Vraag jij weleens naar de bekende weg?
Je denkt misschien dat de Taaltoerist de hele dag druk in de weer is met tekstjes schrijven en ondernemen. Dat is meestal ook het geval. Maar wanneer ik een pauze neem van dit glamoureuze bestaan binnenshuis, kom ik de mooiste dingen tegen. In mijn dorp spotte ik bijvoorbeeld een commercieel uitziende poster met de vraag:
‘Wil jij fit en gezond worden?’
Ehhh, JA. Dacht ik bij mezelf. Iets met een open deur en een bekende weg. Ik wil er ook wel uitzien als Doutzen Kroes. Kan ik dat ook bij je bestellen?
Wat er gebeurt als je teveel vragen stelt.
Dit zette mij wel aan het denken, want misschien heb ik zelf ook last van het open-deur syndroom. Ik ben tenslotte tekstschrijver en zoals je weet is ons volkje nogal enthousiast als het op zelfstandig ondernemen aankomt. We zijn dan ook bijzonder goed in vragen stellen over teksten. ‘Wil je een tekst laten schrijven? Eentje die ook goed gelezen wordt?’
Misschien heb jij ook website waarop je veel vragen stelt. Oprecht, of stiekem gedreven uit vanuit SEO motieven. Daar maak ik mij zelf ook schuldig aan. Tja, naar de bekende weg vragen hoeft niet perse slecht te zijn, zeker niet. Tenslotte rijdt het autootje van eerder genoemde aanbieder ook gewoon enthousiast door het dorp. En doet de persoon in kwestie goede zaken.
Maar vraag jezelf af of je niet teveel vraagt aan je klant. Want dan raakt je klant wellicht in de war. Heeft je klant teveel keuzemogelijkheden of is het niet duidelijk wat je doet, dan is ie zo weer vertrokken. Wees kritisch op je tekst. Herkent jouw klant zich echt in je vraagstelling?
Wat een tekst echt effectief maakt: meedenken met je klant.
Op welke manier nodig je mensen nu wel echt uit om jouw dienst of product af te nemen? Waarmee wordt je tekst direct effectiever? Door je focus te leggen op de voordelen die de klant direct zal ervaren.
Voordelen voor de klant kunnen bijvoorbeeld zijn:
acute tijdwinst
meer focus op eigen activiteiten
gemak (dient de mens)
meer sociale contacten
snelle communicatie
Laat je creativiteit de vrije loop en denk vooral buiten de kaders. In welke situaties kun jij iemand met jouw dienst of product ondersteunen? Verdiep je in het leven van je klant en je doelgroep. Schets een herkenbaar probleem waar je klant vaak mee geconfronteerd wordt. Geef concreet aan wat je hierin kunt betekenen, spreek de emotie van je klant aan.
E-mails zijn kleine cadeautjes van je klant.
Ook in de e-mails die je van klanten krijgt, kun je een hoop tussen de regels door lezen. Waardoor was de samenwerking met jou geslaagd? Was het jouw snelle schakelen? Je precieze werkwijze? Of je algehele fabulousness? Doe jouw voordeel met deze mini-reviews en gebruik ze om je klanten beter te begrijpen. Je kunt hierdoor betere vragen stellen. Zo kun je de tekst afstemmen op je ideale klant en jouw product nog beter verkopen.
[post_ender]