waarom je een nieuwsbrief zou moeten versturen

Waarom je een nieuwsbrief moet versturen? – de Taaltoerist

Waarom je een nieuwsbrief moet versturen?

Misschien heb je het al langer op je lijstje staan: een nieuwsbrief. Maar ben je er nog niet eerder aan toe gekomen. Waarom zou je ook? Je hebt tenslotte ook al een Facebook pagina, een website, je bent actief op LinkedIn. Waarom je een nieuwsbrief moet versturen terwijl je dit allemaal al doet? Simpel: een nieuwbrief is veel lucratiever dan al je social media rondjes bij elkaar. Verdeel je tijd dus anders en focus op het schrijven van een goede nieuwsbrief.

Het levert waarschijnlijk niet alleen keiharde cash op (hoewel altijd fijn).  Maar het zorgt ook onmiddellijk  voor meer betrokkenheid en zichtbaarheid. Je kunt jouw trouwe lezer of bezoeker zelf bereiken en zelf kiezen welke informatie je deelt en wanneer je dit doet. Hiermee neem je het voortouw en wacht je dus niet tot een bezoeker eens contact met jou opneemt. De lezer van de nieuwsbrief hoort van jou en dat voelt goed! Ben je benieuwd waarom je een nieuwsbrief ‘moet’ versturen, lees dan snel verder.

waarom je een nieuwsbrief moet versturen

Misschien twijfel je nog over het nut van een nieuwsbrief. Eerst deed ik dat ook. En pas sinds kort is er ook een nieuwsbrief op de website van de Taaltoerist. Want ik vroeg mijzelf af: zit iemand daar wel op te wachten? Wat als ik diegene spam met informatie? Toen ging ik het anders bekijken. En hield op met dit voor andere mensen in te vullen. Nu ga ik er gewoon maar van uit dat iemand interesse heeft als hij of zij zich opgeeft voor mijn awesome updates.

Mijn kracht ligt in het schrijven van content en het geven van tips hierover. Zou het niet mooi zijn als ik daar iemand anders mee op weg kan helpen? Door praktische tips en informatie gratis aan te bieden, maak ik het anderen mogelijk om hun teksten en content te verbeteren. En hierdoor trekken zij op hun beurt hopelijk ook meer klanten. Je zou het kunnen zien als een moderne kettingbrief. Maar dan niet zo eentje van het creepy soort, natuurlijk.

Beginnen is makkelijk, inschrijvingen verzamelen is moeilijker.

Een nieuwsbrief beginnen is relatief makkelijk, vooral als je WordPress gebruikt. Je maakt een account aan bij Mailchimp en start een lijst. Pas dan begint de echte noeste arbeid. Want nu moet je volgelingen verzamelen. Hoe kun je dit doen? Ik geef je een paar korte tips:

  • biedt iets speciaals aan bij het inschrijven, bijvoorbeeld een e-book of andere unieke content
  • zorg ervoor dat het voor de lezer makkelijk is om in te schrijven, vraag niet teveel informatie
  • plaats een zichtbare banner aan de bovenkant van je pagina, of aan de zijkant
  • geef je een cursus of workshop, vraag dan gelijk of je bezoeker de nieuwsbrief wil ontvangen

“Waarom  je een nieuwsbrief moet versturen, ook als je denkt dat je niets te vertellen hebt”

Ben je bang dat je niets te vertellen hebt? Kijk eens rustig naar je activiteiten en bedrijf. Heb je het even rustig, dan heb je even niets te vertellen over een huidig project. Kijk dan eens naar wat je in het verleden voor een klant hebt gedaan en hoe diegene was geholpen met jouw product of dienst. Deel eens je favoriete quote of boek of een foto die met je bedrijf te maken heeft. Wissel nuttige informatie af met inspirerende teksten. Geef het vorm zoals het jij denkt dat goed is.

Binnenkort meer over nieuwsbrieven en updates sturen op de Taaltoerist. Wil jij de laatste nieuwtjes ontvangen, aarzel dan niet om je aan te melden via de website.