Home » Positief schrijven is makkelijk en maakt een uitstekende indruk op je klant

positief schrijven

Positief schrijven is makkelijk en maakt een uitstekende indruk op je klant

Positief schrijven is makkelijker dan je denkt

Superleuk dat je weer een blog van de Taaltoerist leest.  Vandaag vertel ik je alles over positief schrijven en wat dat voor effect heeft op je business. Formuleer je je zin positief, dan versterkt dit de relatie die je hebt met jouw klant. In dit artikel vertel ik je over de kracht van positieve woorden en geef ik je tips om dit gelijk in je communicatie toe te passen. Zo kun je altijd klantgericht schrijven, ook als je je even geen blij ei voelt.

Gut, dat positief schrijven, waar draait dat nu om?

Ben je weleens bij een B&B aangekomen en trof je daar een lijstje aan met wat allemaal niet mag? Je mag geen fikkie stoken. Je mag geen lawaai maken. Raak de sleutels niet kwijt. Je moet om 10.00 uur je kamer verlaten. Of misschien kom je weleens bij een lokale winkel, waar dan een bordje hangt: tot 12.00 uur gesloten. In de wereld van copywriting spreken we hier van negatief schrijven.

De ondernemer in kwestie legt dan de nadruk op alles wat niet mag of niet kan. Da’s jammer, want positieve woorden doen het nu veel beter bij je klant. Het boek Words can change your Brain gaat daarover: de kracht van woorden en het effect op ons brein. De onderzoekers Newberg and Waldman ontdekten dat positieve woorden direct invloed hebben op de manier waarop we de werkelijkheid zien. Gebruik je positieve woorden, dan kun je je klanten en jezelf ook positiever laten voelen. Meer blije woorden gebruiken is dus een heel eenvoudige tactiek om de relatie met je klant te versterken.

Zet elke negatieve constructie om in een positieve constructie

Schrijf je klantgericht en positief, dan verhoogt dit je klantbetrokkenheid en klanttevredenheid. Bij dit positieve schrijven draait het vooral om mindset. Misschien heb je net als ik weleens in een klantcontactcentrum gewerkt, waarbij je moest glimlachen aan de telefoon. Dat klinkt vervelend, maar helpt echt. Een echte lach hoor je ook terug in je teksten.

Heb je even geen blije dag? Shit. Dan kun je alsnog positieve woorden schrijven. Als je je er maar van bewust bent dat je deze woorden gebruikt. Want elke negatieve constructie heeft een positieve tegenhanger. Je zult verbaasd staan van het feit hoevaak je eigenlijk een negatieve zin gebruikt. Zoals:

Ik laat je nooit lang wachten. 

Aarzel niet om contact op te nemen. 

Allemaal goed bedoeld, maar deze constructies kunnen krachtiger en positiever, zodat ze meer impact hebben op je klant. Ze zijn makkelijk om te turnen in positieve varianten:

Je krijgt altijd snel reactie.

Bel ons gerust.

Trakteer je klant altijd op positieve woorden

Dit kun jij dus zelf ook heel makkelijk doen. Speur eens rond in je e-mails, offertes en op je website om te kijken waar jij wat positive vibes kunt strooien. Woorden die je daarbij kunnen helpen zijn bijvoorbeeld: geopend, gratis, succes, mooi en bonus.

Besteed in het bijzonder eens aandacht aan plekken waarop klanten gegevens in moeten vullen, want daar valt vaak nog winst te behalen. Ooit schreef ik daarover ook het artikel ‘Doe jij onbewust onaardig?‘ waar ik vertel over nare foutmeldingen bij formulieren.

Heeft je klant een probleem, geef dan aan dat je ook echt BLIJ bent dat je daarmee je klant kunt helpen. Het is een simpele manier om je klant te laten zien dat je hem begrijpt en  voorkomt daarbij een negatieve klantervaring. Gebruik je positieve woorden bij het oplossen van het probleem, dan geeft dit jouw klant een fijn gevoel. Dit heeft niet alleen effect op het moment zelf, maar ook op de hele relatie met je klant.

Positief schrijven is per definitie klantgericht schrijven.

Okee, dit is dus effectief en kost weinig tijd: elke nee buig je om in een ja! Als je het eenmaal doorhebt, kun je het overal en altijd toepassen. Zie het als een state of mind. Het lijkt misschien maar een klein iets, maar heeft dus een groot effect op jouw klant.

Consequent positief schrijven laat namelijk een blijvend goede indruk achter op je klant.  Vinden we fijn, toch! Heb jij nog positieve woorden of zinnen die bij jouw business goed werken?  Ik hoor het graag! Je kunt mij bereiken op litza@taaltoerist.nl en natuurlijk via LinkedIn.