Home » Zzp en marketing: een gouden combinatie

zzp en marketing

Zzp en marketing: een gouden combinatie

Als zzp’er met effectieve marketing aan de bak!

Niet elke ervaren ondernemer werkt hetzelfde. Sommige ondernemers krijgen al hun opdrachten na jaren nog steeds via-via. Anderen werken actiever aan hun marketing, bijvoorbeeld door bloggen of blogs te delen. Ik ben ervan overtuigd dat marketing voor elke ondernemer effectief kan zijn. Maar dan is het wel handig als je precies weet wat je aan het doen bent. Wat wil je uitstralen online? Wat houdt contentmarketing in? Als het gaat om ZZP en marketing: hoe kun je zoveel mogelijk bereiken met een laag budget?

ZZP en marketing? Werk vanuit een heldere strategie

Als zzp’er kun je marketing heel goed inzetten om jezelf in de kijker te spelen. Dat betekent niet altijd dat je overal je stuff moet verkopen. (Sterker nog, ‘snel scoren’ vinden mensen vaak niet al te sympathiek.)Het betekent dat je een heldere marketingstrategie gebruikt, die past bij jouw doelgroep en jouw bedrijf. Doe je altijd consequent aan marketing? Dan pluk je daar op rustiger momenten de vruchten van.

Natuurlijk is niet elke ondernemer een kei op het gebied van marketing. Gaat dit jou van nature moeilijk af? Dan loont het om een andere ondernemer in de arm te nemen. Dit hoeft geen lang huwelijk te zijn. Als zij eenmaal een strategie hebben opgezet of uitgedacht, kun je het vaak verder zelf oppakken. Heb je moeite met jezelf positioneren? Dan kun je ook contact zoeken met iemand die gespecialiseerd is in marketing en personal branding.

Doe aan contentmarketing en deel je kennis gratis

Laten we wel wezen, zakelijk bloggen kost tijd. Ik zeg het maar zoals het is. Waarom zou je daar dan alsnog geld of tijd in steken? Nou, omdat nuttige content ideaal is om online te delen. Maar wat nog veel fijner is.. Potentiële klanten kunnen jou op termijn vinden via jouw blogs! Ze zien dat jij over onderwerpen schrijft waar je veel vanaf weet. En ze zien jou dan als een goeroe op het gebied van coaching/marketing/SEO/SEA/moestuinen – wat je expertise ook is.

Zo’n zakelijke blog helpt je om uiteindelijk op een organische manier in zoekmachines te scoren. Dan is het wel handig als je weet op welke zoektermen je wil scoren. Je kunt online veel informatie vinden over zoekwoorden en hoe je een analyse moet doen. Dit zal je wel wat tijd kosten, dus in sommige gevallen kan het ook goed zijn dit uit te besteden. Als je kwalitatief goede blogs schrijft op basis van je zoekwoordenanalyse, wordt je daardoor beter gevonden. Het is dus vaak een waardevolle investering.

Neem als ondernemer genoeg tijd om het ook uit te voeren

ZZP en marketing is niet voor iedereen zo’n vanzelfsprekende combi. Het kan best vermoeiend zijn om overal en altijd in de weer te zijn met marketing. Daarom zijn er ook verschillende tools die je helpen de boel te automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan Later, waar je jouw Instagram posts mee kunt inplannen.

Wanneer je in het weekend 1 of 2 uurtjes neemt om je content in te plannen, kun je voldoende tijd overhouden voor andere activiteiten. Het daadwerkelijk maken van content duurt misschien langer, maar vergeet niet dat je het ook altijd weer kunt hergebruiken. Hoe je jouw oude content meerdere keren inzet, lees je onder andere in dit artikel.



Nog even dit:

Zou je willen dat je beter tot je recht komt met LEUKE teksten?

Staat het al een tijdje op je lijstje, maar verdwijnt het telkens weer naar de achtergrond?

Dan moet je je echt even voor m'n mails inschrijven, hoor. Fun en gifjes included! HIER dus!

XOXO, de Taaltoerist

Hi, leuk dat je dit leest, zeg. Wist jij dat je webteksten niet saai HOEVEN te zijn? Dat leuke teksten misschien beter bij jouw business passen? Het is tijd om iets anders te kiezen. Stop met doen alsof het zo hoort.

Start met JEZELF laten zien! Mail naar litza@taaltoerist.nl om je awesome plannen te bespreken. Of volg mij eerst via Facebook en Instagram als je dit te ver gaat. See you on the dark side, crazy unicorn!