personal branding

Hoe belangrijk het is om jezelf te laten zien als ondernemer

Schuif je twijfels opzij en bouw je personal brand

De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat het barst van de zelfstandig ondernemers. Hier in Rijen alleen al, een superklein dorp in Brabant, krioelt het ervan. Ook alle cijfers geven aan dat we de komende jaren massaal gaan freelancen. Hoe kun je jezelf als ondernemer nu nog onderscheiden tussen al die ondernemers die zichtbaar zijn?

Als je de Taaltoerist al even volgt, weet je dat ik er al verschillende artikelen over heb geschreven. Over personal branding, bedoel ik. Het is een van de meest succesvolle technieken om jezelf te positioneren. Je kunt hetzelfde doen, maar je bent niet hetzelfde, zeggen ze niets voor niets.

Maar voor veel ondernemers blijft dit stukje branding toch nog een real pickle. Want bij een ander bedrijf opmerken wat er goed gaat, dat lukt prima. Maar jezelf als merk neerzetten, dat lijkt nogal ingewikkeld en blijft daarom altijd een agendapuntje. Jammer, want het zou zo mooi kunnen zijn.

Wat houdt jou precies nog tegen om jezelf meer te laten zien online?

  • Je bent druk met in je bedrijf werken, dus het lukt niet om aan je bedrijf te werken
  • Je bent bang dat niemand op je zit te wachten of wat je te melden hebt niet interessant genoeg is
  • Je wilt jezelf wel laten zien, maar weet niet hoe je dit precies allemaal vorm moet geven

Je klant kan nooit specifiek van jou kopen, als ie jou niet kent

Echt heel herkenbaar. Maar ook allemaal met de uiteindelijke uitkomst: je potentiële klant weet niet wie je bent. Hoe goed jij je diensten ook wegzet of hoe uitstekend je producten ook zijn. Als je klant niet weet wie je bent, weet hij niet of hij je sympathiek of aardig vindt. Hij weet niet of jouw persoonlijkheid en missie bij hem passen.

En dus kan hij er nooit voor kiezen om SPECIFIEK met jou te werken, omdat je zo’n awesome talent bent. Je kunt het hem niet kwalijk nemen, want hij kan je gewoonweg niet zien! Jammer, want je onthoudt jouw klant van een waardevolle samenwerking met jou en doet jezelf ook echt tekort.

Je hebt geen duidelijke boodschap en dus trek je deze mensen aan

En dus wordt je misschien geplaagd door mensen die offertes bij je opvragen en daarna niets meer laten horen. Misschien wordt je slachtoffer van andermans agenda en produceer je iets binnen een onmogelijke deadline. Het kan zijn dat je hier geen last van hebt, maar wel altijd het gevoel hebt dat er meer uit te halen valt. Of dat je geen vat krijgt op je bedrijf en altijd maar aan het proberen blijft.

Het is de hoogste tijd om jezelf nextlevel zichtbaar te maken

Laten we wel wezen, als je al een paar jaar zelfstandig ondernemer bent, dan wil je verder komen. Je wil je meten met grotere namen en niet met starters. Jezelf neerzetten als brand of gezicht van je bedrijf is dan een relatief simpele onderneming om meer en/of kwalitatief betere klanten te krijgen. Tenslotte heb je alleen jezelf en wat tijd nodig.

En als het even kan, een redelijk heldere strategie. Want als er geen verhaal zit achter de kiekjes die je deelt, is je boodschap natuurlijk minder effectief. Zichtbaar zijn simpelweg om het zichtbaar zijn, is zonde van je tijd. Je moet weten wat jouw missie als bedrijf is en wie je wil aanspreken.

Pas op, want je contactformulier raakt niet meteen overbelast

Stel je voor, dat je nu besloten hebt dat je meer van jezelf als bedrijf wil laten zien. Dan kan het een tijdje duren voordat je hebt uitgevogeld hoe dit precies voor jou werkt. Soms kost het tijd om mooie foto’s te maken of vergeet je ze te delen. Soms heb je moeite met je uitgedachte strategie telkens in een kort verhaal weer te geven.

Gun jezelf die tijd om te ontwikkelen. Het is de basis van jouw lange-termijnstrategie, waarvan je nu misschien niet direct de vruchten plukt. Maar je kunt beter continu werken aan de fundering van je bedrijf, dan telkens enorme pieken en dalen beleven.

Misschien streef je nu telkens naar die grote opdracht of vette vis waardoor je weer een paar maanden vooruit kan. Het is goed om te realiseren dat je met branding altijd werkt aan je zichtbaarheid en dat je dus steeds minder acuut ‘iets nodig hebt’. Ook hier komt ook een stukje mindset om de hoek kijken natuurlijk, vooral als je gewend bent om te denken in tekorten.

Nou, ik ben benieuwd hoe jij jezelf in je business laat zien en hoe je dit wil gaan aanpakken in 2019. Ik ben in ieder geval klaar om volgend jaar m’n weirdness weer te ownen. Cheers!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *