verkopen zonder opdringerig te zijn

Hoe je kunt verkopen zonder opdringerig te zijn

“Kan ik verkopen zonder opdringerig te zijn?”

 

 

“Ik wil wel heel graag verkopen, maar niet te opdringerig overkomen.”

Okee, steek je hand op als je ook ooit zoiets gezegd hebt. Natuurlijk willen we allemaal onze fijne diensten of producten verkopen zonder te klinken als een gekkie bij de keukenzaak. Maar wat moet je nu wel doen om op authentieke wijze ook omzet te genereren?

Doe je hand weer naar beneden en lees het vandaag in m’n blog.

Help je klanten met waardevolle content

Wil je echt heel heel heel graag iets verkopen? Dikke kans dat je je soms behoorlijk opgefokt of onzeker voelt. Of boos. Dat je verkoopgesprek niet goed gaat of je dit na zit te spelen in je hoofd. Het gebeurt vaak als je iets heel graag wil en let’s face it – soms ook heel hard nodig hebt.

Maar wat als je de waarde van jouw product kunt laten zien aan je klant? Natuurlijk heb je weleens gelezen over helpen, in plaats van verkopen. Daarmee richt je je op het probleem dat de klant heeft en dat jij direct kunt oplossen. Want als je klant zich niet bewust is van het probleem en geen urgentie voelt om de pijn weg te halen? Dan zal hij zich niet geroepen voelen om gebruik te maken van jouw oplossing.Als je dit niet ziet, dan ben je gewoon met je diensten aan het leuren en wordt verkopen echt onnodig ingewikkeld. Okee, die persoon wil je dus echt niet zijn.

Maak je daarintegen goede content, dan help je jouw klant door middel van blogs, podcasts, e-books met het maken van een keuze. Daarvoor is een uitgedacht plan essentieel om jouw business naar een hoger niveau te tillen. Ben je al content aan het delen, maar blijft de business uit? Natuurlijk frustreert dat soms. Maar stop niet met posten, informatie delen en weggeven, want dit is echt een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Doordat jij consequent informatie geeft en deelt, vertrouwt de ander jou om z’n probleem op te lossen.

Blijf er natuurlijk wel voor zorgen dat je weet wat je doelgroep interessant vindt en dat je relevante content maakt. Wanneer het kan, stel je prospect dan open vragen. Luister geduldig naar wat de ander te zeggen heeft. Probeer dus niet altijd tot een verkoop te komen, maar voel aan wanneer het tijd is om te zaaien en te oogsten. Dit betekent overigens niet dat je alles gratis dient weg te geven. In de tussentijd kan het even duren voordat je de vruchten plukt van jouw blog of podcast. Soms denk je dat alleen je moeder luistert. Soms denk je dat je weer iets online gezet hebt, wat echt niemand leest. JUIST dan is het zaak om door te gaan.

Laat je klanten zien dat je een echt en leuk mens bent 

Doorgaan dus, ook met het laten zien van jezelf en je persoonlijkheid. Jezelf en je gekke/leuke/grappige eigenschappen laten shinen is belangrijker dan ooit in een snelgroeiend landschap van zzp’ers. Jij bent tenslotte je bedrijf. Je boodschap, je stijl, je expertise: ze zijn allemaal onderdeel van jouw merk. Dit is bepalend voor hoe jij gezien wordt en hoe jij je geld verdient.

Weet je hoe je jezelf wil neerzetten en welke boodschap je wil delen, dan zul je minder moeite hebben met verkopen. Je hebt dan altijd een helder verhaal en weet wat je wil verkopen. En aan wie, want je heldere boodschap trekt vaak ook kwalitatief betere klanten aan. Ben je het zicht op jouw merk kwijt, of past het niet meer bij wie je bent, ga dan nog eens terug naar de tekentafel. Dit is bijvoorbeeld een goede gids van Neil Patel die je helpt met je personal branding.

Tip: Doe je vooral niet leuker/slimmer/cooler voor dan dat je zelf bent.  Als je in je vrije tijd graag puzzelt of haakt, laat DAT dan iets zijn wat je uitvergroot. Ben je niet sympathiek? Dat is niet erg. Ook als je erg onaardig bent, kun je dit VOOR je laten werken. Benader jouw eigenschappen eens met humor en kijk hoe jij dit in de markt kunt zetten.

