Een salespagina kan creatief én doeltreffend zijn
Ben je ondernemer? Dikke kans dat je iets te verkopen hebt. Misschien wel een waardevolle coachingsessie of iets anders waar een fijn prijskaartje aan hangt. Dan wil je natuurlijk een kick-ass salespagina inrichten, die je product verkoopt. Zo’n ondernemer meldde zich ook pas bij mijn netwerkgroep.
“Ik wil graag een creatieve salespagina en ik zoek inspiratie!”
Nu ben ik gek op creatieve dingen. Ik hou van roze, eenhoorns, glitters, deed vroeger aan ballet en schilderen. Ik ben de laatste persoon om te zeggen dat iets niet creatief mag zijn.
Maar hee, uiteindelijk wil je ook poekoes/euros/knaken/€€€€€€ genereren met je salespage. Dus hoe creatief je meesterlijke brein ook is, laat je vooral niet afleiden.
Jouw salespagina heeft namelijk een doel (one job, people!): mensen overtuigen iets te kopen.
In deze blog vertel ik hoe je goede copy voor je salespage schrijft en waarom je daarmee beter niet from scratch begint.
Het verschil tussen een salespagina en een landingspagina
Je weet het, in de wereld van het wondere web worden de termen ‘salespagina‘ en ‘landingspagina‘ vaak door elkaar gebruikt. Ze lijken ook vaak heel sterk op elkaar. Maar een landingspagina hoeft niet perse een verkoop op te leveren. Je kunt een landingspagina bijvoorbeeld ook inrichten om je e-maillijst te vergroten.
In deze blog gebruik ik dus specifiek de term ‘salespagina’ of ‘salespagina’, omdat ik het hier gaat over een pagina waarmee je wel direct iets wil verkopen.
Kies structuur en een vaste copywritingformule voor je salespage
Heb je dus zo’n product, een mooie cursus of een fijne wandeling? Dan is het de moeite waard om te investeren in een goede salespage. Maar voordat je aan de slag gaat met je salespagina, moet je eerst goed helder hebben:
- wie precies de klant is die je probeert te bereiken
- welk specifiek aanbod je wil doen
- wat je uiteindelijke doel is van je salespagina
- hoe je salespagina past in je funnel
Als je dit bedacht hebt, dan kun je beginnen met het verzamelen van foto’s, reviews en het schrijven van converterende copy. Als copywriter met humor vind ik dat er niets mis is met het schrijven van creatieve teksten. Maar ik maak het mezelf ook graag makkelijk door al bestaande copyformules te gebruiken. Begin dus alsjeblieft niet in het wilde weg met schrijven. Een goede structuur in je salespagina maakt het opzetten makkelijker en zorgt voor kwalitatief betere copy. Welke formules zijn er voor het schrijven van een salespage, wil je nu vast weten?
ATTENTION / INTEREST / DESIRE / ACTION (AIDA)
Nou, er is *tromgeroffel* de aloude AIDA. Attention – Interest – Desire – Action. Je kent ‘m vast wel. Dit is een zeer gevestigde formule, die door veel copywriters en tekstschrijvers gebruikt wordt bij het schrijven van teksten. Ondertussen zien we hier trouwens ook wel wat variaties op, zoals de AIDCA formule. Werkt trouwens ook goed voor webteksten en gewone pagina’s. Een fijn instrument, maar laat je niet piepelen, want er is nog veel meer.
Attention: je noemt een highlight of voordeel wat de aandacht trekt
Interest: je geeft aandachtwekkende informatie die voor de klant relevant is
Desire: je benadrukt de wens/behoefte van de klant
Action: je zet hem aan tot actie
PROBLEM / AGGRAVATE / SOLUTION (PAS)
Dit is een bijzonder laagdrempelige en effectieve techniek. Je noemt een probleem van je klant, maakt de pijn erger, en lost het dan op. Dit is ook favoriet van veel bekende copywriters in Nederland.
Problem: Je benoemt een specifiek probleem waar je klant nu mee zit
Aggravate: Je benadrukt de consequenties van dit probleem (En stuurt aan op de wens voor een oplossing)
Solution: Je laat je lezer zien hoe en waarom jouw product dit probleem oplost.
STAR / STORY / SOLUTION
Een hele populaire copywriting formule, omdat het superhelden en persoonlijk is. Dit is de way-to-go voor pagina’s waarop je leads probeert binnen te halen. Met deze formule maak je de klant het middelpunt van je pagina. Zo werkt het:
Ster: Je introduceert de ster van het verhaal
Story: Je vertelt het verhaal van de ster in kewstie
Solution: Je presenteert de oplossing waarmee de ster grote resultaten heeft geboekt.
BOB STONE’S SEVEN STEP FORMULA
Ook speciaal voor salespagina’s en zeer gewaardeerd is deze formule, eigendom van Bob Stone. Deze formule is specifiek voor jou als je iets verkoopt en bestaat uit zeven stappen:
- Highlight het meest belangrijke voordeel van je product meteen in je titel of eerste paragraaf
- Diep dit superbelangrijke voordeel meteen verder uit
- Vertel de lezer zo concreet mogelijk wat hij of zij krijgt
- Staaf je beweringen met testimonials en bewijs
- Vertel je lezer wat er gebeurt als ‘ie geen actie onderneemt
- Som je meest belangrijke voordelen nog eens op als samenvatting
- Zet aan tot actie.
