plannen voor ondernemers

Plannen voor ondernemers: lopen al jouw activiteiten door elkaar? – Taaltoerist

Orde in de chaos.. plannen voor ondernemers

Als creatieve ondernemer barst je van de ideeën. Je kunt uren bezig et

jn met plaatjes maken voor je blog. Of ineens besluiten dat je een SEO mastermind wil worden. Jouw administratie en andere vervelende zaakjes bewaar je het liefst voor een later moment. (Vaak wanneer het pas echt dringend wordt en je boekhouder achter je aanzit).

plannen voor ondernemers

Herkenbaar? Voor mij wel. Ik kan namelijk tijden doen over een plaatje maken in Canva. Daarom heb ik sinds kort een systeem ingebouwd. Voor mijn eigen veiligheid. En misschien is het ook nuttig voor jou. Ik vertel je er graag meer over.

Wat kun je doen om orde in de chaos te scheppen? Allereerst een plan maken van jouw activiteiten en uren. Vraag jezelf af: hoeveel tijd wil ik in mijn onderneming stoppen? En waar moet dan mijn focus liggen?

Verdeel je tijd vervolgens in een vaste weekplanning. Maak je gebruik van zo’n weekplanning, dan zul je zien dat je jouw kostbare tijd effectiever gebruikt. Je bekijkt namelijk hoeveel tijd je echt wil investeren in een bepaalde taak. En ziet wat je uit handen kunt geven. Plannen voor ondernemers, Taaltoerist to the rescue

Ga terug naar de basis: waar ligt je focus?

Wil je orde op zaken stellen, de koe bij de hoorns vatten, enzovoort? Het is essentieel om terug te gaan naar de basis van je bedrijf. Waar ligt de focus binnen je bedrijf? En wat levert dat jou op?

Waar wil je de komende tijd geld mee gaan verdienen? Kies wat jij aandacht wil geven. Veel ondernemers zijn enthousiast en krijgen namelijk constant nieuwe ideeën. Ik zie om mij heen dat veel kleine ondernemers wel heel veel diensten aanbieden. Maar dat betekent vaak ook dat ze de kern van hun bedrijf uit het oog verliezen. Dus vraag jezelf af, ben je een generalist of een specialist?

Wil je dat iets echt werkt binnen je bedrijf, is het zinvol om iets te kiezen waar je goed in bent EN wat je leuk vindt. En dan de focus te leggen op dit aanbod. Bekijk hoe je de komende tijd je diensten wil positioneren en wil promoten. Breng in kaart hoeveel uur je in totaal per week aan je bedrijf wil werken.

Verdeel vervolgens deze uren op een zinnige manier. Wees ook vooral niet bang om zaken uit handen te geven als ze niet helemaal in jouw straatje passen. Een groot deel van je tijd zou je namelijk kunnen (en misschien wel moeten) besteden aan het werven van nieuwe klanten. Dus geef je marketing/boekhouding/teksten gerust uit handen aan iemand die het sneller en wellicht goedkoper kan.

Plannen voor ondernemers is saai. Dan weet je dat.

Zelf een weekplanning maken is heel saai. Dat vertel ik je maar alvast, voordat je straks boos op mijn stoep staat. Waarschijnlijk heb je iemand nodig die jou een zetje in de juiste richting geeft. Da’s helemaal niet erg – ik heb daar zelf ook zo mijn mannetjes voor.

Keep your eyes on the prize, als je voor deze saaie taak staat. Visualiseer alvast de  voordelen van zo’n uitgewerkt plan? Je kiest zelf hoe je jouw tijd wil verdelen en kunt je daaraan houden. Dit geeft je weer overzicht en controle over al jouw activiteiten.

Volgens een vast plan werk je effectiever, dat is duidelijk. Tenminste, als je de beschikbare uren nuttig inplant. Ga na wanneer jij op je best bent. Ik ben dat bijvoorbeeld ’s ochtends. Dan ben ik het meest productief en is het voor mij zinvol om aan opdrachten te werken of andere nuttige dingen te doen. Na de lunch doe ik het wat rustiger aan en plan ik voor mijzelf tijd in om aan mijn vormgeving of blogs te werken.

Je kunt door het volgen van jouw plan ook beter zien wat wel en niet voor je werkt. Op deze manier kun je altijd je strategie bijstellen.

Maak gebruik van hedendaagse tools

Gebruik je al jaren een papieren agenda? Lekker blijven doen! Maar soms is het fijn om een digitale agenda te gebruiken. Maak korte blokken met activiteiten aan en je krijgt dan vanzelf een melding wanneer je activiteit is afgelopen. Zo blijf je niet te lang op Facebook of LinkedIn hangen.

Dat is soms precies de stok achter de deur die wij creatievelingen nodig hebben. Wil je beter monitoren hoelang je met een opdracht bezig bent? Gebruik dan de website of app van Toggl. Hiermee breng je jouw werkzaamheden precies in kaart en kun je het bij je factuur maken terugzien.

Ik herhaal: wees niet bang om af en toe iets uit handen te geven. Jij bent specialist in jouw vakgebied, maar je hoeft niet alles te kunnen. Hou je niet van administratie of heb je juist moeite met promotie, vraag dan ook eens een andere (succesvolle) ondernemer om advies.

Hopelijk heb je genoten van deze blog over plannen voor ondernemers. Ik schreef het tijdens de beschikbare uurtjes ‘Bloggen’ in mijn agenda. Efficiënt, of niet dan? 🙂

[post_ender]