kort verhaal

Kort en bondig je verhaal vertellen?

Hoe kun je de aandacht vasthouden?

Storytelling is hip, maar hoe vertel jij je verhaal kort en bondig? Vandaag is het de kortste dag van het jaar en daarom een blog over hoe je jouw goede verhaal lekker kort kunt houden. Want jij vindt wat je schrijft misschien bijzonder interessant, maar denkt je klant er hetzelfde over?

We hebben namelijk allemaal de neiging om teveel te willen vertellen. Als tekstschrijver ontvang ik wekelijks lange verhalen met een enorme schat aan informatie. Ik filter dan zelf de meest relevante informatie eruit.  Als jij zelf kritisch kijkt naar jouw informatie of website, vraag jezelf dan af of je ook niet teveel wil zeggen. Voel welke aspecten belangrijk en doorslaggevend zijn voor jouw klant.

kort

Op je website: vertel niet teveel over jezelf 

Dit klinkt misschien raar, want je wil toch dat je klant jou leert kennen? Dat wil niet zeggen dat je je hele levensverhaal uit de doeken moet doen. Wees kritisch en kijk naar wat jouw klant wil weten over jouw bedrijf, product en dienst. Waarom komt de klant bij jou? Hoe los jij zijn of haar probleem op? En wat kan nog een drempel vormen?

Jezelf wegcijferen hoeft niet, maar je klant centraal stellen mag wel!

Op je webshop: de praktische voordelen voor de klant

Natuurlijk is jouw product awesome. Maar hoe maakt dit het leven van je klant aangenamer? Laat je gedachten hierover gaan en probeer deze vraag zo kort en concreet mogelijk voor de klant te beantwoorden. Bedenk een aantal herkenbare scenario’s waarmee hij zijn probleem acuut oplost door jouw product te bestellen. Zonder praktische informatie gaat je klant niet overstag. Geef daarom een goede productbeschrijving – bekijk ook rustig mijn vorige artikel over productomschrijvingen.

Op je zakelijke blog: val niet in herhaling

Als je vaak zakelijke content schrijft en van nature niet zo creatief bent, is de kans op in herhaling vallen groot. Heb je al heel vaak verteld dat product X goed te combineren is met product Y? Het is tijd om te beseffen dat je klant dan na ongeveer 2 seconden alweer het schermpje sluit. Verras je klant eens en verveel ze niet met een lang epistel.

kort verhaal

Wil jij je klant boeien met een lekker kort en vlot verhaal? Ik help je graag verder – vraag vandaag nog een nieuwe tekst aan! Vond je dit bericht interessant? Deel het dan gerust.