Hoeveel van jou zit er in je personal brand?
Zichtbaar worden, da’s heel belangrijk voor ondernemers. Zeggen ze. Dus doe je je best om zichtbaar te zijn. Je plaatst iets elke dag online. Je stuurt een nieuwsbrief. En toch heb je niet de resultaten die je wil. Dat is heel herkenbaar. Hoe komt dat? Het kan komen doordat je nog niet gezien wordt als een personal brand.
Je bent als zzp’er (een deel van) je merk, of je nu wil of niet. En een merk is pas succesvol als mensen er iets bij VOELEN. En dat gaat niet vanzelf. Regelmatig een foto van jezelf online plaatsen maakt nog niet dat mensen je kennen. Het gaat pas leven als je een verhaal over jezelf vertelt. Jouw drive en jouw missie laat zien. Daarom is storytelling in personal branding de afgelopen jaren als extreem populair geworden. Vertel eens, welke impact wil jij op de wereld maken?
Waarom zou je als ondernemer een personal brand creëren?
Eerlijk is eerlijk, iedereen en z’n moeder kan zzp’er worden. En steeds meer mensen worden dat ook. Je bent dus niet uniek omdat je zulke leuke tekstjes schrijft of goed bent met Photoshop. Dingen als diensten, portfolio zijn steeds minder belangrijk. ‘Maar ik moet toch laten zien wat ik allemaal kan?’ denk je nu misschien. Ja, dat moet je ook. Maar je moet vooral ook laten zien wie je bent.
Klanten willen jou als persoon leren kennen, voordat ze überhaupt overwegen met je verder te gaan. Ze willen weten waarom jij anders bent dan anderen.
Een sterke personal brand heeft veel voordelen voor jou. Je hoeft minder met anderen te concurreren, omdat het duidelijk wordt waar jij voor staat. Mensen weten niet alleen wat jij doet, ze zien ook jouw missie en jouw waarden. Ze kiezen dan specifieker voor jou om hen te helpen.
Goede copywriting kan je helpen een stem laten horen die anders klinkt, die herkenbaar en overtuigend is. Het maakt jouw bedrijf menselijk en zorgt voor een eigenzinnig geluid, waarmee je klant zich verbonden voelt.
Wanneer is het tijd om jouw unieke brand story te laten horen?
Hoe weet je dat je personal brand nog niet on top of game is? Nou, bijvoorbeeld als je al een aantal jaar onderneemt en jouw klanten niet aansluiten bij de klanten die je zou willen hebben. Of als je telkens heel algemeen klinkende offerte aanvragen in je mailbox krijgt zonder naam erop. Dan is het voor je droomklant nog niet duidelijk wie jij bent en welke waarde jij toevoegt. Je stem klinkt nog niet onderscheidend genoeg.
Soms is dat omdat je onbewust bang bent om niet te voldoen aan wensen of eisen. Soms vind je het moeilijk om op te vallen.
Maar als ondernemer zal je nooit iedereen tevreden kunnen stellen. Mensen zullen altijd een mening over je hebben. Niet iedereen vindt het leuk wat je doet. En niet iedereen is jouw echte droomklant. Maar dat betekent dus niet dat je niet je eigen geluid mag laten horen.
Hoe zou het zijn, als het makkelijker was om jezelf te zijn in zakelijke contacten? Als je op een informele manier met klanten zou kunnen omgaan? Het zou misschien betekenen dat je daar enkele klanten mee kwijtraakt. Maar nog waarschijnlijker is dat jij positief opvalt, dat je klanten zich aangesproken voelen door je herkenbare geluid. Vertel eens eerlijk – durf jij die flamingo te zijn tussen alle duiven?
Wat is voor jou als ondernemer belangrijk?
Wanneer je klaar bent om te schitteren, dan kan ik je adviseren om eerst terug te gaan naar je kernverhaal. Waarom ben je ooit begonnen met wat je doet? Hoe help je daar andere mensen mee? Wat zijn jouw unieke persoonlijke quarks? Wat wil je uitstralen en hoe wil je klinken? Heb je moeite om je verhaal helder te krijgen? Het helpt om te brainstormen met anderen of hulp te vragen aan iemand die je goed kent. Vaak is het moeilijk om je unieke kwaliteiten te zien, vooral omdat je als je zelfstandig ondernemer zo nauw verbonden bent met je werk.
Pas als je jouw brand story of merkverhaal duidelijk in beeld hebt, kun je dit gaan implementeren in je bedrijf. Je kunt nu je webteksten (laten) schrijven en eventueel gaan voor een visuele make-over. Als copywriter weet ik dat design je copy heel goed kan ondersteunen. Toch denk ik dat je woorden zorgvuldig kiezen enorm belangrijk is bij het positioneren van jezelf als merk. Vraag je bij elke uiting en elke webtekst die je schrijft af of dit passend is bij wat je wil uitstralen. Wees kritisch op jezelf – maar vergeet ook niet te genieten bij het creëren van je persoonlijke brand. Dit is jouw bijzondere eigen stijl, jouw energie, die je mag laten zien aan iedereen. Heb je hier vragen over? Stuur mij dan gerust een berichtje op litza@taaltoerist.nl. Tot de volgende keer!