Je webteksten uitbesteden aan een copywriter
Okee, okee, je hebt je goede voornemens voor 2019 er weer eens bijgepakt en besloten dat het tijd is om je webteksten te vernieuwen. Je gaat op pad in je netwerk of vist in de grote online vijver en ziet dan de tekstschrijver die je zo dringend nodig hebt. Deze enthousiaste woordkunstenaar geef je dan massaal input over jezelf en je business. Wat gebeurt er dan?
Je HOOPT dan dat er tekst ontstaat die klinkt alsof jij het geschreven zou kunnen hebben.
Tekst die jouw doelgroep raakt en begrijpt.
Tekst die jou de gewenste resultaten zal brengen.
Shit, dat kan soms best spannend voelen. Als copywriter en ondernemer begrijp ik dat helemaal. Voordat je dus halsoverkop de eerste de beste woordkunstenaar belt… zou je jezelf eens wat vragen moeten stellen! Dan weet je precies waar je op kunt letten bij de selectie. En dit alles zorgt voor een fijne samenwerking en een killer eindresultaat. Dus.. welke vragen moet je stellen bij het teksten uitbesteden aan een copywriter?
Wat verwacht je precies van de copywriter die je gaat inhuren?
De komende paar weken (of misschien wel langer) ga je een nauwe samenwerking aan met je tekstschrijver. Een goed gevoel en vertrouwen is de basis van elke samenwerking. Daarnaast wil je hem of haar ook voldoende input geven om een ijzersterk verhaal op je website neer te zetten. Vraag jezelf dus af of je tekstschrijver ook belangstelling voor je toont en je de juiste feelings hebt bij deze persoon. Als je weet naar welke schrijfstijl je op zoek bent, bekijk dan eerder werk van de woordkunstenaar en kijk of je hier enthousiast van wordt.
Heb je een aanvraag gedaan bij een woordkunstenaar en voel je tijdens het bellen dat je toch niet helemaal op een lijn ligt? Goed om dit dan te benoemen. Niet elke tekstschrijver past nou eenmaal bij jouw bedrijf. Voordat je iemand benadert, weet dan ook hoe je met deze persoon wil gaan samenwerken. Online of offline? Veel van m’n tekstuele soortgenoten werken net als ik bijvoorbeeld graag online – je zult hem of haar dus niet snel live ontmoeten.
Kijk, ik noem mezelf dan wel ’tekstschrijver tilburg’, maar in wezen ben ik overal waar Skype ook is. Ik heb gemerkt dat mijn contact op afstand met veel klanten heel soepeltjes verloopt. Maar natuurlijk kan het zijn dat jij juist wil werken met een lokale professional die echte koffie met je drinkt. (Niks tegen echte koffie, natuurlijk. Integendeel.)
Waarom zoek je deze frisse en hippe teksten en waarom juist nu?
Stel dus genoeg vragen aan je potentiële tekstschrijver. Maar kijk ook of dit andersom gebeurt. Een goede copywriter vraagt je waarom jij nieuwe teksten op je website wil. Misschien wil je gewoon hipper klinken of een hele andere kant uitgaan. Misschien wil je meer aanvragen of meer klanten. Of krijg je juist al aanvragen, maar zoek je kwalitatief betere klanten die meer te besteden hebben. Als je contact zoekt met een tekstschrijver, zal hij of zij willen weten wat je met je teksten wil bereiken. Alles wat er te weten valt over jou en je business, want dat kan gebruikt worden om een goeie tekst te schrijven.
Als copywriter stel ik zelf soms (lees: heel vaak) best kritische vragen, omdat ik clichés uit de weg wil gaan. Dus mooi dat je jezelf als klantvriendelijk ziet en houdt van persoonlijk contact.. Maar waaruit blijkt dat concreet? Waarom zou een klant nu echt voor jou kiezen en niet voor je minstens zo vriendelijke concurrent? Deze vragen leveren soms ook vragen bij jou op. Soms komt voor dat je wordt teruggeworpen op je eigen why. Waarom doe je dit ook alweer? Wie wil je aantrekken en wie niet? Wat wil je nu precies uitstralen met je fabuleuze bedrijf?
Raak je door als ondernemer door al deze vragen in de war? Geen paniek! Een goede copywriter of tekstschrijver denkt dan uiteraard met je mee. Idealiter heeft deze woordkunstenaar ook wat marketingkennis en kunnen jullie dit samen tackelen. Maar als je door deze vragen echt al in een existentiële crisis raakt, je why helemaal nog niet duidelijk hebt, of twijfelt aan je bedrijf, dan is het soms beter om eerst terug te gaan naar de tekentafel. Het is misschien nog te vroeg om je webteksten uit te besteden aan een copywriter of tekstschrijver. Ik adviseer je dan een businesscoach uit te nodigen die even een kopje thee met je drinkt. (Soms heb je overigens wel ontzettend geluk, en tref je een goede copywriter die ook personal branding expert, coach en kritische vraagsteller in een is.)
Wat wil je er nu eigenlijk in investeren?
Okee, laten we wel wezen, webteksten door een professional laten schrijven is doorgaans niet goedkoop. Tenzij je graag een website ‘wil laten vullen’ die volgende week ‘online geknald moet worden.’ Maar dit fenomeen is vast voer voor een ander blogje. Natuurlijk heb je een budget in gedachten en zoek je iemand die dit binnen de prijs kan fixen. Da’s heel begrijpelijk. Laten we wel wezen, voor een starter is het moeilijker te investeren in een tekstschrijver dan voor iemand die al een goedlopende business heeft.
Maar als je budget echt, echt heel karig is, is het soms beter om even te wachten tot je een investering kunt doen. Daarnaast is het natuurlijk sowieso slim om ook te kijken naar wat het je gaat opleveren. Doorgaans krijg je meer aanvragen en opdrachten als je betere teksten op je website hebt. Dus heb je deze ‘investering’ ook weer snel terugverdiend.
Naast deze investering in keiharde poekoes is het ook heel goed om tijd te investeren in deze opdracht. Pas kreeg ik van iemand een mailtje die wel een offerte opvroeg, maar telefonisch geen tijd wilde maken om het te hebben over z’n nieuwe webteksten. Tja, da’s natuurlijk geen basis voor een goeie relatie. Neem daarom tijdens het project vooral de tijd en moeite voor het geven van input en feedback. Daardoor kan je tekstschrijver namelijk het best mogelijke resultaat bereiken, wat voor jou natuurlijk ook gunstig uitpakt. Heb je deze tijd of wil niet, dan kan het soms slim zijn om het project even uit te stellen…
Vertrouwen ligt aan de basis van dit alles
Je webteksten uitbesteden aan een copywriter hoeft dus geen shot in the dark te zijn. Je moet alleen wel goed kijken naar je eigen verwachtingen en wensen. Wat hoop je met deze teksten te bereiken? Heb je vooraf een goed beeld van je wensen, de stijl en het budget, dan maakt het dit makkelijker om een tekstschrijver te vinden die bij je past.
Voel je geen klik of heb je helemaal geen raakvlakken met de copywriter in kwestie? Wees dan niet bang om er op tijd de stekker uit te trekken. Het betekent namelijk niet dat deze woordkunstenaar niet kundig is. Alleen dat er een betere match voor jou binnen handbereik ligt.
Wil je eens met mij praten over je copywritingneeds, neem dan vrijblijvend contact met mij op via litza@taaltoerist.nl of stuur me een #dm op #instagram.