Als ondernemer ben je ’n speciaal sneeuwvlokje
Ooit, toen ik nog in loondienst 8-urige dagen maakte, kon ik me nog geen voorstellen maken van het ondernemerschap.
Ik kende eigenlijk geen ondernemers en als ik ze kende vroeg ik mij af wat ze de hele dag aan ’t doen waren.
Ik had al jaren een KVK-inschrijving, maar deed vooral klusjes in de avond en ’t weekend. Lekkere side-hustle.
Maar ik had altijd haast en het idee om de hele dag vanuit m’n pyjama te werken, werd steeds aantrekkelijker.
En toen zat ik opeens thuis, als ZZP’er. Toen nog aan m’n website te pielen en te wachten op werk.
Als je geen echte baas meer hebt, wordt het leven dan per definitie makkelijker?
Zeker niet. Met een beetje geluk heb je meerdere bazen, die zo allemaal hun eigenschappen en agenda’s hebben. En dan heb je soms ook nog offertehoppers, koopjesjagers en ongeveer miljoenen dingen op je to-dolijst.
Dat zorgt in het algemeen voor cash op je rekening, blijheid en plezier.
Geef niet alles wat je hebt, zomaar weg.
Maar af en toe ook voor irritatie of stress.
Soms heb je de neiging om een ander hiervan de schuld te geven.
Hoe durft jouw klant te verwachten dat..
hij je 30 euro per uur kan betalen
hij dezelfde dag nog geholpen wordt, als ie zelf niks aanlevert
hij .. (vul hier ongewenste situatie in..)
Maar veel vaker nog ligt het antwoord bij jezelf.
Heb je het gevoel dat je alles voortdurend moet weggeven?
Houd jij rekening met iedereen z’n agenda, behalve de jouwe?
Dan heb jij werk aan de winkel. Waar komt dit gevoel vandaan?
En onder welke voorwaarden wil jij je werk WEL blijven doen?
Wat wil je geven en tegen welke voorwaarden?
Want als jij niet voor jezelf zorgt, wie gaat ’t dan doen?
En wat bied je de ander werkelijk, als je gestresst probeert z’n opdracht af te ronden?
Er is niets mis met grenzen stellen aan je energie en tijd.
Als ondernemer moet je alleen duidelijk zijn: wat wil je geven?
En tegen welke voorwaarden?
Wanneer je net begint, maar ook als je al een tijdje onderneemt, kan dit ongemakkelijk aanvoelen. Elke klant is er tenslotte eentje.
Maar de ene klant is de andere niet.
Geniet van een samenwerking die bij jou past
Het werkt altijd, in elke omstandigheid, om jouw klant te laten zien welke waarde en energie jij biedt.
Wanneer je de duidelijk met jouw grenzen omgaat, laat dit je klant ook zien wat de waarde is van jullie uitwisseling.
Dat wil niet zeggen dat er nooit iemand zich meldt die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Maar als jij weet welke waarde jij biedt en gelooft in jouw kracht?
Dan maakt dat niet uit.
Want jij weet allang wat je waard bent.
Jij hebt al alle antwoorden.