hoe vaak verander ik mijn website

Hoe vaak verander ik mijn website?

“Hoe vaak verander ik mijn website?”

Toen ik mij vorig jaar full-time in de wondere wereld van freelancers begaf, dacht ik dat je meteen een flitsende website met excellente tekst moest hebben. Less is more, zie je overal, maar aan deze special snowflake was dat niet besteed. Ik probeerde alles uit: banners, sliders, grote tekst, kleine tekst met foto.

hoe vaak verander ik mijn website

Uren was ik er mee bezig, want was de look goed, dan vond ik de tekst opeens niet meer sterk. Inhoudelijk worstelde ik dus zeker ook, want als tekstschrijver moet de tekst op mijn website wel steengoed zijn. Meer dan 100 revisies heeft mijn homepage.

Tot ik kwam erachter dat ik veel tijd had besteed aan mijn website, maar daardoor had ik andere kanten van mijn bedrijf verwaarloosd. Ik besloot even niets meer aan de tekst te veranderen. Was dat de beste keuze ooit?

Prutsen aan je website is de veilige weg.

Dat weet ik niet. Maar ik zie om mij heen wel veel zzp-ers uren steken in het aanpassen van hun website. Ze hebben geen geld om hier iemand voor in te huren, maar zijn er soms zelf wel heel veel tijd mee kwijt. Hoewel ik vind dat webtekst altijd meer aandacht verdient, denk ik ook dat je jezelf kunt verliezen in het alsmaar perfectioneren van je tekst.

hoe vaak verander ik mijn website

Want hoe leuk en makkelijk is het om je hiermee bezig te houden? Ik kon er echt van genieten! Gelijk resultaat en veel leuker dan telefoontjes plegen of mailtjes sturen om nieuwe klanten binnen te halen. Maar dan is het opeens rustig en moet je ‘iets’ met administratie. Of acquisitie.

Klanten werven is minder eng dan gedacht.

Veel freelancers beginnen al met een paar opdrachten, maar weten vervolgens niet wat ze moeten als er zich geen klanten melden. Onbewust houden ze zich met allerlei dingen bezig, behalve netwerken. Stel jezelf eens de vraag: hoe vaak verander ik mijn website, terwijl ik mijn tijd anders had kunnen besteden? Hoe vaak ben ik aan het rondklikken op Facebook en LinkedIn?

Als je je focus wil leggen op nieuwe klanten werven, kan dat aanvoelen als eng en moeilijk. Wat nu als iemand je afwijst? Iemand anders kiest? Nou, dat is wel een dingetje, toch? Voor mij in ieder geval, want zo’n afwijzing kan ik weleens persoonlijk opvatten. De enige oplossing was binnen mijzelf uitzoeken waarom dat zo voelde. Nu gaat er nog af en toe nog weleens een opdracht aan mij voorbij, maar komt het niet zo hard meer binnen.  En ik zeg tegenwoordig zelf ook weleens nee tegen een opdracht. Hoort dus allemaal bij het ondernemen.

Nieuwe klanten leren kennen kan ook heel leuk zijn! Connecties maken en nieuwe mensen ontmoeten, andere inspirerende ondernemers… Acquisitie hoeft niet meteen te betekenen dat je gelijk ‘koude belletjes’ moet gaan plegen. (Getver.) Je kunt ook netwerken in je omgeving, om een aanbeveling vragen of bij een besloten groep op Facebook gaan.

hoe vaak verander ik mijn website

Ik kan je dus van harte aanraden om af en toe eens achter je Canva of je mail vandaan te komen. Of even op te houden met je tekst verbeteren. (Mits er natuurlijk geen spelfouten op je website staan). En eens de tijd en de ruimte nemen om je horizon te verbreden. Ga bij jezelf te rade en vraag je af wat jij moeilijk vind aan ondernemen.

Het antwoord op de vraag: Hoe vaak verander ik mijn website? Wat mij betreft: niet te vaak dus. Je focus hoeft er niet altijd op te liggen. 🙂

[post_ender]