Kleine ondernemer, laat jezelf zien!

Als kleine ondernemer is het makkelijk om bescheiden te zijn. Je bent maar een klein visje in de enorme ZZP-vijver. En je bent opgegroeid met een ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ mentaliteit. Maar is het niet tijd dat je wat meer op de voorgrond treedt? Hoe kun je jezelf ‘verkopen’?

Bij veel creatieve opleidingen wordt de laatste jaren aandacht besteed aan verkopen. Voorheen maakten ontwerpers bijvoorbeeld schitterende kleding, die vervolgens niemand kocht. Nu leren ze zichzelf op de kaart te zetten. Of zichzelf te branden, als je van overbodige Engelse woordjes houdt.Hoe kun je je als kleine ondernemer of klein bedrijf laten zien? Pas op: het uitvoeren van deze tips kan in het begin ongemakkelijk aanvoelen. Oefening baart kunst.

Laat je vaker horen en stel je kwetsbaar op

Een bekend probleem: je hebt een zakelijke Facebook, maar je bent bang mensen ‘lastig’ te vallen met nutteloze updates. Laat het los! Mensen volgen je Facebook (doorgaans)niet zomaar. Ze zijn begaan met jou en je bedrijf en ze vinden het leuk om te zien waar je mee bezig bent. Laat eens iets zien van jezelf of deel iets persoonlijks, stel je kwetsbaar op. Dat kan eng zijn overigens, vooral als je het niet gewend bent.

Geef aandacht aan je prestaties, hoe klein ze ook zijn

Heb je pas iets bijzonders gedaan? Een lezing of een presentatie gegeven, of een prestigieuze opdracht gekregen? Aarzel dan niet om dit te delen op Facebook, LinkedIn en Twitter. Erken je succes en laat het zien. Soms voelt dit overdreven of pocherig, of ben je bang voor de reactie van anderen. Wat zullen ze wel niet denken? Maar als jij trots bent op jezelf als ondernemer, mag dit er best zijn. En werkt het aanstekelijk voor anderen.

5ra4drrexu-kaleb-nimz

Zet je positieve reviews in de picture

Heb je een breed portfolio of bijzondere klanten? Laat het dan zien op je website. Wees niet te bescheiden en deel deze informatie. En wees niet bang dat anderen achter je klanten aangaan.

Vraag ook als kleine ondernemer om een aanbeveling

Veel ondernemers in de creatieve hoek hebben nog weinig met LinkedIn. Ik vind dit netwerk zelf ook best lastig om mee om te gaan.  Maar LinkedIn kan van waarde zijn als je op zoek bent naar opdrachten of je netwerk uit wil breiden. Als je echt actief met LinkedIn bezig wilt zijn, kun je zelfs vragen om een aanbeveling. Je kunt dit automatisch doen, of met een persoonlijke e-mail als je weet dat de opdrachtgever tevreden over je is. Andere potentiële opdrachtgevers bezoeken je LinkedIn ook en zullen sneller geneigd zijn voor jou te kiezen. Tijdens het schrijven van dit artikel vroeg ik zelf iemand om een aanbeveling en kreeg ik een mooie review om te laten zien op mijn website. Dat was compleet uit mijn comfort zone, maar nu ga ik het vaker doen.

P.S. Dit is mijn eerste artikel over jezelf laten zien als ondernemer, maar je kunt nog meer van dit soort blogs verwachten. Wil je me ook volgen op Facebook of snuffelen op LinkedIn? Dat kan, vind ik leuk!