Wil je meer lezen over deze formule? Dan is dit artikel van Hubspot een aanrader.
Gebruik je creativiteit om je klant ook emotioneel te bewegen
Heb je een formule of format gekozen, dan kun je natuurlijk helemaal losgaan in creatieve copywriting. Want er is niets dat zo converterend werkt als laten zien dat jij je klant begrijpt. Natuurlijk wil je jouw product beschrijven en alle voordelen die het te bieden heeft. Maar net zo essentieel voor de verkoop is de emotie van je klant raken.
Spreek je klant aan met ‘jij’. Laat zien dat je hem begrijpt. Vertel een verhaal waarin je herkenning creëert.
Neem de tijd om in het hoofd van je klant te duiken en jezelf af te vragen waar hij nu mee zit. Zet je meest empathische hoed op. Hier schreef ik al eens eerder over op deze pagina. Je haalt het meest uit je copy als je weet welke bezwaren je klant heeft en je kunt laten zien dat je hem begrijpt. Besteed dus tijd aan je copy, een duidelijke headline en zorg dat er ook genoeg witruimte is op je pagina.
Gebruik vervolgens social proof om eventuele twijfels nog eens te tackelen. Aan je potentiële klant laat je dan zien dat hij een veilige keuze maakt door jouw product te kopen. Een goede testimonial demonstreert je lead dat andere mensen dit ook met plezier gebruiken of gekocht hebben. Daardoor voelt de investering voor de klant veiliger en zal hij eerder geneigd zijn jouw product te kopen.
Laat de keuze van je klant zo veilig mogelijk aanvoelen.
Goede social proof raakt jouw potentiële klant, creëert herkenning en haalt bezwaren onderuit. Een waardevolle review bestaat dus vaak uit een klant van jou die beschrijft welke bezwaren of twijfels er waren voordat hij het product kocht. Zo’n testimonial laat zien welke waardevolle resultaten jouw klant toch heeft behaald door het investeren in jouw geweldige product. Heb je nog niet zo’n review die hierop ingaat, dan is het de moeite waard om dit te vragen aan een goede klant. Doe dat het liefst per telefoon, dat werkt vaak beter dan per e-mail.
Wil je nog meer doen om de drempel van je klant te verlagen en het risico te verlagen? Dan kun je natuurlijk een soort garantie aanbieden. Veel ondernemers die ik spreek, vinden dit nog een beetje spannend om te doen. Ze zijn bang een (financieel) risico te lopen als ze een niet goed, geld terug garantie aanbieden.
Ze denken dat mensen veelvuldig gebruik (en misbruik) gaan maken van deze mogelijkheid.
Dat snap ik heel goed. De waarheid is dat je dit als ondernemer waarschijnlijk wel enkele keren overkomt. Je krijgt misschien een hele enkele keer te maken met iemand die z’n geld terugwil. Maar de extra omzet die je uit deze belofte haalt, zal ook veel groter zijn dan dat je verliest door deze incidenten. Potentiële kopers ervaren namelijk altijd een bepaalde angst or risico als ze jouw superawesome product willen kopen. Een niet goed-geld terug garantie aanbieden is een super waardevol hulpmiddel om dit te tackelen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een kwalitatief goed product te bieden hebt.
Zorg voor niet teveel afleidingen op je salespagina
Je hebt vooraf bepaald welke conversie je wilt hebben en welk doel je wil bereiken. Hoe creatief je ook bent, blijf dit altijd in het oog houden. Zorg dat jij en je klant niet afgeleid raken onderweg naar je gewenste conversie. Zet geen onnodige links of andere afleidingen op je salespage. Vraag jezelf af wat jij wil dat je klant doet. En zet dan een opvallende call to action button op een prominente plek op je salespagina. Gebruik hiervoor een opvallende kleur, die de aandacht trekt van je bezoeker. Hoewel het gangbaar is op veel webpagina’s, zou ik je adviseren om niet teveel call to actions op een salespagina te zetten.
Je wil de klant zo weinig mogelijk afleiden tijdens de reis naar de heilige graal: de call to action.
Als creatieve ondernemer weet ik dat je jouw salespage zo snel mogelijk online wil zetten. Maar ik zou je toch aanraden om je copy na 1 of 2 dagen nog eens na te lopen. Vraag jezelf af: zijn je reviews inhoudelijk sterk? Valt je call to action genoeg op en is de plaatsing goed? Is het duidelijk voor je klant wat jouw product hem brengt? Dan mag dit meesterwerkje pas online!
Maar blijf ook daarna gerust kritisch. Houdt deze salespagina in de gaten en meet je conversie. Analyseer je gegevens en bekijk hoe jij deze creatieve salespagina nog kunt verbeteren. Happy creative converting!