust natuurlijk dagelijks rond op je site, maar een willekeurige bezoeker vanuit Google zal net zo goed makkelijk willen rondklikken. Aan het eind van elke pagina zou je lezer in ieder geval een call to action moeten zien, die naar een volgende stap leidt.

welkomLaat jouw enthousiasme zien in je tekst

Begrijp je jouw lezer? Wanneer je jouw enthousiasme voor je bedrijf weet over te brengen met de juiste tekst, voelt je lezer dit. Schrijf dus actief en maak je zinnen zeker niet te lang.

Schets bekende situaties waarbij jij je lezer van dienst kan zijn. Verdiep je ook in het taalgebruik en jargon van de door jou beoogde klant. Zo spreek je jouw bezoeker echt aan en weet dat jij echt wat wat er speelt in zijn of haar vakgebied.

welkom Niet te vrijblijvend, joh.

Veel ondernemers zijn van nature ietwat bescheiden wezens. Maar wil je contact met je lezer, dan zul je dus ook actief moeten wijzen op vervolgstappen.

Schrijf je tekst zo, dat je lezer wordt aangespoord om contact met je op te nemen. Moedig je lezer dus echt aan om je te bellen of te mailen en neem eventuele twijfels weg.

Veel tekst op websites is te terughoudend en vrijblijvend van toon, in de sfeer: “Kijk rustig rond en vul als het je uitkomt ooit in de nabije toekomst het contactformulier in.”

Jouw telefoonnummer duidelijk in beeld nodigt meteen uit om te bellen. Vraag jezelf ook af of er onbewust iets is waardoor jij contact met je klant spannend vindt. Want dit straal je ook onbewust uit. Wil je dus echt wel dat je lezer contact opneemt, of voel je je nog onzeker over een bepaalde dienst? Stof tot nadenken!



Nog even dit:

Zou je willen dat je beter tot je recht komt met LEUKE teksten?

Staat het al een tijdje op je lijstje, maar verdwijnt het telkens weer naar de achtergrond?

Dan moet je je echt even voor m'n mails inschrijven, hoor. Fun en gifjes included! HIER dus!

XOXO, de Taaltoerist

Hi, leuk dat je dit leest, zeg. Wist jij dat je webteksten niet saai HOEVEN te zijn? Dat leuke teksten misschien beter bij jouw business passen? Het is tijd om iets anders te kiezen. Stop met doen alsof het zo hoort.

Start met JEZELF laten zien! Mail naar litza@taaltoerist.nl om je awesome plannen te bespreken. Of volg mij eerst via Facebook en Instagram als je dit te ver gaat. See you on the dark side, crazy unicorn!