jij of u

Waarom nou jij?

Waarom nou jij? Of toch maar u?

Het is een vraag die veel ondernemers en bedrijven bezig houdt. Moet ik tegen mijn klant u of jij zeggen? Een eenduidig antwoord is er naar mijn idee niet. Maar heb je echt geen idee, vraag je jezelf dan eens het volgende af.Als een klant of contact jou belt, kijk dan eens hoe jij opneemt. Of je ze met jij of u aanspreekt.  Het maken van deze keuze heeft alles te maken met je doelgroep. Maar ook met je eigen gevoel en de sfeer binnen het bedrijf.

Pasgeleden vroeg een opdrachtgever mijn persoonlijke advies, hij wist namelijk niet of hij ‘jij’ of ‘u’ moest gebruiken op zijn website. Meteen kaatste ik de bal weer terug: wat zeg je zelf op kantoor als je met een klant in gesprek bent? Hij kon zich de laatste keer dat hij ‘u’ gebruikte niet meer herinneren. Een mooi besef, waarmee hij gelijk antwoord op zijn eigen vraag had gegeven.

Zeg maar jij, hoor.

Vind je het toch moeilijk om te bepalen hoe je je klant aanspreekt? Communiceer je soms met u en soms met jij? Dan is het goed om dit eens grondig onder de loep te nemen. Zeg tegen de klant wat je wil zeggen. Begrijpt de klant wat er op de website staat? Voel of hij of zij zich hierdoor echt aangesproken en begrepen voelt.

jijofuzeggenopwebsiteDoe grondig onderzoek naar hoe je klant dit ervaart en maak vervolgens simpelweg een keuze tussen u of jij. Het is makkelijk gezegd, maar veel moeilijker gedaan. Zelfs grotere webwinkels hebben hier af en toe moeite mee.

Wat zijn de voordelen en nadelen van u gebruiken? Het gebruik van u kan in sommige gevallen afstandelijk overkomen. Maar voor veel mensen is het een duidelijk teken van respect. Neem dit in overweging en kies wat past bij jouw organisatie.

Denk je erover om de communicatie op jouw website te veranderen van u naar ‘jij’? Vergeet dan ook niet de buttons, formulieren, nieuwbrief, bedankpagina’s en dergelijke hierop aan te passen. Laat een derde partij dit overlopen, want als je vaak naar je eigen website kijkt, zie je dit soms niet meer.

Wat wil je aan je klant vertellen?

Vaak hoor ik ‘mijn doelgroep is ouder, deze mensen worden graag met u aangesproken’. Ik vraag het mij persoonlijk af. (Nu laat ik de makers van bijvoorbeeld trapliften en specifieke producten voor senioren even buiten beschouwing.) Je doelgroep wil inderdaad graag aangesproken worden.

Ze willen horen dat je er voor ze bent, dat ze je kunnen bellen, dat je product het beste, mooiste of snelste is. Maar willen ze echt zo graag met u worden aangesproken? Of maakt het ze eigenlijk niet uit, zolang ze gehoord worden?

Wat je ook beslist, het moet passen bij jouw organisatie en werkzaamheden. Zorg er in ieder geval voor dat je consequent bent in het gebruik. Vond je dit bericht interessant, aarzel niet om dit te delen.