Beginnen met een nieuwsbrief sturen

Wil je beginnen met een nieuwsbrief sturen? KEIGOED idee. Eerder schreef ik al over de voordelen van zo’n mailing. Maar hoe begin je nu echt?

Start met een uitgedacht plan

Weet je wie je klant is en waar ECHT hij mee worstelt? Een goede nieuwsbrief verstuur je alleen als je ook een weldoordacht plan hebt om jouw klant aan te spreken. Vanuit jouw missie en visie heb je een aantal onderwerpen bepaald waar je over wil schrijven. Ben je heel enthousiast, dan wil je in je eerste nieuwsbrief meteen heel veel verschillende onderwerpen delen. Probeer toch een lijn of een thema in een nieuwsbrief aan te houden, dit komt veel beter over op je klant. En zorgt voor meer conversie.

nieuwsbrief sturen

Stel een maillijst samen

Jouw nieuwsbrief heeft echt het meest effect als je ook mensen bereikt die interesse hebben in je product. Bedenk daarom goed wie jij jouw e-mails wil gaan sturen. Mensen die je in een heel ver verleden op een netwerkborrel hebt ontmoet, hebben wellicht geen zin om meteen op je lijst terecht te komen.

Stuur deze mensen eenmalig een e-mail of ze lid willen worden van je maillijst. Bedenk dat als je te enthousiast bent, mensen je brief zullen markeren als spam. Daarmee loop je het risico op een boete of een sanctie van je nieuwsbriefprogramma.

nieuwsbrief sturen

Misschien heb ik het al vaker gezegd, maar je kunt rustig aan mensen vragen of ze jouw updates willen ontvangen. Dat werkt beter dan ongevraagd mensen jouw content sturen.

Kies een nieuwsbriefaanbieder

Wil je een nieuwsbrief gaan sturen, dan kun je bijvoorbeeld werken met Mailchimp. Mailchimp is een heel fijn programma, dat je toestaat om maandelijks nieuwsbrieven te sturen. Tot 2000 adressen is dat gratis. Ook de optie voor geautomatiseerde e-mails is sinds kort gratis.

Wil je liever een Nederlandstalig programma, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor LaPosta. Tot 2000 contacten is ook deze dienst gratis. Een ander Nederlandstalig alternatief is Mailblue, het Nederlandstalige zusje van Active Campaign. Deze aanbieder biedt veel mogelijkheden als het gaat om automation en segmentatie van je klant. Deze dienst is niet gratis, je betaalt vanaf 9 euro per maand.

4. Do yo thang!

Heb je een maillijst, onderwerpen en een nieuwsbriefprogramma gekozen? Dan is het een kwestie van je nieuwsbrief sturen! Ik zou je willen aanraden om eenmalig een vast template te kiezen, zodat je dit elke maand makkelijk aan kan passen. Vergeet ook niet om aan het eind van elke nieuwsbrief een aanbod te doen. Veel plezier! Binnenkort schrijf ik trouwens meer over e-mailmarketing en geautomatiseerde e-mails, dus blijf vooral hangen.

[post_ender]