Home » Hoe maak je een goede productomschrijving?

productomschrijving

Hoe maak je een goede productomschrijving?

Hoe maak je een goede productomschrijving?

Hee, hoi. Heb jij een te gekke webshop? Dan weet je vast al dat productomschrijvingen steeds belangrijker worden. Vorig jaar schreef ik dit artikel, maar het is echt de hoogste tijd voor een update. Hoe maak je nu een goede productomschrijving? Niet alleen informatie geven, maar ook het overtuigen van je klant wordt steeds belangrijker. Hoe complexer je product, hoe noodzakelijker het wordt om een goede productbeschrijving te maken waarin je eventuele twijfels en angsten van jouw klant tackelt. Kom, aan de bak!

Maak je productomschrijving scanbaar

Natuurlijk wil je in je productomschrijving veel praktische informatie met je klant delen. Maar deze klant heeft bijna altijd haast! Hij wil steeds sneller bekijken of je product aan zijn wensen voldoet. Zorg er dus voor dat je voldoende gebruik maakt van opsommingstekens, vette tekst en spatie. Kan je klant in een oogopslag zien wat je precies maakt?

Focus minder op specificaties en meer op emoties

Natuurlijk wil je dat je klant alle specificaties van je product ziet. Maar emoties zijn niet praktisch. Emotie oproepen bij je klant is een geweldige manier om de verkoop te sluiten. Schrijf je content dus op zo’n manier, dat je jouw klant raakt. Schets een herkenbare situatie voor de klant. Schrijf op een manier die bij jouw bedrijf past.

Link je beschrijving aan voordelen voor je klant.

Helaas, dingen als ‘hoge kwaliteit’ zijn niet meer genoeg. Wil je een beschrijving noemen, dan moet je deze echt linken aan een direct voordeel voor de klant. Je kunt ‘duurzame kwaliteit’ direct matchen met het feit dat je klant voorlopig geen nieuw exemplaar hoeft te kopen.

Gebruik urgentie om de verkoop meteen te sluiten

Ik zeg het maar eerlijk tegen je. Is er geen haast, dan is er voor je klant geen reden om jouw product nu aan te schaffen. Spoor je klant dus altijd aan om snel tot een koop over te gaan, benoem bijvoorbeeld dat ‘er zijn nog maar 3 exemplaren over’ zijn.

Laat DE persoon achter het product zien

Ben jij de maker van dit geweldige product? Wees dan niet bang om jezelf prominent bij de productomschrijving te tonen. Zet je foto en naam bij dit item en zorg ervoor dat dit doorlinkt naar een tekst over jou. Dit maakt jouw product nog persoonlijker en zorgt ervoor dat de klant sneller tot een koop over zal gaan.

Tot zover mijn tips. Wil jij ook een superleuke, hippe productomschrijving voor jouw webshop? Dan weet je me te vinden.



Nog even dit:

Zou je willen dat je beter tot je recht komt met LEUKE teksten?

Staat het al een tijdje op je lijstje, maar verdwijnt het telkens weer naar de achtergrond?

Dan moet je je echt even voor m'n mails inschrijven, hoor. Fun en gifjes included! HIER dus!

XOXO, de Taaltoerist

Hi, leuk dat je dit leest, zeg. Wist jij dat je webteksten niet saai HOEVEN te zijn? Dat leuke teksten misschien beter bij jouw business passen? Het is tijd om iets anders te kiezen. Stop met doen alsof het zo hoort.

Start met JEZELF laten zien! Mail naar litza@taaltoerist.nl om je awesome plannen te bespreken. Of volg mij eerst via Facebook en Instagram als je dit te ver gaat. See you on the dark side, crazy unicorn!