Home » Slim ondernemen is je grenzen aangeven

Slim ondernemen is je grenzen aangeven

Elke kwibus kan zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Ondernemer word je pas gaandeweg, daar kwam ook de Taaltoerist achter. Het moeilijkst van alles? Focus houden op je doel en slim ondernemen. Nu ik zo een tijdje bezig ben, lijkt het mij goed om te delen wat ik als copywriter daarover heb geleerd. Een poosje geleden schreef ik al over dit onderwerp bij Urban Chicks. Nu ik nog een klein beetje wijzer ben geworden, is het tijd voor een update.

Er is geen universeel geheim

Ben je ondernemer, dan heb je de neiging om af te kijken bij andere mensen. Je te laten verleiden door andere ondernemers en precies proberen te doen wat zij doen. De websites van concurrenten te bekijken en te analyseren. Misschien schrijf jij je ook om de haverklap in voor webinars, in de hoop dat je daar de magische gouden tip vindt. 

slim ondernemen

Er is helaas naar mijn idee geen universeel geheim om goed te leren ondernemen. Als het makkelijk was, zou iedereen het toch doen. Het gaat met vallen en opstaan. Wat wel heel goed is om je telkens te bedenken: kost dit mij tijd? En wat is deze tijd mij waard?

Slim ondernemen: bereikbaar zijn bepaal je zelf

Deze openbaring deed zich voor tijdens de workshop ‘Cut the Crap’. Ondernemer Patty Golsteijn vertelde mij dat ik niet altijd overal bereikbaar hoefde te zijn. Dat vond ik eerst een heel bizar gegeven, want ik voelde mij best schuldig als ik eens een oproep van een klant mistte.

Tegelijkertijd waren dit soort telefoontjes voor mij soms vervelend, omdat het mij vaak stoorde als ik aan het schrijven was. Dat je zou kunnen ondernemen volgens je eigen regels, dat was bij mij nog nooit opgekomen. Ooit is er iemand geweest die bepaald heeft dat je als ondernemer altijd bereikbaar moet zijn.

Je legt jezelf als ondernemer allerlei dingen op, maar daar ben je dus zelf verantwoordelijk voor. En het mooiste is dus dat je er ook mee kunt stoppen.

Je kunt het best nee zeggen

Als ondernemer komen er constant verleidingen op je af. Wanneer je niet helemaal zeker van je zaak bent, vragen mensen je ook of je gratis iets voor ze wil doen. Dat is meestal niet in deze bewoordingen. Vaak bieden ze iets aan waarvan ze denken dat het voor jou heel waardevol is. Maar is dat ook zo?

Ik heb geleerd dat ‘nee’ zeggen echt heel belangrijk is. Soms zijn deze dingen voor jou namelijk niet echt zinvol, ook al denkt deze persoon van wel. Jouw tijd en jouw agenda is het meest belangrijke wat er is. Zeg dus gerust nee, of in ieder geval dat je er over na wil denken. Plan afspraken op de manier die voor jou het best werkt.



Nog even dit:

Zou je willen dat je beter tot je recht komt met LEUKE teksten?

Staat het al een tijdje op je lijstje, maar verdwijnt het telkens weer naar de achtergrond?

Dan moet je je echt even voor m'n mails inschrijven, hoor. Fun en gifjes included! HIER dus!

XOXO, de Taaltoerist

Hi, leuk dat je dit leest, zeg. Wist jij dat je webteksten niet saai HOEVEN te zijn? Dat leuke teksten misschien beter bij jouw business passen? Het is tijd om iets anders te kiezen. Stop met doen alsof het zo hoort.

Start met JEZELF laten zien! Mail naar litza@taaltoerist.nl om je awesome plannen te bespreken. Of volg mij eerst via Facebook en Instagram als je dit te ver gaat. See you on the dark side, crazy unicorn!