zakelijke blog bijhouden

Een zakelijke blog, waarom ook alweer niet?

Geen zakelijke blog bijhouden?

Een zakelijke blog bijhouden. Dikke kans dat jij er weleens over hebt nagedacht. Maar het idee toen weer weg hebt gemoffeld, omdat het teveel tijd of geld kostte. Toch zou ik je aanraden om er eentje te beginnen. Tenzij je natuurlijk niet gezien wil worden als de eindbaas in je vakgebied. Dan moet je gewoon lekker doorgaan zoals je nu gaat. 😉

Hoe kun je nu een zakelijke blog starten als dit niet in je natuurlijke habitat ligt? Als je geen idee hebt waar je moet beginnen?

Bedenk jezelf: waar ligt jouw expertise? Sommige ondernemers en bedrijven die ik spreek denken dat ze niet zoveel kennis hebben. “Wij maken alleen maar.. (*willekeurig product*)” hoor ik ze dan zeggen. Niet zo boeiend.

zakelijke blog bijhoudenCreatieve inspiratie voor je zakelijke blog

Blijkt dat ook deze ondernemers meer dan genoeg kennis in huis hebben. Ze hebben alleen wat creatieve stimulans nodig om dit zelf te beseffen! Hoe gaat dat bij jou in z’n werk?

Ga eens zitten, stel je open en maak een mooie wordcloud over alles wat in je opkomt. Kijk ook welke vakgebieden grenzen aan dat van jou. Waarom zou je je beperken, terwijl je zoveel kennis hebt om over te dragen?

Belangrijk: als je genoeg onderwerpen hebt, kijk dan of ze in een bepaalde categorie passen. Je hoeft niet OVERAL over te gaan schrijven. Daarvoor is het belangrijk dat jij zelf ook een goed beeld hebt van wat jouw missie en visie is en wat jou onderscheidt van anderen. Loop je hier telkens vast? Dan kun je daarvoor eventueel de Golden Circle van Simon Sinek gebruiken.

Maak een weldoordacht plan

Een zakelijke blog bijhouden gaat het best als je werkt volgens een plan. Heb je nu helder op papier waar je over wil schrijven en wat jouw doel op lange termijn is? Vergeet dan niet om een contentplan of een contentkalender op te zetten om je blogs in te plannen. Toets of het haalbaar is, vooral als je een zelfstandige ondernemer bent of een heel klein bedrijf hebt. Handige tools om te gebruiken, zoals de BuzzCapture kalender, vind je onder andere terug in deze blog.

zakelijke blog bijhoudenWaar kun je jouw zakelijke blog allemaal voor gebruiken?

De mogelijkheden zijn EINDELOOS. Echt. Natuurlijk ga je vanzelf beter in Google scoren. Maar je blogs kun je ook gebruiken om jezelf eens in de spotlight te zetten op LinkedIn of Facebook. Daarnaast is het gebruik van vrije content zoals blogs super als je met automation je conversie wil gaan verhogen. Hoe meer je weggeeft, hoe meer je klant geneigd zal zijn om iets terug te willen doen. Deel je veel artikelen en content van anderen op LinkedIn? Denk dan eens serieus aan zelf een zakelijke blog bijhouden. Je zult er de vruchten van plukken.

[post_ender]