Jezelf positioneren of branden als copywriter
Je ziet het vaak voorbij komen, personal branding. Je kunt er over lezen, je kunt er workshops over volgen, je kunt er iemand voor inhuren.. Maar hoe maak je van jezelf als tekstschrijver een merk? Nou, dat is best lastig. Je denkt dat als je eenmaal een huisstijl en een logo hebt, het vanzelf wel allemaal bij elkaar komt.
Maar wat als je merkt dat mensen nog steeds niet helemaal weten wat je doet? Je schrijft teksten, maar wat voor teksten? Als je teksten schrijft, redigeer je ze dan ook? Vertaal je ze? Doe je interviews? Als mensen niet precies weten wat je doet, sturen ze vaak minder goede leads naar je door.
Het kan frusterend zijn als je alleen maar beschikbaar zit te wezen en alleen koopjesjagende koekerds aantrekt. Tijd om na te denken over jouw business en merk. Je kunt jezelf branden als copywriter of tekstschrijver en zo meer omzet genereren.
Je kunt van jezelf als tekstschrijver een merk maken
Hoe kun je nu laten zien wat je doet? Als je voor jezelf werkt, liggen jouw bedrijf en jouw persoonlijkheid dicht bij elkaar. Vooral als je zoiets persoonlijks doet als schrijven. Het is dan misschien lastig om jezelf als merk te zien. Wat is dat dan, jouw merk? Jouw merk is datgene wat jou uniek maakt. Communiceer jij graag formeel of ben je meer low-key? Is je stijl meer serieus of juist relaxed en levendig? Waar schrijf je over en waar ben je sterk in? Hoe zou jij dit in jouw merk kunnen gebruiken?
Als je een tekstschrijver bent, heb je net als ik vast duizend-en-een soorten teksten geschreven. Maar wat hadden deze teksten allemaal gemeen? Waar kreeg je zelf het meest energie van? En welke opdrachten hebben je enorm veel tijd of energie gekost? Misschien heb je wel een achtergrond in een bepaald vakgebied. Ben je juridisch sterk onderlegd of creatief heel sterk. Heb je ervaring in marketing of e-commerce? Dat zou van invloed kunnen zijn op je merk.
Jouw stem vinden en jezelf branden als copywriter of tekstschrijver
Er zijn alleen op Woordkunstenaars al meer dan 646 tekstschrijvers. En er zijn er nog vast veel meer verstopt. Maar dat betekent niet dat je eindeloos hoeft te concurreren met andere tekstschrijvers, ook al voelt dat soms wel zo. Het kost soms even tijd om erachter te komen waar je sterke punten liggen. Misschien voel je je onzeker, omdat je nog niet zo lang bezig bent. Of sta je juist op het punt om te re-branden en wil je nu een bepaalde keuze maken of je specialiseren. Wat werkt voor jouw bedrijf?
Specialiseren of generaliseren?
Sommige tekstschrijvers bieden alles aan : teksten schrijven, bloggen, social media, redigeren. Als tekstschrijver ben je soms bereid om allerlei dingen aan te pakken. Misschien heb je van nature een brede interesse. Ben je een generalist, dan ben je voor sommige opdrachtgevers een ware droom. Het betekent dat ze voor allerlei opdrachten bij je terecht kunnen.
Er zitten veel voordelen aan generaliseren:
- Je ontwikkelt een brede kennis, ideaal als je nieuwsgierig bent en ervaring wil opdoen
- Je kunt je klanten bij allerlei aspecten in z’n bedrijf helpen
- Je doet waardevolle ervaring op om te zien wat bij je past als tekstschrijver
Als je al een tijdje teksten schrijft, kun je erover denken om je te specialiseren. Je schrijft dan in een bepaalde stijl of over een bepaald vakgebied. Je kunt ervoor kiezen om alleen te redigeren of alleen te schrijven over technische of juridische dingen. Dat is natuurlijk enorm eng, want het betekent dat je niet meer met iedereen zaken kan doen. Maar het brengt ook veel voordelen met zich mee.
Het voordeel van specialiseren:
- Je klanten zien echt toegevoegde waarde en willen graag met je werken
- Je kunt meer geld vragen vanwege je kennis of skills
- Je doet waar je echt van geniet en verspilt geen tijd
- Als mensen eenmaal precies begrijpen wat je doet, krijg je betere leads
Wat wil je aan de buitenwereld laten zien?
Wat je ook kiest, jij maakt het zelf uniek en persoonlijk. Je kunt jouw merk als tekstschrijver neerzetten en hierdoor opvallen bij je klanten. Je moet alleen nadenken hoe jouw merk er uit ziet. Dat gaat verder dan alleen je stijl en logo. Het gaat ook over:
de manier waarop je communiceert met je klanten
hoe jij praat in je e-mails en nieuwsbrieven
wat jij laat zien op jouw social media
welk beeld jij van jezelf schetst
hoe de foto’s op jouw website eruit zien
wat jouw uiteindelijke missie of doel is
Een goed uitgangspunt om jezelf te branden is nog steeds de klassieke ‘Why’ van Simon Sinek. Heb je het antwoord op het waarom, wat en hoe van je bedrijf? Dan wordt opeens alles helder. Verleg de focus op jouw aanbod of jouw diensten. Dat is uiteindelijk niet doorslaggevend voor je klant. Laat jezelf en je missie zien. Waar krijg je een kick van? Waar ben je goed in? Hoe wil je jezelf presenteren? Vanuit deze vragen kun je een nieuwe business bouwen. Denk niet dat het te laat is, of dat jij het niet kan. Durf je inner unicorn dan met de wereld te delen. Meer inspiratie vind je in deze post van Copyhackers, met geweldige voorbeelden van branding.