Vraag je klanten gerust meerdere malen om iets te doen 

Ben je een ondernemer met een speciaal aanbod, online programma of cursus en wil je deze graag lanceren? Gelijk heb je. Alle experts zijn het erover eens, je kunt dan gerust een hele serie e-mails naar je klanten sturen. Dat heeft vooral effect als je klanten al eens eerder aan hebben gegeven interesse te hebben in je cursus of programma. Misschien heb je zo’n e-mail met urgentie al weleens gestuurd bij een lancering:

  • Dit aanbod sluit na 12 minuten precies! Je kunt dan nooit meer in m’n superspeciale groep komen..
  • Je moet het alleen doen  als je er 100% zeker van bent en je jouw eerstgeborene wil opgeven!

Zo’n aanbod kan bijzonder effectief zijn, als jouw product en marketing kloppen. Op de laatste dag, als je jouw te gek gave aanbod sluit, kun je jouw klanten zelfs twee of drie e-mails (!) sturen. Eh, was dit geen blog over verkopen zonder opdringerig te zijn? Eh, jazeker!

Ik kan me ook goed voorstellen dat het opdringerig voelt om je klant meerdere mails te sturen. Maar bekijk het eens zo: het geeft je klant gewoon nog eens de mogelijkheid om aan te haken als ‘ie dit wil. Soms wil hij namelijk wel meedoen, maar staat hij net in de rij bij de kassa, verschoont ‘ie een luier, of is de timing op een andere manier niet goed. Daarom krijgt hij meerdere malen de kans van jou om alsnog iets bij je te kopen. In dit artikel van Copyhackers lees je trouwens alles over een deadline gedreven funnel.

Past het niet bij jou om ‘Amerikaanse’ marketingtechnieken te gebruiken? Da’s ook helemaal niet erg. Voor veel ondernemers voelt dat ongemakkelijk. Want eerlijk is eerlijk, soms sluit het once in a lifetime aanbod niet echt. Je cursus blijft misschien gewoon beschikbaar. Het voelt dan ook niet netjes te doen alsof het wel zo is. Dat zou ik je dan ook zeker niet adviseren – blijf altijd eerlijk en transparant bij je verkoop. Er zijn gelukkig veel meer copywriting technieken waarop je urgentie kunt benadrukken. Daardoor kun je alsnog een verkoop sluiten op een manier die voor jou goed voelt.

Probeer je klant te begrijpen en niet te overtuigen

Natuurlijk weet je dit allang – een groot deel van een verkoop draait om emotie. Jouw klant doet z’n aankoop vooral uit emotie en rechtvaardigt dit daarna met z’n ratio. Je product hoeft dus niet per se het allerbeste te zijn om je klant dit te laten kiezen. (Ook al is het dat natuurlijk wel.)

Je klant heeft een probleem en vertrouwt jou om dit op te lossen. Leg de focus dus op een probleem en tackel die twijfel, want zonder probleem is er voor je klant geen urgentie om iets te kopen.

Soms is een klant is bij het doen van z’n aankoop ook nog even dringend op zoek naar bevestiging. Gebeurt dit bij jou, verlies jezelf dan niet in het geven van rationele argumenten. De klant wil hij gewoon van jou horen dat jij zijn angst/twijfel erkent en dat je hier met compassie op inspeelt. Praat jezelf niet vast en geef niet teveel argumenten, want dan maak je jezelf moeilijker en stagneert het verkoopproces.

Gebruik eens wat humor in je webtekst

Wat het wel goed doet in je verkopen? Humor! Zoals je weet, schrijf ik het liefst teksten met een beetje humor erin. Natuurlijk doe ik dit niet alleen omdat ik mezelf grappig vind. (Echt niet!) Ik geloof namelijk ook dat humor je een hele effectieve manier is om iets te verkopen.  Humor zorgt er namelijk voor dat je klant je leuk vindt. Dat ‘ie je beter herinnert. En dat ‘ie langer op je pagina blijft rondhangen.

Misschien heb je ooit weleens een website van iemand bezocht waarvan je dacht: WAUW, BRILJANT, DIT IS ECHT HEEL LEUK EN ANDERS! Dikke kans dat je nu nog weet wie dat was en dat je zo de url in kan typen. Dat doet humor nu eenmaal met je. Als ondernemer kun je dit gegeven ook integreren in je eigen business. Je kunt namelijk je werk serieus nemen, maar jezelf niet. Bekijk gerust eens of dit bij je past en hoe dit voor jou zou kunnen werken.

Ik ben benieuwd, wat zijn jouw tips om te verkopen zonder iets op te dringen? Ik hoor het graag via m’n socials, via Linkedin of via m’n e-mail. Fijne dag!